Santa Magdalena de Cambrils: pujada per Fontcoberta i Serrat dels Belitres i baixada pel Camí vell de Sta. Magdalena

19 d’agost de 2022

Després de tants dies i nits tòrrids i d’unes quantes onades de calor, finalment ha plogut i ha refrescat (Olot, 7 del matí: 11º). Per això ens atrevim a sortir a caminar a la vora de casa; l’hem encertat, ja que hem passat un matí ben a la fresca.

Volta circular des de la Font Martingala, cap a Fontcoberta, el Faig monumental de Fontcoberta, Serrat dels Belitres, Santa Magdalena de Cambrils, Pla de la Torre i Collada de Collfred.

Aproximació: per fer aquesta sortida hem d’anar fins a la Collada de Collfred, punt més elevat de la carretera que comunica Sant Privat d’en Bas amb Vidrà (GIP-5227). De fet, en aquesta ocasió, deixem el cotxe, anant de Collfred cap a Vidrà, passada la Font Martingala, en un petit aparcament.

Itinerari: comencem a caminar seguint la carretera GIP-5227 en sentit cap a Sant Privat d’en Bas; a pocs metres, a mà esquerra hi ha la pista que porta a Fontcoberta (i a Santa Margarida de Cabagès), agafem aquesta pista, passem per sota la casa de Fontcoberta i continuem fins al Faig monumental de Fontcoberta. A l’altra banda de la línia d’alta tensió hi ha un altre exemplar de faig gairebé monumental, que deurà ser l’hereu del primer que ja està molt malmès.

Del segon faig en surt el camí, que s’acosta cap al Torrent d’en Bià i que va pujant fent ziga-zagues a l’ombra d’una frondosa fageda, passant pel Serrat de les Baralles i el Serrat de les Barres i que ens porta al Coll de Belitres, situat a la carena de la Serra de Santa Magdalena, límit entre els municipis de Vidrà i Vallfogona de Ripollès.

Seguim per la carena, cap a la nostra dreta, seguint, ara les marques d’Itinerànnia (groga) i d’un PRC (blanc i groc) que, passant pel Coll de Trebija ens porten al cim i a l’ermita de Santa Magdalena de Cambrils, a 1.547 m.

De la petita ermita de Santa Magdalena no se’n sap amb certesa ni la data d’edificació ni l’estil: la manca de vella documentació parroquial a Vallfogona i a Vidrà fa que la seva existència es pugui documentar només a partir de l’any 1.546 [...] Als arxius parroquials hi ha referències del seu culte els segles XVI i XVII, consistents en llegats, misses i alguna processó [...] L’edifici actual fou construït en dues etapes que no van pas més enllà del segle XIII [...] Tot i que se n’ha dit que era romànica, ni el seu aparell ni les seves característiques corresponen a un edifici d’aquest estil. En tot cas, potser es tracta d’una obra rural, construïda molt avançat el segle XIII, sense que tingui cap característica que permeti d’adscriure-la a una filiació concreta. (Font: www.enciclopèdia.cat)

Després d’una pausa i un breu refrigeri, continuem en direcció a llevant, pel camí que baixa per un caire rocallós, amb trams arranjats amb uns agafadors de ferro que ens ajuden a baixar. Passem per sota la línia d’alta tensió i arribem a l’encreuament de pistes d’on, cap a la nostra dreta en surt el camí que farem a la baixada. És el Camí vell de Santa Magdalena -segons un rètol que trobarem a Collfred-. Es tracta d’un camí savi, majoritàriament ombrívol, que volta per sota el promontori on hi ha l’ermita d’on venim, ens porta al Coll de Trebija (on hem passat a la pujada, però sense repetir cap tram) i al de Pla de la Torre, des d’on baixa als plans de Collfred on pasturen les vaques, amb els seus vedells i on trobem la carretera  de Sant Privat a Vidrà (GIP-5227), que ara seguim cap a la nostra dreta més o menys 1,3 km. Passem per la Font Martingala i deixem a la dreta el trencant a Fontcoberta per on hem anat a la pujada.

Recorregut de 9,24  km i 321 m de desnivell.

Per descarregar el track podeu clicar aquí.

Temps de marxa efectiva:

Aparcament – Serrat dels Belitres......................................... 1 h 05 min

Serrat dels Belitres – Santa Magdalena .....................................  25 min

Santa Magdalena – Collada de Collfred .....................................  40 min

Collada de Collfred – Cotxe ........................................................ 20 min

Temps de marxa efectiva .................................................. 2 h 30 min

Faig monumental i la casa de Fontcoberta

Pujant per una fageda frondosa

Arrelant allà on sigui

Del Serrat de Belitres cap a Sta. Magdalena

I més fageda frondosa, ara no tan fosca

Aquests últims dies ha plogut amb ganes

L'ermita de Santa Magdalena de Cambrils

Baixant del promontori de Sta. Magdalena,
cap a la línia d'AT

El camí passa ben bé per una de les torres

Coll de Trebija: pujant hem passat
per la dreta i baixant, per l'esquerra