Fageda i arbres monumentals de Gresolet

14 de novembre de 2021

Situat a redós del Pedraforca, concretament de la l’obaga de la seva cara nord, el Bosc de Gresolet presenta unes condicions microclimàtiques d’elevada humitat i de temperatures baixes, que afavoreixen la presència del faig (Fagus sylvatica).

A la Fageda de Gresolet, a més, hi destaquen alguns arbres monumentals com ara els Faigs del Clot de l’Om, el Faig Gros de les Molleres o l’Avet de les Molleres. Aquest bosc està ubicat dintre el Paratge Natural d’Interès Nacional del Massís del Pedraforca (1982) i en el Parc Natural del Cadí-Moixeró (1983).

El nom de Gresolet podria venir de “grèvol”, ja que alguns textos antics es refereixen a aquesta vall amb els noms de Grevolet o Agrevolet. Hi ha constància de l’existència d’un castell (s XII) i un poble (s XIII). Un i altre haurien estat destruïts pels terratrèmols de mitjans del segle XV.

Actualment al llogarret hi ha el Santuari de Gresolet, amb l’antic refugi adossat i una àrea de pícnic molt ben equipada, tot plegat propietat i gestionat pels Capmassats de Gresolet. A més, hi ha la Casa de Gresolet, refugi actual.

El Bosc de Gresolet fou cedit pels antics senyors de Bagà al municipi de Saldes. L’any 1843, la família Còdol va donar el Bosc de Gresolet als 112 Capmasats (caps de casa) de Saldes i Maçaners, els quals n’esdevingueren els copropietaris**.

Aproximació: El punt de sortida se situa a l’aparcament que hi ha en un revolt de la carretera, sota el Santuari de Gresolet, a l’altura d’on hi ha una bassa d’aigua. Per arribar-hi, hem d’anar una pista de muntanya, d’uns 8 km i sense asfaltar, que surt de la carretera B-400, entre el pont de Saldes i una gasolinera. Tot i que no és estrictament necessari, sí que és molt recomanable un vehicle 4x4.

Itinerari: El recorregut que fem segueix el curs del Torrent de les Molleres. Ho fa pel “Camí de Gresolet al Collell”, una bona part del qual és una pista de muntanya.

Al punt de sortida hi ha les indicacions dels arbres monumentals. Val a dir que, a més de la distància, caldria informar del desnivell, ja que algun tros el camí és força dret.

Al començar a caminar, passem entre prats, possiblement antics camps de conreu. A mida que ens enfilem, ens anem endinsant al bosc, que va canviant segons guanyem altitud, començant per roures i acabant en avets, passant per una frondosa fageda, amb molt de boix, alguns pins i avets i algun freixe. Les blades aporten una nota de color ben característica.

A l’anada, quan portem 1,3 km, trobem un camí que baixa cap al torrent i un pal indicador que diu: Clot de l’Om (0,3 km), Faig Gros de les Molleres (1,5 km) i Avet de les Molleres (1,7 km). Deixem la pista i  seguim  el camí que ens duu a travessar el torrent i a caminar enmig de la fageda, per un sender -amb estaques que indiquen el traçat- fins els Faigs del Clot de L’Om. Aquests faigs, pares del bosc, són testimonis de l’antiga monumentalitat del Bosc de Gresolet*.

Continuem per aquest camí un quilòmetre més. Després, tornem a travessar el torrent i seguim uns 300 metres més per la pista que havíem deixat, fins que trobem una banderola que ens indica: Faig Gros de les Mollleres (0,6 km) i Avet Gros de les Molleres (0,8 km). En aquest punt, deixem la pista i anem cap a l’esquerra seguint un camí, també senyalitzat amb estaques, que s’enfila decididament per un vessant ombrívol, humit, cobert de fullaraca i una mica relliscós, que ens porta a l’Avet de les Molleres, passant pel Faig Gros de les Molleres.

El Faig Gros de les Molleres és l’arbre més gruixut de Catalunya i del PN del Cadí-Moixeró**. L’Avet de les Molleres (Abies alba) és un dels avets més alts de Catalunya i presideix la vall de Gresolet*.

Per tornar a Gresolet des de l’Avet de les Molleres, desfem camí fins a la pista, que seguim fins on hem començat a caminar.

Hem caminat  6,72 km i hem fet 384 metres de desnivell.

Hi hem estat 1h 25 min a l'anada i 55 min a la tornada. Total: 2h 20 minuts.

Per descarregar el track podeu clicar aquí

*extret dels plafons informatius que es troben en aquests arbres monumentals.