Per la Serra de Montgrony: Costa Pubilla (2.056 m) i Roc dels Llamps (2.050 m)

24 de setembre de 2016
Volta circular que transcorre per la Serra de Montgrony, serralada prepirinenca situada entre el Ripollès i el Berguedà, que ofereix molt bones vistes del Pirineu. Fem dos dels seus cinc cims, el Costa Pubilla o Cim del Pla de Pujalts (2.056,1 m) i Roc dels Llamps o Tossal de Meians (2.050 m).
Va ser en aquest indret on el maig de 2013 va sorgir la proposta de fer, en un curs muntanyenc, tantes excursions com els anys que compliria en acabar-lo: “50 anys 50 excursions, el repte que segueixo intentant assolir in crescendo des de fa tres anys.
Aproximació: La sortida comença al Refugi  forestal de les Planelles, a tocar del Santuari de Montgrony on arribem per la pista cimentada que puja de Gombrèn. De Campdevànol a Gombrèn hi arribem per la carretera GI-401 -que a partir de Gombrèn esdevé la GI-402 i arriba a La Pobla com a B-402-. Diuen que aquesta carretera té tants revolts com dies té un any. No ho he comprovat mai, però se non è vero, è ben trovato. De fet això també es diu d’altres carreteres!
Itinerari: Comencem a caminar seguint la pista uns 700 metres, fins que fa un fort revolt cap a la dreta, on la deixem per agafar un camí a l'esquerra que baixa cap al Torrent de la Vaca Morta, el ressegueix de pujada i torna a sortir a una pista. Han tallat bosc i el camí és ple de brancada i la pista ha tallat el camí. Això no obstant, atents als senyals grocs d’Itinerannia podem seguir el camí fins que sortim a un serrat obert amb vistes a ponent (Pedraforca, Tossa d’Alp, Puigllançada...). Seguim pujant travessant els Rasos dels Anyells, passem pel Prat de l’Amorriador, per un abeurador i, resseguint el Torrent de Coma Ermada, arribem al Coll de Coma Ermada (1.875 m). Deixem la Covil a la nostra dreta (SE) i anem pujant tot seguint la carena, en direcció NO fins al Cim de Costa Pubilla.
La vista dels del cim –i des de bona part del camí-, sobretot si el dia és clar, és impressionant: Serra d’Ensija, Pedraforca i Cadí, Tossa d’Alp i Puigllançada, alguns cims de la Cerdanya (Puig pedrós, Perics...), del Puigmal al Balandrau, Serra Cavallera, Taga i Sant Amanç, El Catllaràs, el Montseny, Montserrat...
Després de fer un bufet seguim carenejant en direcció NO, passem pel Roc dels Llamps (2.050 m) i per un caire on hi ha un antic búnquer (1.984 m) i arribem al Coll de la Bona.
Fem un gir cap a l’esquerra per baixar, en direcció S, cap al Coll de Meians, passant per les Fontetes de Meians. Aquest tram de camí en algun punt és una mica perdedor, per això cal estar a l’aguait i seguir les marques grogues que costen una mica de veure.
Al Coll de Meians, a tocar la casa del mateix nom, agafem una pista que passa per les cases de les Viles Grosses, les Viles Xiques i surt a la carretera de Montgrony, que seguim uns 500 metres fins al punt d’on hem sortit.
Bona part del recorregut segueix les marques d’Itinerannia: la pujada fins a Coll de Coma Ermada i la baixada a partir del Coll de la Bona.
Volta de 12, 06 km i 734 m de desnivell.
Refugi de les Planelles – Coll de Coma Ermada: .............................................................................. 1 h 30 minuts
Coll de Coma Ermada – Costa Pubilla – Roc dels Llamps – Coll de la Bona: .........................................  55 minuts
Coll de la Bona – Refugi de les Planelles: ........................................................................................  1 h 30 minuts
Total temps de marxa efectiva: ................................................................................................  3 h 55 minuts
Caminaires: Joan, Adriana i Sílvia

Montgrony

Santuari de Montgrony

Interior del Santuari de Montgrony

Carretera prop del Refugi les Planelles (9.15) – Refugi les Planelles (9.20) – Deixem la pista (9.25) – Prat de l’Amorriador (10.00) – Abeurador (10.28) – Coll de Coma Ermada (10.45) – Costa Pubilla (11.15 / 11.50) – Roc dels Llamps (11.58) – Búnquer (12.05) – Coll de la Bona (12.15) – Coll de Meians (13.05) – Les Viles Grosses (13.10) – Les Viles Xiques (13.25) – Carretera de Montgrony (13.40) – Arribada (13.45)