Monteia, Sant Jordi, Sant Grau d’Entreperes, La Calma, Sant Miquel de Monteia

16 d’octubre de 2016
Volta circular des de Monteia per fer el cim de la Calma pujant per Sant Jordi, el Pas de la Guilla, Sant Grau d’Entreperes, Coll Sabassa i Coll de Jou, i baixant pel Pla de la Calma i Sant Miquel de Monteia.
Aproximació: El punt de sortida és a les proximitats de Monteia. S’hi arriba per una carretera de muntanya (uns 6 km), que surt de Sales de Llierca, que té trams cimentats i altres de terra. Deixem el cotxe arraconat prop de la casa de Monteia, a tocar d’on comença la pista que va a l’església de Sant Miquel i el camí que va a Sant Jordi.
Itinerari: Comencem a caminar seguint el camí que va a Sant Jordi (cartellet de fusta), per un camí ample i pedregós (direcció S). Passem pel Pla de la Bassa on el camí fa un gir cap a NO-O i anem vorejant la muntanya de la Calma, passant pel Clot de Monteia. Quan portem uns 2,5 km de camí, arribem al Coll de Montoriol on, a la nostra esquerra, trobem el camí que puja de Tortellà. Deixem per una estona el camí que seguíem (ja hi tornarem) i anem a l’esquerra a pujar el turonet que ens queda a uns 200 metres, és Montoriol on hi ha un oratori dedicat a Sant Jordi, el segon patró de Sales de Llierca, que es troba en bon estat, després d’haver estat reconstruït l’any 1997. Del cim estant, si no fos per la vegetació, tindríem una bona vista cap a llevant.
Desfem aquests 200 metres i tornem al camí que seguíem (ara també amb les marques d’Itinerannia). Uns metres més endavant trobem el Pujant de la Guilla, un atrevit grau que ens permet superar un relleix de la cinglera. Després del pujant, deixem a la dreta el camí que va cap al Pla de la Calma i seguim vorejant la muntanya en direcció NO.
Al següent caire, abans de fer un gir cap a N-NE, gaudim de la vista sobre Sant Grau, la Quintana i Can Pentinet, Sadernes, Santa Bàrbara i els cims garrotxins que veurem des de La Calma. Seguim un camí estret i amb molta vegetació que, de pla i avall, ressegueix el Bac d’Entreperes, passant per les ruïnes de la Roca i la Font del Rodoret fins a sortir la pista que seguim fins a Can Diumenjó (r.) i Sant Grau d’Entreperes, església romànica del segle XII.
A Sant Grau, enfilem el camí ample i pedregós (direcció E), que transcorre per un frondós bosc d’aulina. Al Clot de Ca la Nies, tenim l’opció de seguir la direcció que portàvem (camí ample) i aniríem de dret a Coll de Jou. Nosaltres ens decantem a l’esquerra, per un pujant pedregós que ressegueix el torrent (marques blaves dels caçadors) i ens porta a Coll Sabassa.
A Coll Sabassa, més aviat a l’esquerra hi ha el camí que va a Coll de Jou. Nosaltres, però, anem per la banda dreta i pugem al promontori que ens queda entre Coll Sabassa i Coll de Jou (no calia). És un petit cim rocallós, que ens ofereix un tastet de la vista que tindrem al cim. Travessem aquest pla rocallós i baixem a trobar el camí que ve de Coll Sabassa i porta a Coll de Jou, una petita clariana herbosa envoltada de pins... que és un encreuament de camins: Monteia, Sant Grau d’Entreperes, Coll Sabassa i la Calma. Seguim el que puja a la Calma, un camí curt i dret que en pocs minuts remunta els aproximadament 120 metres que ens separen del cim.
La Calma és un cim rocallós que fa un pla allargassat. La part de ponent, sense vegetació al davant, ofereix una bona panoràmica sobre la vall del Fluvià i l’Alta Garrotxa: Sadernes, Sant Grau d’Entreperes, Santa Bàrbara, Montpetit i Montmajor, Ferran, Bestrecà, Talaixà, Sant Marc i el Comanegra, amb el Pirineu al fons, i el Bassegoda.
Hem fet la major part del recorregut (7,7 km de 9,55) i ens queda tornar al punt de sortida. Ho farem pel Pla de la Calma i Sant Miquel de Monteia, un camí net, ben definit i sense pèrdua, que alterna trams d’alzinar i prats voltats de pins i que ens ofereix una bona vista sobre la vall del Borró: Els Trulls, Lliurona, Can Bosc, Malveí i el Mont.... Arribem a Sant Miquel de Monteia, església romànica ben conservada, amb un petit cementiri a tocar l’absis, des d’on, per un camí que ens estalvia la pista, baixem fins a Monteia.
Vista i dia tapat
Senyalització: Itinerannia: Sant Jordi, Pujant de la Guilla. Marques blaves (dels caçadors) i petits cartells de fusta als voltants de Monteia.
Vull esmentar un tema que sovint comentem mentre tresquem per aquests móns de déu: és una llàstima que caminades com l’Embardissada i altres marxes populars que recorren camins de l’Alta Garrotxa i que els organitzadors s’han donat tanta feina a netejar i senyalitzar, no deixin unes marques fixes que al meu entendre, a l’Alta Garrotxa no hi faria cap mal i que servirien d’ajuda en moltes ocasions.
Ruta de 9,55 km, amb 578 m de desnivell.
Monteia – Sant Jordi – Sant Grau d’Entreperes: ............................................................................ 1 h 35 minuts
Sant Grau d’Entrepres – Coll Sabassa – Coll de Jou - La Calma: ..........................................................  55 minuts
La Calma – Sant Miquel de Monteia – Monteia: .................................................................................  30 minuts
Total temps de marxa efectiva: .................................................................................................... 3 hores
Per descarregar el track podeu clicar aquí
Caminaires: Joan, Adriana, Sílvia i Miquel

Passant pel Pla de la Bassa

Cartellets que són una bona ajuda

Vista cap a llevant amb el Montgrí i el mar

Oratori de Sant Jordi a Montoriol

Conjunt format per Can Bosc, La Tossa d'Espinau,
Malveí i el Mont

Sant Miquel de Monteia
Monteia (9.15) – Pla de la Bassa (9.25) – Sant Jordi (9.50) – La Roca (r.) (10.35) – Font del Rodoret (10.40) – Can Diumenjó (r.) (10.47) – Sant Grau d’Entreperes (10.50 / 11.10) – Coll Sabassa (11.30) – Coll de Jou (11.45) – La Calma (12.05 / 12.35) – Sant Miquel de Monteia (13.00) – Monteia (13.05)