Puig Neulós (1.257 m)

Excursió del dia 20 de febrer de 2016
En aquesta ocasió anem al Massís de l’Albera, força desconegut per nosaltres. Fem una volta circular sortint de Requesens, cap al coll Forcat, el coll Forcadell, el Roc dels Tres Termes, el pou de neu, el Puig Neulós, el coll de la Tanyareda, el coll Pregon, el coll del Faig, el coll del Castell, el forn de calç i el Castell de Requesens, per acabar al mateix punt d’on hem sortit.
Esmentar la diversitat botànica, un dels valors d’aquest espai natural protegit, i en especial l’espectacularitat d’alguns faigs que, afaiçonats per la tramuntana, presenten unes formes ben peculiars, i l’abundor d’aigua, malgrat la sequera, a les fonts i als torrents. També ens ha cridat l’atenció la presència de restes d’obres d’enginyeria que fan pensar que hi havia hagut una intensa activitat.
Aproximació: A Cantallops, poblet de l’Alt Empordà prop de la Jonquera, hem d’agafar la pista, de terra, ampla i en bon estat, que puja a Requesens. Podem deixar el cotxe al pont on comença la pujada cap al Castell. Nosaltres l’hem deixat una mica més amunt (400 m), en un trencant per on arribem a la tornada. Olot – Cantallops: 76 km. Cantallops – Pont de Requesens: 5,6 km.
Itinerari: Comencem caminant carretera avall uns 400 m., deixem a l’esquerra el pont que va al Castell de Requesens; pocs metres més avall, abans d’arribar a la Serradora de les Pipes (s’hi treballaven les rabasses de bruc per fer-ne pipes), a mà dreta trobem el camí que va al veïnat de Requesens, pujant per la Costa del Pallers. Passem per la Caseta del Canal i arribem al petit veïnat de Requesens, format pel Santuari de Santa Maria, una cantina i una casa amb activitat ramadera.
Passem entre la cantina i l’església i arribem a la Font Grossa, des d’on, sense un camí gaire marcat pugem fins a la carretera, la seguim uns metres a la dreta fins a una bifurcació on agafem la pista que puja cap a la nostra esquerra (indicador “Coll Forcat 2,2 km”). Anem pujant pel Pla dels Roures, passem per la Font de la Verneda i, després d’un tram força dret, arribem a la carena fronterera. Roures, faigs, castanyers i algun vern ens acompanyen aquest tram.
Som a Coll Forcat on hi ha diversos indicadors. Hem de passar una petita portellera i agafar el camí que va cap a la dreta, travessant un petit tros ple d’arços, per endinsar-se després en una espessa fageda, vorejant el Puig Pinyer (el deixem a la dreta) per sortir al Coll Forcadell. Tot estirant el coll entre la vegetació, albirem el Massís del Canigó. A mida que anem pujant, la panoràmica s’amplia, des de l’Alta Garrotxa fins al Conflent, Vallespir i Rosselló, amb un sembrat de pobles i cims.
Seguint la carena on som, passem pel Puig Forcadell, pel Puig de les Colladetes, el Coll del Pal i deixem a l’esquerra una caseta amb una antena (pel que sembla, en desús) i arribem al cim rocallós el Roc dels Tres Termes (1.125 m). Aquí la vista se’ns amplia cap a la Costa Vermella: platja d’Argelés, estany de Salses...). Seguim per la carena i baixem al Coll del Pou, ampli pla al final del qual hi ha la indicació cap al Pou de Neu, un pou de glaç ben conservat gràcies a la restauració que s’hi va fer el 1992. Tornem a la carena i l’acabem de resseguir fins al cim del Puig Neulós, punt culminant de l’excursió d’avui. El cim es troba ocupat, en gran part, per unes instal·lacions de telecomunicacions. La calitja ens priva de gaudir de la vista cap a llevant i migjorn (Empordà).
Comencem la baixada resseguint la línia fronterera en direcció SE cap al Coll de la Tanyareda, passem pel discret refugi que porta el mateix nom i continuem carenejant pel Coll i Puig Pregon i pel Puig de l’Atalaiador, fins que arribem al Coll del Faig. Cal esmentar l’espectacularitat i les grans dimensions d’alguns exemplars de faig del vessant francès d’aquesta carena.
Al Coll del Faig deixem la carena i fem un gir per començar a baixar en direcció SO seguim les marques grogues d’Itinerannia. Alerta que sota el Coll del Faig hi ha un tros on és fàcil perdre les marques i és una mica embardissat. Cal baixar fins que trobem la pista, travessar-la i seguir baixant, seguint el camí (amb marques grogues), per la Fajosa -una fageda neta i clara-, fins arribar al clot on trobem el Torren de Coll Pregon on hi ha una caseta d’on surt una mànega gruixuda que porta aigua al castell i que segueix gairebé tota l’estona el camí per on baixem fins al Coll del Castell.
Al Coll del Castell ens arribem a veure el Forn de Calç, restaurat, on hi ha La Barraca del Forn de Calç, refugi del Centre Excursionista Empordanès. Tornem al coll i pugem fins al Castell de Requesens, d’aspecte fantasiós i  llegendari on sembla que no s’hi han viscut mai escenes de guerra i que, des de la seva construcció al 844, ha sofert diferents transformacions i canvis de propietaris que l’han deixat amb l’aspecte actual: en molt bon estat de fora i molt deixat i deteriorat per dintre. Això, però no li resta espectacularitat.
Tornem al coll, baixem per la pista fins que trobem un camí a l’esquerra que va cap al Torrent de Requesens (capçalera de l’Anyet), passem per la Font Rovellada i per la presa del Pantà de Requesens, que havia servit per fer electricitat per la serradora de l’explotació forestal, el castell i el veïnat de Requesens. Arribem al final d’una pista que seguim -pocs metres- fins que s’incorpora a la carretera que puja a Requesens on tenim el cotxe.
Recorregut de 16.97 km i 966 m de desnivell.
Cotxe – Coll Forcat: ............................................................................................................................... 1h 10 minuts
Coll Forcat – Puig Neulós: ....................................................................................................................  1h 20 minuts
Puig Neulós – Coll del Faig:........................................................................................................................  40 minuts
Coll del Faig – Coll del Castell: .............................................................................................................. 1h 10 minuts
Coll del Castell – visites – Cotxe: ..............................................................................................................  25 minuts
Total temps de marxa efectiva: ....................................................................................................  4h 45 minuts

