Cabrera des de Sant Julià de Cabrera

6 de novembre de 2021

Volta circular: Sant Julià de Cabrera, Collet del Cal Vidrier (o de Sant Julià), la Serrica, Pla del Prat, Font de l’Osca, Osca de Cabrera, Castell i Santuari de Cabrera, les escales, Coll del Bram, Port de la Faja, Coll de la Freixeneda, Collet de Cal Vidrier i Sant Julià de Cabrera.

Ha estat una bona oportunitat per fer un bany de tardor, de sol i d’aire fresc, tot caminant pel Cabrerès, enmig de roures, faigs, avets, blades, aurons, freixes... ara que la natura ens ofereix aquesta gamma de colors. Ens hem ben delectat en la contemplació de l'entorn i hem fet moltes fotografies intentant captar-ne la bellesa. Al capdavall d'aquesta entrada, n'hi poso una selecció.

Aproximació: El punt de sortida i arribada d'aquesta excursió és al llogarret de Sant Julià de Cabrera, veïnat disseminat, format per masies aïllades i situat al peu de la Serra de Cabrera, que pertany al terme municipal de l'Esquirol. Per accedir a Sant Julià, al quilòmetre 21 de la carretera C-153, uns 3 km després de Cantonigrós (en sentit Cantonigrós-Vic), trobem la carretera d'accés a Sant Julià. És una pista cimentada i estreta, d'uns 5,5 km. Des de Sant Julià surten diferents camins cap a Cabrera. Hi ha dues o tres zones habilitades com aparcaments, per tant, si el pàrquing del costat de l'església és ple, es pot aparcar al Collet de Sant Julià o de Cal Vidrier, on hi ha una esplanada més gran.

Itinerari: Sant Julià de Cabrera, data de l'any 1050, tot i que pels terratrèmols del 1428 va quedar malmesa i posteriorment va ser modificada, això no obstant, conserva dos absis de l'obra primitiva. Des de l'ermita veiem una gran cinglera, es tracta del recorregut que farem avui.

Tal com hem dit més amunt, des de Sant Julià surten diversos camins cap a Cabrera. Expliquem la ruta que hem seguit nosaltres. Des de Sant Julià, podem caminar per la pista en direcció NO cap a la casa de Cal Vidrier i el Collet de Sant Julià o de Cal Vidrier. Al collet, agafem el camí de la dreta, seguint les indicacions que anirem trobant de la Serrica, Pla del Prat i Cabrera. El corriol, que s'endinsa al bosc, puja decididament per un bosc humit amb algun tram pedregós i dret on uns cables ens són una bona ajuda.

Trobem un encreuament amb un indicador: a l'esquerra, Cabrera per la Baga; a la dreta, Cabrera per la Serrica. Agafem aquest segon i sortim a un replà-mirador que ens ofereix una gran panoràmica des del Cadí i Pedraforca fins al Montseny, passant per Montserrat i més propers a nosaltres, Bellmunt i la Plana de Vic. Tornem a endinsar-nos al bosc (roureda) i en poca estona arribem a la fageda del Pla del Prat, una preciositat de bosc amb un terra ple de fulles i uns exemplars de faigs sans, drets i molt alts. Val la pena aturar-s'hi a badar. Podem dir que aquí s'ha acabat la pujada. Ara planegem passant per una avetosa i, tot seguit la Font de l'Osca. Arribem a una balconada on tornem a tenir molt bona vista; ara se'ns hi afegeix el Santuari de Cabrera, a un tir de pedra. Deixem el mirador i tornem al camí. Per un petit grau arribem a l'Osca de Cabrera, pas estret i aeri, equipat amb una barana encastada a la paret que ofereix molta seguretat per superar aquest tram. Passem el tros estret de cinglera sense cap dificultat: barana aquí, graó allà. Trobem un camí a la nostra esquerra; és el que ve del Port de Faja i que vam fer en una ocasió (enllaç) i seguim fins arribar al Castell, on ens sorprèn que s'hi estan fent unes excavacions.

Un cop al Castell ja som al Pla o Cim de Cabrera, de 1.311 m d'altitud. Davant nostre, el Santuari de Cabrera, construït al segle XVII on hi havia hagut l'església del Castell de Cabrera, ensorrada pels terratrèmols del 1428, i l'hostatgeria, d'on té molta nomenada l'arròs, ja que el fan molt bo. L'indret és un excel·lent mirador de la Garrotxa i d'Osona, així com del Pirineu Oriental i del Cadí-Pedraforca.

El dia és molt clar i una mica ventat, l'aire és fred i s'agraeix l'escalforeta del sol. Avui a Cabrera hi ha molta gent. Després de les restriccions i amb l'arribada de la tardor, tots volem sortir a gaudir dels paisatges naturals ara que mostren aquesta gran bellesa cromàtica. Però l'espai és obert i prou ampli com perquè hi capiguem tots!

Acabada la visita i el bany de sol, anem cap a migjorn a buscar el camí de les escales que ens porta a Coll del Bram. Val molt la pena observar els colors dels boscos que tenim a la vista: cap al Pla de Falgars, el Puig de la Bastida i Pla d'Aiats, i cap a l'Agullola de la Tuta, ja que s'hi alternen faigs, roures, alzines, d'on destaquen els ataronjats de les blades i els groguencs dels aurons. Quina varietat!

Un cop a Coll del Bram, agafem la pista en direcció NE. Deixem a la nostra dreta el camí que va a tocar la Casa Nova de Racons (GR-151), casa que, amb el Puig de la Bastida i Aiats de fons, sembla ben bé treta d'un pessebre. Travessem el Quintà de la Faja, deixem a l'esquerra el camí que hem esmentat abans (que s'enfila pel vessant NE de la Serra de Cabrera) i arribem al Port de la Faja. Des d'aquí tenim una bona vista de la carena del Puigsacalm, des del Tossell Gros fins al Puig dels Llops i el Puig Corneli.

Seguim voltant la serra de Cabrera, ara cap al Coll de la Freixeneda, extrem N de la volta d'avui. Tornem a endinsar-nos a una pregona fageda que cobreix el vessant de l'obaga i arribem al Coll de Sant Julià o de Cal Vidrier, on tanquem la volta d'avui. Del coll cap a la nostra dreta en surt el camí que va cap a Coll de Bracons passant per la fageda de la Grevolosa (GR-151).

Acabem d'arribar a Sant Julià per la pista, passant per Cal Vidrier. Encara tenim temps de tornar a contemplar la cinglera per on hem pujat i que hem voltat a la tornada, acolorida per alguna blada.

Hem caminat  9,33 km i hem fet 386 metres de desnivell.

Hi hem estat 1h 35 min a l'anada i 1h 20 min a la tornada. Total: 2h 55 minuts.

Panoràmica de la Serra de Cabrera, on
es veu la llargada del recorregut d'anada

Tram de camí equipat
amb algun graó metàl·lic

Fageda al Pla del Prat

Font de l'Osca

Santuari i boscos de Cabrera

El Pedraforca, entre la Gallina Pelada i el Cadí.
Al davant, Santuari de Bellmunt

Arribada a l'Osca de Cabrera

Clàssica vista del Santuari de Cabrera

Cabrera, Puig dels Llops, Pla d'Aiats i el Puig
de la Bastida

El Montseny destaca al fons.
En primer terme, l'Agullola de
la Tuta

Vista cap al Nord i una blada