Pel Pla de Savassona: blocs, pedres i ermita de Sant Feliuet

28 de gener de 2023

Passejada de descoberta del Pla de Savassona o Complex arqueològic Savassona (Diputació de Barcelona, enllaç). Aquest indret està situat dins l’Espai Natural de les Guilleries-Savassona (Diputació de Barcelona, Xarxa de Parcs Naturals).

El Pla de Savassona, és un pla de pastures on s’hi troben diversos elements d’interès històric i arqueològic: dues ermites, un castell, pedres amb petròglifs (gravats a la roca),que sembla que se situen des de l’època de bronze fins a la medieval; s’hi han trobat restes arqueològiques (ceràmiques des de l’època post-neolítica fins a l’època ibèrica), així com restes d’habitatges recolzats sobre la roca (datats de l’edat mitjana) i algunes tombes que podrien ser de l’edat de ferro.

Aproximació: L’aparcament es troba al costat de la carretera BV-5213 que va al Parador de Sau. Després del poble de Tavèrnoles, aproximadament al km 4,6, a mà esquerra. A Tavèrnoles s’hi arriba des de l’Eix Transversal (C-25), per la sortida 183 “Roda de Ter – Tavèrnoles”. D’allà per la C-153, s’arriba a la BV-5213, seguint les indicacions “Sant Pere de Casserres” i “Parador de Sau”. També s’hi arriba per la C-153 des de Sant Esteve d’en Bas, passant per Coll de Condreu, Coll del Bac, Cantonigrós i l’Esquirol. Nosaltres hi hem anat per aquest segon recorregut per veure si encara hi havia una mica de neu de la que va caure la setmana passada. I n’hi havia!

Sant Feliuet de Savassona

Itinerari: Sortim de l’aparcament per un camí amb molta senyalització, per un camí ample i planer enmig de roures. Quan portem uns 600 metres arribem al Dau, una roca gran en forma de cub tombat on és fàcil veure-hi gent fent escalada en blocs i el terra cobert de matalassos per esmorteïr la caiguda.

Davant del Dau hi ha la Bassa del Pla de Savassona i poc metres en direcció Nord, la Pedra de les Bruixes on hi ha una bona densitat de símbols (la majoria són creus) que se situen de l’època del bronze fins a la medieval. Pocs metres més al N, la Pedra de l’Home, amb un dibuix d’una figura humana, acompanyat d’algun animal. Aquestes pedres estan envoltades d’una corda per evitar que la gent s’hi enfili i tenen una placa amb explicacions que ajuden a interpretar els gravats.

Desfem camí fins aproximadament davant del Dau i un senyal ens indica Sant Feliu, tot i que nosaltres ens desviem per anar a la Pedra del Sacrifici, espai que a l’edat de ferro s’havia utilitzat com a lloc d’enterrament i a l’edat mitjana com a enclavament per fer-hi habitatges.

Tornem al camí de Sant Feliu on arribem passant per un tram empedrat i uns escalons de l’època medieval, situats a redós d’una balma. L’Ermita de Sant Feliuet es troba situada al capdamunt d’un gran bloc de gres; data del segle X-XI, arquitectura preromànica de l’edat mitjana. Al seu entorn hi ha algunes excavacions: unes havien servit per emmagatzemar aigua; d’altres, com a tombes antropomòrfiques. Hi ha constància de l’ocupació d’un poblat ibèric al capdamunt del puig.

La vista des d’aquest pla és espectacular: el Castell de Savassona i l’ermita de Sant Pere de Savassona també medievals, ens queden a tocar, a l’altre costat de la carretera BV-5213; la Plana de Vic; la conca del Ter i el recorregut del Ter abans d’entrar a l’embassament de Sau (malauradament, per la poca aigua que porta, avui sembla un rec); la silueta formada per Cabrera, Aiats, el Coll de la Cabra i Puig del Bac, entrada i símbol del Collsacabra; la Serra de Bellmunt, amb el santuari al cim i la Serra de Curull i el Puigsacalm. Més enllà els núvols ens priven de veure el Pirineu. A l’indret hi ha dos bancs de fusta (cara S-SO) i, en aquests dies de rigorós hivern, amb el sol que hi toca, fa de molt bon estar.

Marxem de Sant Feliu en direcció NO per un camí ben definit, que no té senyalització. Quan portem poc més de 100 metres, hem de girar a l’esquerra i baixar per un corriol menys definit que passa entre dos blocs de pedra, com si fessin una canal, però molt curt i de bon baixar. Passem per sota una pedra encastada entre dues parets i arribem al peu d’aquest gran bloc on hi ha una bona balma i un seguit de blocs. Som a tocar la Pedra del Sacrifici, però tornarem al lloc d’on hem sortit seguint aquest camí de baixada, ben traçat i sense senyalitzar. Arribem a la carretera i la seguim cap a l’esquerra uns 300 metres fins al trencant on hi ha l’aparcament i on tanquem la volta circular de la passejada d’avui.

Hem caminat molt molt poc: 2,32 km, amb un desnivell de 44 metres, i hi hem esmerçat uns 45 minuts sense comptar les parades.

Per descarregar el track podeu clicar aquí.

Podíem haver allargat la volta pujant al Castell i a l’ermita de Sant Pere de Savassona. Per fer-ho, hauríem d’haver seguit uns 200 metres més de carretera i al trencant anar cap a la dreta. Ho deixem per una altra ocasió, ja que a un dels meus genolls encara no li convé fer desnivell.

El Dau

Gravats a la Pedra de les Bruixes

Pedra de l'Home

Pedra del Sacrifici

Camí empedrat cap a Sant Feliuet

Escales de l'època medieval

Ermita de Sant Feliuet de Savassona

Cingles de Collsacabra

Vista cap a Cabrera, Aiats i el Coll de la Cabra.
A primer terme, possible antic dipòsit d'aigua

Castell de Savassona al fons. En primer terme,
excavacions que podien haver estat tombes.

Bonica balma a la base del bloc