PLA DE L'ESTANY: Porqueres - Puig Clarà - Porqueres

7 de desembre de 2023
El Puig Clarà és un petit cim de 315 m cobert de vegetació on hi ha dos miradors. Un, situat ben bé al cim, ens ofereix vistes de l’Alta Garrotxa, el Pirineu Oriental, Finestres i altres espais més propers, tot i que els arbres i els arbustos que creixen al seu voltant, van retallant la panoràmica. L’altre, situat uns metres més avall, és “el Mirador de l’Estany” i fa honor al seu nom mostrant una bonica panoràmica de l’Estany i el seu entorn, amb la plana de l’Empordà al fons.
Consta a la llista dels 100 cims de la Federació d’Entitats Excursionistes de Catalunya.

És tardor a l'Estany de Banyoles

Aproximació: Per fer aquesta sortida, deixem el cotxe a l’esplanada que hi ha a Santa Maria de Porqueres.

Santa Maria de Porqueres és una església romànica del segle XII, amb campanar d’espadanya i amb un comunidor al costat. A l’altre costat de carretera, el Castell que ja consta esmentat abans de l’any 1.000.

Itinerari: Des de l’aparcament baixem a trobar el camí que voreja l’Estany on hi ha el pal indicador “Itinerari 3: Ruta de Can Morgat”, senyalització que seguirem per fer la volta d’avui. Agafem aquest camí cap a l’esquerra. Passem pel Brollador del Sofre, la Font del Rector, la Riera del Castellar i el Mirador de la Cuaranya, passant entre la carretera GIV-5248 i l’Estany, amb la vegetació de ribera que l’envolta. Quan arribem a l’alçada de Can Morgat, travessem la carretera i agafem la pista que passa per sota la casa mateix i que s’endinsa al bosc que porta el mateix nom. Seguint sempre la pista principal, travessem el Rec d’en Morgat i passem per la Llacuna de l’Aulina. Seguim enmig de roures, alzines i pins, i a la vora de camps de conreu on els sembrats, dels trossos ombrejats, ja despunten.

El camí comença a fer pujada. El proper quilòmetre i mig puja continuadament, però és de bon fer. Arribats al llom de la serralada, trobem un planell on hem d’agafar el camí de l’esquerra per fer cim. Aquest curt tram el farem de pujada i de baixada.

Al cim contemplem les panoràmiques que ens ofereixen els dos miradors. Fem un bufet i emprenem el camí de baixada. Un cop al planell seguim uns metres la pista (“Camí dels Morts”) cap a la nostra esquerra i, tal com assenyalen els indicadors, agafem un camí també cap a l’esquerra, que baixa decididament, amb uns quants xorrancs, per un bosc de pi i alzina amb un sotabosc espès on destaquen el llentiscle, l’arítjol i el romaní, entre altres.

Passem per les ruïnes emboscades d’una casa i trobem una pista. Ja som al pla. Seguim la pista cap a la dreta, travessem la Riera del Castellar i continuem pel pla amb conreus i una plantació de plàtans, travessant l’indret anomenat “l’Olivet del Castell”. Trobem la carretera, asfaltada, de Porqueres i la seguim cap a l’esquerra. A la dreta hi tenim el Mas Tenyers. Després d’uns 100 metres de carretera, agafem un camí cap a la dreta que, travessant l’Hort del Castell, ens acompanya fins a Santa Maria de Porqueres on tanquem la volta d’avui.

Hem caminat 7,15 km amb 134 m de desnivell.

Hi hem estat 1 h 40 minuts (1 h de pujada i 40 min de baixada).

Per descarregar el track podeu clicar aquí.

Santa Maria de Porqueres

Brollador del Sofre

Font del Rector

L'Estany

Vistes del Mirador de l'Estany

Camps de conreu al Pla de Can Morgat

Gaudint de la vista al Mirador de l'Estany

Nota: Compte! A la pista de pujada hi hem trobat tres ciclistes que baixaven temeràriament!