Dues passejades per l’Alt Berguedà

L’Alt Berguedà la part superior del Berguedà, situada al nord de la comarca. Està formada per un seguit de municipis com Bagà, Gósol o Berga, entre altrs. El Llobregat és el riu que recull les aigües de rius, rieres i torrents que la solquen, dels quals destaquen la riera de Saldes i el riu Bastareny.

És un sector muntanyenc situat als peus i al vessant sud de la Serra del Cadí, el Moixeró i la Serra de Montgrony. Hi destaquen cims com el Pedraforca i massissos com la Serra d’Ensija, el Catllaràs o els cingles de Vallcebre, entre altres.

Part d’aquesta subcomarca està inclosa en el Parc Natural del Cadí Moixeró, el qual es va fundar l’any 1983, després d’haver tingut diferents figures protectores, amb la finalitat de protegir indrets com el Cadí, el Pedraforca, Gresolet... i ordenar els recursos de la fauna i el seu aprofitament cinegètic.

Vall del Bastareny i Bagà

En aquesta ocasió hi hem fet una estada de cap de setmana, situant a Bagà el nostre camp base, amb la finalitat de descobrir algun indret proper i gaudir de la tardor en aquest espai on la superfície forestal hi és tan abundant com els pobles petits i els paisatges bucòlics.

En altres ocasions havíem visitat aquest sector per fer-hi sortides com les Penyes Altes del Moixeró, descobrir el Catllaràs, fer el Pedraforca o pujar a la Serra d’Ensija. Aquesta vegada hem escollit dues passejades aptes per a tots els públics i que tot seguint ressenyo:

1.    Coll de l’Escriga – Coll de Turbians – Sant Miquel de Turbians – Gisclareny – Coll de l’Escriga. 18/11/2023

Bonica i fàcil passejada per la Serra de Gisclareny i el seu vessant de migjorn. Té l’inici i final al Coll de l’Escriga (1.355 m), on arribem des de Bagà pel “Camí de Gisclareny”, carretera asfaltada que antigament era el camí ramader de Bagà a Gisclareny. Al Coll de l’Escriga s’hi poden aparcar uns quants cotxes.

Comencem a caminar baixant unes escales que ens porten a travessar la carretera. Ja a l’altra banda, la seguim uns 50 metres cap a Gisclareny, fins que veiem un caminet, a mà esquerra, que s’endinsa al bosc. Pocs metres de pujada ens duen a una mena de portell ja al caire de la Serra de Gisclareny. Aquí girem cap a l’esquerra i, resseguint aquesta serra, passem pel Cau (1.530 m), el Mirador de la Colladassa (que ofereix bones vistes del Moixeró, el Comabona i l’extrem E del Cadí, el Coll del Pal i la Vall del Bastareny) i arribem a la Collada de Turbians, on hi arriba una carretera i hi ha uns bancs per a seure.

Des de la Colladassa: el Moixeró

Des de la Colladassa: el Comabona

La Collada de Turbians (1.450 m) és el punt de més cap a llevant per on passarem avui. Aquí fem un gir cap al sud i agafem un camí que transcorre pel mig del bosc i que, adés de baixada i ara de pla, ens porta fins a Sant Miquel de Turbians (Puig Ventós). Som al vessant de migjorn de la Serra de Gisclareny; el dia és assolellat i ha pujat la temperatura. Malgrat la sequera extrema que patim i el poc fred que fa, els boscos caducifolis, així com els aurons i les blades que creixen a les pinedes, presenten unes tonalitats d’ocres que fan d’aquestes espècies una meravella.

El Pedraforca amb Sant Miquel de turbians a primer terme

Fulles de blada (Acer opalus)

Ambient de tardor a Gisclareny

Des de Sant Miquel, seguim en direcció a Gisclareny, primer trobem la pista de Turbians, després passem pel Mirador d’Albert Arilla i, finalment, després de gaudir d’unes espectaculars vistes del Pedraforca, arribem al poble més petit de Catalunya: Gisclareny; concretament, al Barri del Roser. Aquí, el camí fa un gir de gairebé 180º i s’enfila per les Roques del Bisbe i ens porta fins als peus dels Castellots on hi ha el Mirador del Coll de l’Escriga, una altra miranda del Pedraforca. En poc menys de 10 minuts tornem a ser al Coll de l’Escriga, on tanquem la volta circular d’avui.

Hem caminat 9,77 km, amb un desnivell de 389 metres. A fer tota la volta hi hem estat 3h.

Per trams: Coll de l’Escriga – Coll de Turbians (1 h) / Coll de Turbians – Sant Miquel de Turbians (45 min) / Sant Miquel – Gisclareny (40 min) / Gisclareny – Coll de l’Escriga (35 min).

Bona part del recorregut segueix les marques d’un sender local (blanc i verd).

Trobareu el track i més fotografies aquí.

2. Via del Nicolau: Bagà – Sant Joan de l’Avellanet – Bagà. 19/11/2023

La Via del Nicolau ressegueix el traçat ferroviari d’un antic trenet que transportava fusta entre Gisclareny i Guardiola de Berguedà. Va ser construïda entre el 1914 i el 1916. La va promoure Tomàs Nicolau Prieto, que tenia una serradora a Berga i que en va fer ús fins als anys 30 del segle passat. Després va caure en desús fins que a l’any 2009 es va recuperar aquest recorregut com a camí i via verda.

Antiga vagoneta

En el trajecte entre Bagà i Sant Joan de l’Avellanet es passa per tres túnels i per una passarel·la penjant. La resta de camí està ben arreglat i combina sender amb trams de pista. Té baranes de protecció i ofereix unes boniques vistes de la vall del riu Bastareny, del Moixeró i de Bagà.

Tot plegat fa que sigui un bon lloc per anar-hi a caminar i a gaudir de l’entorn.

Hem fet el mateix recorregut d’anada que de tornada i hem caminat 7,51 km, amb un desnivell de 250 metres. Hi hem estat aproximadament 2h: una d’anada i una mica menys, de tornada.

Bagà: el Pont de la Vila

Passarel·la penjant

Sant Joan de l'Avellanet

Tram de camí de la Via Nicolau

Trobareu el track i més fotografies aquí.