La Calma (1.053 m) des de Monteia, per Sant Jordi i el Pujant de la Guilla

12 de desembre de 2021

Volta circular des de Monteia cap al Pla de la Bassa, l’Oratori de Sant Jordi, el Pujant de la Guilla, el Pla de la Calma, La Calma, el Pla de la Calma, Sant Miquel de Monteia i Monteia.

La Calma és un cim que sovint passa desapercebut ja que no destaca gaire en el paisatge, tot i que, malgrat la seva moderada altitud (1.053 m), és una cim que ens ofereix una fenomenal panoràmica a 360º.

Aproximació: El punt de sortida se situa a tocar la casa de Monteia, en concret, en un racó que queda entre la pujada a Sant Miquel i el camí que puja al Pla de la Bassa, on hi ha un rètol que indica “Sant Jordi”. Hi arribem per la carretera de muntanya que va a l’Orri, (de la que fem uns 6 km), que surt de Sales de Llierca. La major part d’aquesta pista està cimentada, llevat dels darrers metres abans d’arribar a Monteia.

Itinerari: Comencem a caminar per un camí ample i pedregós, seguint la indicació d’un petit cartell de fusta que hi ha a la mateixa pista (direcció S), a les proximitats de Monteia. Trobem una bifurcació on prenem el camí de la dreta. Passem pel Pla de la Bassa on fem un gir en direcció a ponent. Poc després trobem una bifurcació amb uns cartells i deixem a la dreta un camí que va a Sant Miquel de Monteia. Anem vorejant la muntanya de la Calma per un camí típicament altgarrotxí: aspre i de mala petja, pedregós i per un alzinar.

Arribem al Coll de Montoriol, una bifurcació. El camí de la Calma és el de la dreta, però ara ens desviem a l’esquerra per anar a l’oratori de Sant Jordi. Quan portem pocs metres, trobem una altra bifurcació i deixem a la nostra dreta el “Camí de la Pedrera” (amb marques d’Itinerannia). L’oratori de Sant Jordi, sant que es venerava a Sales i se l’invocava per evitar les pedregades, no està clar de quan data, però el 1997 va ser restaurat. Cada any per sant Jordi, s’hi feia una processó i s’hi repartia pa fet amb el blat que les masies de Sales havien donat per a l’ocasió. La vegetació ens tapa la vista, però ja en tindrem més endavant.

Desfem camí i tornem a la bifurcació del Coll de Montoriol. Ara seguim el camí que ens queda a l’esquerra (a partir d’aquest punt amb marques d’Itinerannia a més de les vermelles que ja seguíem des del començament). En uns 10 minuts arribem al Pujant de la Guilla, un grau atrevit que ens serveix per superar un relleix de la cinglera. Sortim a un caire amb una vista espectacular, un tastet de la que tindrem des del cim. Seguim avançant per un tram d’uns 12-15 min de pujada considerable, en una de les moltes fites que anem trobant, ens separem del camí que va a Sant Grau d’Entreperes (Itinerannia) i girem a la dreta (direcció N) i en poc més de 20 minuts arribem al Pla de la Calma, per un camí savi que va pujant sense pressa i sense pausa, amb moltes fites i algunes marques vermelles.

Al Pla de la Calma, ens incorporem al camí que va de Monteia al cim de la Calma (Itinerannia). A la baixada tornarem a passar per aquí on som. Ara l’agafem cap a la nostra esquerra i en uns 7 o 8 minuts arribem al cim de La Calma, de 1.053 m. Toca fer-hi parada i fonda per gaudir de la gran panoràmica que ens ofereix.

La Calma és un cim rocallós que fa un pla allargassat. La part de ponent, sense vegetació al davant, ofereix una bona panoràmica de l’Alta Garrotxa: Sadernes, Sant Grau d’Entreperes i Can Pentinet, Santa Bàrbara, Montpetit i Montmajor, Ferran, Bestrecà, Talaixà, Sant Marc, Pic de les Bruixes i Comanegra, amb el Pirineu oriental i el Massís del Canigó ben blancs, al darrere. Al nord, el Bassegoda, seguit de la serra de Corsavell. Més a llevant, el Massís de les Salines, ben enfarinat, i al seu davant, la Serra de Bac Grillera i el Fau. Al fons, més a llevant, el Puig Neulós. A la banda de migjorn, la Vall del Fluvià (amb els pobles de Sales, Tortellà, La Canya i Olot, entre altres), encapçalada per Santa Magdalena i el Puigsacalm, les siluetes de Cabrera, Aiats i el Coll de la Cabra; el Puigllançada i Finestres, seguits de Rocacorba. Un xic més a l’esquerra, el llac de Banyoles i fins al Golf de Roses. Quan baixem, tancarem els 360º amb la vista cap a llevant.

Després d’aquest gaudi per a la vista, ens queda tornar al punt de sortida. Ho fem pel Pla de la Calma i Sant Miquel de Monteia, un camí net, ben definit i sense pèrdua, que alterna trams d’alzinar amb prats voltats de pins i que, entre les alzines, ens ofereix una bona vista sobre la vall del Borró: Els Trulls, Lliurona, Can Bosc, La Tossa i Espinau, Malveí i el Mont. Arribem a Sant Miquel de Monteia, església romànica ben conservada, amb un petit cementiri a tocar l’absis. Acabem de baixar seguint el camí que surt de darrere el cementiri, travessem la pista que va cap al Pla de la Bassa (deixem Itinerannia) i baixem cap a Monteia i arribem al punt on hem començat a caminar.

Senyalització: Les marques vermelles ens acompanyen durant tot el recorregut. Itinerannia, des del trencant de l’oratori de Sant Jordi (Coll de Montoriol) fins després del Pujant de la Guilla, i des del Pla de la Calma, al cim de la Calma i la baixada fins a Sant Miquel de Monteia. Cartells de fusta, al començament, fins al Pla de la Bassa i entorn de Sant Miquel de Monteia.

Hem caminat  6,32 km i hem fet 356 metres de desnivell.

Hi hem estat 1h 30 min a l’anada i 30 min a la tornada; en total: 2h.

Per descarregar el track podeu clicar aquí.

La volta d’avui, en realitat és una variant reduïda de la sortida que vam fer l’octubre de 2016 (enllaç), en què vam arribar a Sant Grau d’Entreperes i vam pujar per Coll Sa Bassa i Coll de Jou. Un altre itinerari que passa per La Calma és el de l’Embardissada del 2015, amb sortida i arribada des de Tortellà (enllaç).

Pla de la Bassa i el cim de La Calma

Terra aspra i de mala petja

Vista des del mirador passat el Pas de la Guilla

La Vall del Fluvià des del mateix mirador

Punt on deixem el camí que va a
Sant Grau d'Entreperes (Itinerannia)
i pugem cap al Pla de La Calma

Pirineu oriental des del cim

En primer terme, Santa Bàrbara de Pruneres i el
seu veïnat (Palomeres, el Pujol i la Sala), Montmajor
i Talló; més enrere Sant Amanç, Taga i Serra Cavallera
i al fons, a l'esquerra, el Pedraforca.

Una altra amb el Pirineu des del cim. En primer terme
Sant Grau i Can Pentinet; Sadernes, Cingles de la
Manllada, el Ferran, Bestrecà, Comanegra i Sant Marc

Espinau, la Tossa, Malveí i el Mont

Lliurona amb el Puig Neulós de fons

Des del cim: Montagut, La Canya i Olot;
Coll de la Cabra, Aiats, Cabrera, Puigsacalm,
Puig Cubell, Puig Miralles i Santa
Magdalena de Cambrils

Part del camí de baixada que