Sant Salvador de Bianya – Capsacosta – Sant Pau de Segúries: anada pel Camí d’anar a Estudi i tornada per la Via romana del Capsacosta

9 d’octubre de 2022

Volta circular amb sortida i arribada a Sant Salvador de Bianya. Pugem pel Camí d’anar a Estudi, el port del Capsacosta (de la carretera C-153a, a 870 m), la Collada de Capsacosta (975 m), la Font de l’Arç i arribem a Sant Pau Vell (de Segúries). Fem la tornada baixant per la calçada romana del Capsacosta.

La Via del Capsacosta, és un dels pocs trams llargs de les antigues vies romanes que s’ha conservat, a Catalunya, en bon estat. Es tracta d’un tall d’una via mil·lenària que, en uns 8 km, va des del Pas dels Traginers, a la Vall de Bianya, fins a Sant Pau de Segúries, ja al Ripollès.

Aquesta calçada romana fins fa poc s’utilitzava com a camí ramader; actualment està considerada bé cultural d’interès nacional i està catalogada com a jaciment arqueològic. Amb el nom de Via Annia, es considera un ramal de la Via Augusta, a la qual s’ajuntava a l’alçada del Voló (Le Boulou).

Tram de la calçada romana al Ripollès

Aproximació: per fer aquesta sortida, anem en cotxe fins al poblet de Sant Salvador de Bianya, situat al terme municipal de la Vall de Bianya, per on passa l’antiga “carretera del Capsacosta”, la C-153a. A la vora de la carretera, pujant a mà esquerra, hi ha un aparcament on deixem el cotxe.

Itinerari: des de l’aparcament, travessem la carretera i enfilem un carrer cimentat, deixant l’església i el poble a l’esquerra, agafem la pista de la dreta fins que quan portem uns 200 metres -abans d’un portal que barra el pas-, a mà dreta hi tenim el pal d’una línia elèctrica d’on surt un camí que va per sota la carretera. Agafem aquest sender que travessa unes feixes -ara pastures- i es va acostant al Rec de Sant Salvador, a la vora del qual va pujant fins a la Font de Maiol (segons els mapes) o Font del Puig (segons alguns autors). A partir d’aquest moment s’allunya del rec, va fent llaçades, passa per un bona miranda sobre la Vall de Bianya, i surt a la carretera C-153a, a tocar el cartell que diu “Capsacosta, 870 m”. Aquest camí, que transcorre majoritàriament per un alzinar fosc i força net, rep el nom del Camí d’anar a Estudi, ja que el feien servir la mainada de les cases de vora Sant Salvador per anar a escola.

Seguim la carretera uns 50 m cap a la dreta fins que, a l’altre costat, veiem un camí que s’enfila marge amunt. Agafem aquest sender que ens duu a resseguir el caire de la Serra de Vivers, una carena emboscada, coberta per uns bons exemplars de faigs, amb alguns pins barrejats. Gràcies a les pluges d’ahir i abans d’ahir el terra és humit i es trepitja molt bé.

Passem pel Portell de Sant Salvador (925 m), clariana per on passa una línia elèctrica. Al planell següent trobem la Via romana i ens hi incorporem, deixant a la nostra esquerra el tram que farem de baixada, i continuant endavant fins a la Collada de Capsacosta (974 m). Aquí la calçada romana té dos recorreguts possibles, en diuen variant; anem pel de l’esquerra fins a la Font de l’Arç on es perd d’empedrat i la via esdevé una pista, primer de terra i després cimentada; voltem per l’esquerra les cases de Can Serra i les Jagudes de Dalt. Trobem un encreuament i anem cap a la dreta per passar per les Jagudes de Baix, Can Fiot, Can Xecó i arribem a Sant Pau Vell, l’antiga parròquia de Sant Pau de Segúries.

Som en un paisatge de muntanya, amb prats de dall i prats de pastura amb freixes, verns, roures, avellaners, i boscos de faigs i pins que poblen els voltants.

Sant Pau Vell és l’antiga parròquia de Sant Pau de Segúries, és d’estil barroc i data del 1693. Va ser construïda on antigament hi havia hagut una ermita aixecada al segle XII al lloc on al segle X ja n’hi havia una altra. Adossada a l’església hi ha la rectoria (ara casa de colònies) i altres edificis annexos. L’any 1960 es va començar a construir la nova parròquia de Sant Pau, que va entrar en funcionament l’any 1971, moment en què l’antiga parròquia va quedar en desús.

Després d’una breu pausa a Sant Pau, agafem la pista que surt de davant mateix de l’ermita, indicada com a Via Romana, tot i que els primers 500 m, actualment són una pista cimentada. Passem per l’Hostal de Dalt, Can Cels i abans d’entrar al veïnat següent on hi ha can Barramba, deixem la pista per tornar a trepitjar les pedres històriques de la calçada romana, molt ben indicada. Fem un tram de pujada fins la Collada de Capsacosta, deixant a la dreta la Font de l’Arç. Fins que arribem a la collada, anem per un traçat diferent del que hem seguit a l’anada. Un cop a la collada, anem cap a l’esquerra pel tram de via que ressegueix la carena, fins que arribem al punt on a l’anada hem trepitjat per primera vegada la via romana. Aquí, aquesta antiga calçada fa un gir cap a la nostra dreta (E) i comença a baixar. Som a la banda del solell i, a mida que baixem, el paisatge va canviant: el terreny és molt més eixut i de la vegetació desapareixen els arbres de boscos humits i ens quedem entre alzines i alguns pins, amb un sotabosc molt més herbós i sec.

En aquest tram trobem uns quants rètols que ens indiquen els diferents elements constructius: murs de contenció, giradors per als carros, desaigües i clavegueres, entre altres. Anem baixant constantment, travessem la C-153a, seguim baixant, deixant algunes variants i tornem a travessar la C-153a. Arribem a Cal Ferrer i Els Hostalets de Capsacosta. Podríem continuar per la calçada romana fins al Pas dels Traginers, però avui ho deixem aquí. Seguint les indicacions d’una pal indicatiu, anem cap a l’esquerra pel camí que, passant prop del Callís, ens torna a l’aparcament de Sant Salvador de Bianya on tanquem la volta circular.

Recorregut de 10,69  km i 537 m de desnivell.

Per descarregar el track podeu clicar aquí.

Temps de marxa efectiva:

Sant Salvador – Capsacosta (870 m)..........................................  53 min

Capsacosta – Sant Pau de Segúries .....................................  1 h 02 min

Sant Pau de Segúries – Sant Salvador de Bianya .................  1 h 28 min

Temps de marxa efectiva .................................................  3 h 23 min

Sant Salvador de Bianya

Alzinar humit

Deixem el quintà del Puig i ens
acostem al Rec de Sant Salvador

Font de Maiol o Font del Puig

Les boires cobreixen la Vall de Bianya.
Miranda després de la Font del Puig (800 m)

Fageda a la Serra de Vivers

Via Romana a tocar
la Collada de Capsacosta

L'abeurador de la Font de l'Arç

Tenim vistes de Sant Amanç, el Taga i Serra Cavallera

Sant Pau Vell. Al fons, el Costabona
i, al fons a la dreta, Sant Antoni

Pujant cap a la Collada de Capsacosta

Mur de contenció

Empedrat ben conservat en un dels giradors