De Falgars a Cabrera

Cabrera des de Falgars
Sortida del dia 3 de maig de 2014
Excursió des de Sant Pere de Falgars a Cabrera pel Molí de la Faja.
Aproximació: El nostre punt de sortida és Sant Pere de Falgars. Hi anem per la carretera C-153 que enllaça Vic i Olot (poc utilitzada des de l’obertura dels túnels de Bracons), fins a la Devesa. Poc després de la Devesa (en sentit a Vic), a mà dreta hi ha el trencant que porta a Falgars. És una carretera totalment asfaltada, que requereix prudència perquè és força estreta.
Itinerari: El camí surt de Sant Pere de Falgars mateix. Al costat de l’església travessem una tanca i girant a l’esquerra, ens enfilem cap a un turonet pelat. Deixem un petit i esfotrassat molí de vent a l’esquerra i travessem una portellera. A partir d’aquí cal anar seguint per una mena de serrat on es va dibuixant un camí en alguns trams més definit que en altres. Són de gran ajuda les clàssiques fites de pedra i algunes marques ja molt esborrades de pintura vermella. En algun moment coincideix o travessa una pista. Pel camí anem veient el nostre objectiu: el santuari de Cabrera, situat al capdamunt del cingle. Arribem a un serrat herbós on sentim la riera a sota mateix; girem cap a la dreta i per una pista que segueix el curs de la riera, passem una tanca i acabem d’arribar al Molí de la Faja.
Des d’aquest punt, ens desviem del nostre camí per arribar-nos a les Fonts del Fluvià, naixement del Fluvià o del Torrent de la Faja, segons diferents opinions una mica controvertides. Es tracta d’unes basses on sorgeix l’aigua que baixa formant una riera cap al Molí de la Faja. Al costat mateix hi ha una construcció que és un pou. Com que fa pocs dies que ha plogut, des de les fonts fins al molí tot el terreny és amarat d’aigua.
Tornem enrere fins al Molí i continuem per la pista que seguirem poc més de cinc minuts fins arribar a unes planes on pastura un bon escamot de vaques. Som al Coll de la Faja; la casa ens queda a mà dreta. En aquest punt trobem la carretera que va de Coll del Bram a Sant Julià de Cabrera, voltant la cinglera per la banda garrotxina. Passem una tanca per on ens incorporaríem a aquesta pista. Nosaltres la travessem i, ens enfilem al marge que queda davant nostre, on comença el camí que s’enfila per la baga de la Faja fins a l’Osca de Cabrera. Un pal metàl·lic pintat de color groc que queda amagat entre boixos amb un cartell malmès i despintat ens indica “Cabrera”. Des d’aquí tenim una bona vista del Puigsacalm.
Travessem uns prats inclinats on trobem algunes estaques de fusta pintades de color groc i poc després ens endinsem al bosc, on trobem marques grogues a mitja alçada als troncs dels faigs. És un camí consolidat i ben dreturer. A mitja pujada, travessem un camí més ample i planer. Ens fixem en aquest punt perquè a la tornada hi tornarem a passar. En aquest encreuament, a mà esquerra aniríem al Coll del Bram, al peu de les escales de Cabrera; a mà dreta, a Sant Julià de Cabrera, i recte i amunt, per on continuem nosaltres, cap a l’Osca de Cabrera.
Sortim a dalt la cinglera a prop de l’Osca, a les ruines de l’antic castell, on ara hi ha una taula d’orientació des d’on ja veiem el Santurari. Des d’aquí dalt se’ns obre una vista espectacular: Puigsacalm, Cingles d’Aiats, planes i cingleres del Collsacabra, Montseny, La Mola, Montserrat...  Continuem per damunt la cinglera i arribem al Santuari annex al qual hi ha l’hostatgeria, actualment restaurant de muntanya obert els caps de setmana.
Fem la baixada per les escales fins al Coll del Bram, des d’on anirem com si volguéssim seguir el camí de les marrades fins a l’extrem inferior de cable. En un revolt que queda uns metres per sota aquest extrem del cable, en surt un camí ample (antiga pista que porta a Sant Julià de Cabrera), ens hi endinsem; trobem marques grogues com les que hem seguit a la pujada; seguim aquest camí fins a l’encreuament a què ens hem referit abans. En aquest punt, prenem el camí de la nostra dreta que baixa decididament fins al Coll de la Faja, des d’on tornem, pel mateix camí de l’anada, fins a Sant Pere de Falgars passant pel Molí de la Faja.
Falgars – Molí de la Faja........................................................................................... 50 minuts
Molí – Les Fonts – Molí .............................................................................................  8 minuts
Molí de la Faja - Cabrera........................................................................................... 42 minuts
Cabrera – Falgars .............................................................................................. 1 h 15 minuts
Total temps de marxa efectiva: ................................................... 2 h 55 minuts

Vista enrere de Falgars des del camí que va a Cabrera

Molí de la Faja

Fonts de la Faja o del Fluvià

El bac de la Faja i Cabrera des del Coll de la Faja

La Faja amb el Puigsacalm al fons des del Coll de la Faja

Vista del Santuari des de les ruïnes del castell

Senyals poc visibles

Itinerari i temps real i efectiu detallat:
Sant Pere de Falgars (8:40) – Caire herbós abans del Molí (9:25) – Molí de la Faja (9:30) – Fonts de la Faja o del Fluvià (9:34 / 9:44) – Molí de la Faja (9:48 / 10:25) – Coll de la Faja (10:30) – Camí que puja a Cabrera (10:35 / 11:00) – Cabrera (11:32 /12:00) – Coll del Bram (12:08) – Extrem inferior del cable de Cabrera (12:15) – Camí que baixa al Coll de la Faja (12:22) – Coll de la Faja (12:35) – Molí de la Faja (12:42) – Sant Pere de Falgars (13:15)