Castell de Requesens

Vista cap a l'Alta Garrotxa

Roc dels Tres Termes

Platja d'Argelés i Puig Neulós des del Roc dels Tres Termes

Part superior del pou de neu (S. XVII)

Faig afaiçonat per la tramuntana

Puig Neulós

Baixant de Puig Neulós seguint la carena

Refugi de la Tanyareda

Rètol al Coll del Faig

Refugi la Barraca del Forn de Calç

Una de les torres del castell

Recinte del castell
Punt de sortida (9.05) – Pont de Requesens (9.10) – Mare de Déu de Requesens (9.25) – Bifurcació pista (9.32) – Font de la Verneda (10.00 / 10.05) – Coll Forcat (10.20) – Puig Forcadell (10.42) – Carena de les Colladetes (10.45 / 11.15) – Caseta antena vella (11.40) – Roc dels Tres Termes (11.43) – Coll del Pu (11.50) – Banderola camí al pou de neu (11.52) – Pou de Neu (11.55) – Puig Neulós (12.20 / 12.30) – Coll de la Tanyareda (12.40) – Refugi de la Tanyareda (12.50) – Coll del Faig (13.10 / 13.25) – Travessar la pista (13.40) – Torrent, caseta on agafen aigua pel castell (14.10) – Coll del Castell (14.35) – Forn de Calç i Refugi (14.40) – Castell de Requesens (14.45 / 15.40) – Punt de sortida i arribada (15.55)