Santa Llúcia de Puigmal des de la Collada de Sentigosa

12 d’octubre de 2022

Volta circular des de la Collada de Sentigosa (1.064 m), baixant a Santa Llúcia de Puigmal, per la riba esquerra del Rec de Sentigosa, i arribant als Gorgs de la Riera de Torrents. Tornada pels Gorgs de Santa Llúcia i per la riba dreta del Rec de Sentigosa.

El Rec de Sentigosa i la Riera de Torrents s’ajunten i formen la Riera de Santa Llúcia que, aigües avall, s’ajunta amb la Riera de Santa Margarida per anar a la Riera de Bianya.

Aproximació: per fer aquesta sortida, anem en cotxe fins a la Collada de Sentigosa, situada al km 4,5 de la carretera G-521, que va del Coll de Coubet -o La Cantina-, a la N-260a, fins a Sant Joan les Abadesses, a la N-260. A la vora de la carretera, al costat del cartell “coll de Santigosa 1.064 m”, hi ha espai per deixar alguns cotxes.

Itinerari: comencem a caminar pel trencant que va cap a la dreta (NE), que els primers metres és asfaltada i de seguida es converteix en pista de terra, indicada als mapes com a “Camí del Coll de Sentigosa”. Quan portem uns 400 m aprox. deixem la pista principal i n’agafem una de secundària, cap a la nostra dreta, que va baixant per una fageda, tot acostant-se al rec. Quan portem 1,3 km la pista es converteix en un camí ben definit pel mig del bosc, primer fageda i més endavant un espès alzinar mediterrani. Passa enmig d’antigues feixes, es torna a allunyar del rec i ens porta fins a Santa Llúcia de Puigmal, on arribem per la font. Aquest era l’antic camí que comunicava La Vall de Bianya i Sant Joan les Abadesses.

El Rec de Sentigosa, igual que la collada que porta el mateix nom, fa de partió entre els municipis de Riudaura i Sant Joan les Abadesses i entre les comarques de La Garrotxa i el Ripollès.

Un cop a Santa Llúcia, anem per la pista, aproximadament uns 700 m, en sentit de baixada. En un revolt força pronunciat cap a la dreta, trobem la Riera de Torrents. Val la pena pujar al marge esquerre de la pista per anar a veure els Gorgs de la Riera de Torrents. Es tracta d’uns saltants d’aigua on podem observar la formació de la tosca o travertí, roca calcària formada a partir de la precipitació del carbonat càlcic sobre molses, arrels i branques, que crea unes formacions ben característiques, com si es tractés de saltants petrificats.

Desfem camí per la pista fins que, abans d’arribar a la tanca de la carretera i abans de l’ermita de Santa Llúcia, trobem una banderola d’Itinerannia (SJA2) que ens indica el camí cap als Gorgs de Santa Llúcia. Aquí comença el camí que farem a la tornada. Abans, però anem a esmorzar vora l’ermita.

Santa Llúcia de Puigmal, situada a l’antic Disseminat de Comafreda, és una ermita romànica del segle XII. Fins al S. XVIII va ser parròquia sufragània de Sant Joan les Abadesses i era l’església d’una desena de masos d’aquesta vall, actualment tots deshabitats i molts enrunats. Està restaurada i molt ben conservada. És tota feta de carreus de pedra, llevat del campanar d’espadanya, fet de maçoneria i que crida força l’atenció per la llisor que presenta deguda a la seva restauració.

Tornem fins al trencant on hi ha la banderola d’Itinerannia SJA2 i seguim les indicacions dels Gorgs de Santa Llúcia. El camí baixa per un camí ample-pista fins a la banderola SJA3. Aquí girem a la dreta i anem baixant pel quintà del que era la Casa Gran, ara tota emboscada i enrunada, gràcies a l’abandonament i a l’acció d’un llamp.

Anem baixant decididament pel vessant del solell fins que arribem a la Riera de Sentigosa a l’alçada dels Gorgs de Santa Llúcia. Indret fresc, ombrejat i humit on la riera fa uns quants torrsaltants. Val la pena aturar-s’hi a contemplar-los.

Travessem la riera i seguim el camí fins que arribem a una pista que hem de seguir cap a la dreta. A partir d’aquest punt, anem seguint aquesta pista, sempre amunt, i ben a prop de la riera, deixant alguns trencants a la nostra esquerra. En algun punt, la pista i la riera gairebé es confonen. Passem per un parell de torrents que en èpoques de pluja deuen baixar ben plens i que recullen les aigües de les fonts del bac de Sentigosa i de la Font dels Pastors (a la mateixa carretera G-521).

Aquest recorregut de tornada per la riba dreta del Rec de Sentigosa, és totalment bac i travessa una gran i frondosa fageda, amb alguns exemplars ben grans. Les pluges dels últims dies han humitejat el terreny on creix una gran varietat de bolets. Aquesta pista està força malmesa i no sembla gaire transitable. Finalment, arribem a la Collada de Sentigosa on acabem la volta d’avui.

Recorregut de 7,59  km i 364 m de desnivell.

Per descarregar el track podeu clicar aquí.

Temps de marxa efectiva:

Sentigosa – Santa Llúcia de Puigmal........................................... 45 min

Anar i tornar dels Gorgs del la Riera de Torrents ......................  18 min

Santa Llúcia - Sentigosa .......................................................  1 h 20 min

Temps de marxa efectiva .................................................. 2 h 23 min

Capçada de faig

Recorregut marcat per Itinerannia

L'església de Santa Llúcia de Puigmal

Tosca als Gorgs de la Riera
de Torrents

Arrels i branques
integrades a la tosca

Saltants de baix i de dalt,
a la Riera de Torrents

Gorg de Santa Llúcia

Camí cap a la banda del bac