Puig Neulós (1.257 m) pel Coll de l’Ullat

21 d’octubre de 2018
Volta circular per pujar al Puig Neulós, cim culminant de la Serra de l’Albera, des del Coll de l’Ullat. Variant apta per a tot el públic encara que no s’estigui en plena forma física i molt més curta que la que vam fer en una altra ocasió, des de Requesens.
El Coll de l’Ullat, situat a 938 m., és un indret molt concorregut. Hi ha un refugi i una àrea de pícnic amb barbacoes.
Tot i que al vessant sud hi havia una mica de calitja, ha fet un dia fantàstic.
Aproximació: Per pujar al Coll de l’Ullat, travessem el Pertús (per la NII / D900) i, després de les últimes cases, agafem la carretera D71A que surt cap a la dreta, passa per Sant Martí de l’Albera i en 12 km arriba al Coll de l’Ullat. És una carretera asfaltada, una mica estreta, però apta per a qualsevol vehicle.
Un cop al coll, hi ha una carretera asfaltada que puja fins al Puig Neulós, però l’accés és privat al públic a partir d’una altura determinada.
La baixada la fem passant per Sant Joan de l’Albera, per la carretera D71, també asfaltada i una mica més estreta i més llarga, que desemboca a la carretera principal (D900), una mica més al nord, a l’altre costat del riu.
Itinerari: Al Coll de l’Ullat hem d’anar en direcció SE per un camí força dret que s’enfila per una pineda amb uns exemplars molt alts (marques GR més color groc). Quan portem uns 15 minuts, el pi comença a donar pas al faig i el camí es torna més planer. Sortim a un caire, el Roc Fuirós anomenat “el mirador del Canigó”, ja que ofereix una perspectiva molt bona del massís del Canigó. Al Roc Fuirós, per l’altra banda, hi ha unes vies d’escalada, per això pel camí hi havia indicadors blaus que deien “escalade”.
Després d’observar la panoràmica, des del Canigó fins al Bassegoda, tornem al camí que es torna a endinsar a la fageda i en uns 15 minuts ens porta a la carena, a l’alçada del Roc dels Tres Termes. Seguim la carena, resseguint la tanca i arribem al Coll del Pou, on hi ha una portellera; la travessem i seguim el camí (indicacions verticals caigudes) i en 4 minuts arribem al Pou de Neu del Puig Neulós. Es tracta d’un pou de glaç ben conservat, després de la restauració que s’hi va fer el 1992.
Desfem camí fins a la carena on retrobem el camí. De la carena estant, gaudim de molt bona vista. A la banda francesa (N- NE), la Costa Vermella amb la platja d’Argelés, l’estany de Salses i un seguit de poblets que conformen la plana del Rosselló. Seguint cap a l’esquerra, (NO-O), la Serra de Madres, el Massís del Canigó, Pla Guillem, el Costabona i els cims d’Ull de Ter; més a prop nostre, el Roc de Frausa (sobre les Salines), el Comanegra, el Pic de les Bruixes, Sant Marc i el Bassegoda, que destaca especialment. Més enrere (SO) són ben visibles, el Puigsacalm i Santa Magdalena, Cabrera, Aiats, el Far... A migjorn (S) ben visible el Castell de Requesens i, per tancar la volta (S-SE), la plana de l’Alt Empordà, amb força calitja, d’on sobresurt la Serra de Rodes i el Castell de Sant Salvador de Verdera.
Seguint la carena, acabem d’arribar al cim on s’hi troben unes construccions i antenes de telecomunicacions. Arrecerats del vent, gaudim una vegada més de la vista i fem un mos mentre ens assolellem.
Baixem del cim en direcció Nord i trobem un camí-carretera ample que s’endinsa a la fageda que ja presenta un color trencat de començaments de tardor. Quan portem uns 10 minuts trobem a la Font de Puig Neulós, amb una taula i uns bancs de pedra. Continuem pel camí, un xic difícil de seguir per la fullaraca que el cobreix, amb marques de color groc que ajuden a no perdre’l. A uns 20 minuts des del cim, arribem a una pista de terra que segueix travessant la fageda i que seguim avall. Més enllà s’incorpora a la carretera asfaltada; els faigs, amb algun castanyer, donen pas als pins i, un parell de revolts més avall, agafem una drecera a l’esquerra que ens torna al Coll de l’Ullat on tanquem la volta que hem fet avui.
Ruta de 7,22 km i 311 m de desnivell.
Coll de l’Ullat – Pou de Neu: ..................................................................................  45 minuts
Pou de Neu – Puig Neulós: ....................................................................................  30 minuts
Puig Neulós – Coll de l’Ullat: ..................................................................................  55 minuts
Total temps de marxa efectiva: .......................................................................  2 h 10 minuts
Per descarregar el track podeu clicar AQUÍ

Començament del camí
enmig de pins

El pi deixa pas al faig.
Marques GR i groga

Roc Fuirós amb el Canigó al fons

Cap a l'Alt Empordà encalitjat.
A primer terme, el castell de Requesens

Pou de Neu del Puig Neulós

Des del Coll del Pou, vista cap a la Garrotxa

Massís del Canigó

Cim del Puig Neulós

Plana del Rosselló

Tanques de les instal·lacions dalt del cim

Camí de baixada per la fageda del vessant nord

Font de Puig Neulós

Rosselló i Costa Vermella (Argelés...)

I més fageda

També hi ha algun castanyer