La Covil (2.001 m) des del Refugi del Pla de Prats (Campelles)

24 de juliol de 2021

La Covil és un cim de 2.001 m que, junt amb el Costa Pubilla (o Pla de Pujalts) i el Roc dels Llamps (o Tossal de Meians), formen part de la Serra de Montgrony, serralada prepirinenca situada entre el Ripollès i el Berguedà que ofereix una molt bona vista del Pirineu.

Aproximació: El punt de sortida és el Refugi del Pla de Prats, al terme municipal de Campelles. Des de Ribes de Freser, després uns 6 km per la carretera GIV-4011, arribem a Campelles. Travessem tot el poble seguint les indicacions d’El Baell, un veïnat agregat a Campelles. Deixem el poble enrere i, després d’una petita àrea de pícnic, trobem a una bifurcació: la carretera de l’esquerra, asfaltada, va a El Baell; la de la dreta, una pista forestal sense asfaltar i amb un fort pendent, és la que ens porta al Pla de Prats, àrea de pícnic i esbarjo, situada a 1.559 m, equipada amb un refugi, taules i barbacoes (de moment clausurades per la CoViD19).

Coll de Coma Ermada, entre La Covil i Costa Pubilla

Itinerari: Gran part del recorregut transcorre per l’obaga de la Serra de Montgrony. Sortim de l’aparcament del Refugi de Pla de Prats seguint la pista principal. A uns 100 m la deixem per agafar un camí ample -un possible antic camí ramader- que surt a la nostra esquerra. Aquesta part del recorregut passa per una avetosa espectacular, fosca i profunda, amb alguns exemplars molt grans. A la vora del camí, on entra la llum, hi creixen algunes flors, que amb la calor d’aquests dies atrauen moltes papallones. Després de passar una mena de torrent per on baixa aigua, el camí fa una ziga-zaga, passa per la Font Roja i surt a una pista amb una banderola d’Itinerannia.

Seguim la pista cap a la nostra dreta, uns 800 metres fins el Refugi de La Covil. Des del refugi, anem pujant per uns prats amb molts traçats de les vaques, seguint un camí que en alguns trams s’endevina més que en altres, fins que arribem a la carena de la Serra de Montgrony, als 1.935 m. Anem cap a la dreta, carenejant fins a un primer cim amb una gran fita (1.994 m) i, poc després, arribem al cim de La Covil (2.001 m), el sostre d’aquesta sortida.

Des del cim, la vista és espectacular: Serra d’Ensija, Pedraforca, Cadí, Puigllançada i Tossa d’Alp; Tossa Plana de Llés i Puigpedrós; cims de la Cerdanya francesa, i el Pirineu oriental sempre ben present, des del Puig de Dòrria fins al Gra de Fajol, passant pel Puigmal, tota l’Olla de Núria i els Torreneules; Bastiments, Gra de Fajol, Balandrau i Cerverís; Serra Cavallera, Taga i Sant Amanç, per esmentar-ne uns quants.

Després de fer un toc lleuger, baixem resseguint la carena en direcció NO fins al Coll de Coma Ermada, on travessem la tanca per anar cap a Coll Roig (visible des d’aquí per una terra vermellosa que queda al descobert), passant per La Font Negra i per un búnquer -esmentat com a fortí- que rep el nom de la mateixa font. Un cop a Coll Roig, fem un gir a la nostra dreta per agafar la pista que, pràcticament sense desnivell, en uns 2 km ens porta al Coll de Prat de Jou on trobem una altra banderola d’Itierannia.

A Coll de Prat de Jou deixem la pista per agafar un camí que surt del final del prat (extrem SE), prop d’un gran abeurador. Ens endinsem al bosc i, després d’uns 500 metres de recorregut, amb força pendent, arribem a una pista que seguim, cap a la nostra dreta, i que en un xic més de 2 km ens torna al punt final, el Refugi del Pla de Prats, tornant a passar per un bon tram d’avetosa.

Paisatge molt verd i fresc, malgrat la falta d’aigua, amb moltes flors: Marcòlic vermell (Lilium martagon),  Pericó (Hypericum perforatum), Didalera groga (Digitalis lutea), Clavells de pastor (Dianthus hissopifolius), algunes orquídies força passades, campanetes, cards ben acolorits, escabioses,  maduixeres de bosc... i, per acabar, esmentarem les dues tores, la Tora blava (Aconitum napellus) i Tora groga (Aconitum anthora), conegudes per la seva toxicitat per a persones i animals, fins a l’extrem de ser mortal.

Senyalització: Bona part del recorregut segueix les marques d’Itinerannia, llevat del tros del Refugi de La Covil al cim de la Covil (algunes marques antigues de pintura vermellosa)  i de Coll de Prat de Jou fins al Pla de Prats (fites des del coll fins a la pista).

Distància i desnivell: Volta circular de 10,64 km i 450 m de desnivell. Per veure o descarregar-vos el track, podeu clicar en aquest enllaç.

Temps de marxa efectiva:

Refugi del Pla de Prats – Refugi de la Covil ................................................  50 minuts

Ref. La Covil – Cim de la Covil  ....................................................................  45 minuts

La Covil – Coll de Coma Ermada – Coll Roig ...............................................  50 minuts

Coll Roig – Coll de Prat de Jou ....................................................................  30 minuts

Coll de Prat de Jou – Pla de Prats ...............................................................  45 minuts

Total temps de marxa efectiva a pas molt tranquil: ............................ 3 h 40 minuts

Campelles i al fons: Torreneules i Balandrau

La Font Roja

Refugi de La Covil

El Puigmal, visible des de bona part del camí.
A la seva dreta, l'Olla de Núria

Pedraforca i Cadí seran visibles
des que sortim a la carena

Fortí de Font Negra

D'aquestes tres espècies de Tora (totes tres tòxiques),
n'hem trobat dues; la blava i la blanca.
(La foto de la groga és de Gavarnie, 2020)

Avetosa

Pericó o Herba de Sant Joan
(Hypericum perforatum)

Marcòlic vermell (Lilium martagon)

Didalera groga (Digitalis lutea)

Card deflorat (Carduus defloratus)

Clavell de pastor (Dianthus hyssopifolius)

Muntanyesa comuna (Erebia meolans)
en una flor d'escabiosa

Púdol o Fic (Rhamnus alpina)