Pantà de l'Alzina des del Miracle (Solsonès)

9 d’octubre de 2021

Ruta lineal d’anada i tornada, del Santuari del Miracle al Pantà de l’Alzina. És una ruta de descoberta de l’Espai Natural Protegit del Miracle i d’un paisatge totalment nou per a nosaltres, ja que caminem enmig de planes de conreu de secà, margedes, fenassars i entre varietat d’arbres: pinassa (Pinus nigra subsp. salzmannii), pi roig (Pinus sylvestris), roure subpirinenc (Quercus subpyrenaica) i roure martinenc (Quercus pubescents). Caminada fàcil i pràcticament planera.

L'embassament de l'Alzina és un pantà artificial construït en el lloc on abans hi havia un petit estany, el toll del Taulís. L'aigua emmagatzemada s'utilitza per regar i donar de beure als animals. L'indret està envoltat per pinedes, petites rouredes i conreus de secà. Les peculiars característiques biogeogràfiques de l'embassament han propiciat l'existència de tot un seguit d'espècies de flora i de fauna que fan d'aquest lloc un indret d'alt valor natural. A l'observatori de fauna aquàtica podem observar diverses aus aquàtiques. (https://www.rutespirineus.cat)

La construcció d’aquest embassament es va iniciar l’any 1988. L’aigua que l’alimenta neix a la Font de les Hortetes. Es troba a 745 m d’altitud i dintre el que s’anomena el clima mediterrani subhumit. El nom li ve de la proximitat amb la casa Alzina.

Aproximació: El Santuari del Miracle està situat al municipi de Riner, al Solsonès. Això no obstant, l’accés per carretera es troba al quilòmetre 5 de la LV-3002, que s’agafa al quilòmetre 47 de la C-75, entre Solsona i Guissona.

Itinerari: Els voltants del Santuari del Miracle són un espai per passejar, pensar, descansar... És un lloc on és fàcil desconnectar.

Deixem el llogarret del Miracle per un camí (GR-7)  que surt entre els edificis de Nostra Senyora i de Sant Benet (tots dos, actualment són allotjaments per a visitants).

Seguint les marques del GR, passem per les fonts del Miracle i del Bisbe. Tot seguit, travessem unes planes i arribem a la casa de l’Estany. De fet, passem a tocar la casa. Tot seguit, travessem (en sentit literal de la paraula) uns camps i arribem a la Plana de la Font del Borràs (font que no veiem), on neix un torrent. Passem per sota l’ermita de Sant Jaume i de Cal Canonge, arribem a una carretera asfaltada que travessem.

A l’altra banda de la carretera continuem i passem per l’Obaga i el Clot dels Tracs, fins que arribem al Pantà de l’Alzina. A l’altra banda de la presa hi ha una mena d’observatori de fauna, ja que diuen que hi ha molta fauna aquàtica.

Si continuéssim pel GR, aniríem cap a Solsona pel Camí dels Bons Homes. Nosaltres tornem al Miracle pel mateix camí per on hem vingut.

Nota: Les descripcions i la informació d’aquesta caminada, tant a Rutespirineus.cat com a la web oficial de Turisme del Solsonès Turismesolsones.cat són molt engrescadores. Un cop feta la ruta, val a dir que ens ha decebut una mica, tant pel fet que el GR-7 en aquest tram travessa camps sembrats, com perquè a l’embassament no hi havia fauna i perquè vam trobar a faltar indicacions d’indrets d’interès propers. Ens va servir com a ruta de descoberta i per fer-nos una idea del paisatge d’aquell indret. Això no obstant, no la posaria com a ruta recomanada a una web de turisme.

Hem caminat  7,39 km i hem fet 232 metres de desnivell.

Hi hem esmerçat una hora a l’anada i una a la tornada.

Conjunt del Miracle

Ombres allargassades als camps sembrats

Marques del GR a la vora dels camps...

... per seguir-lo cal trepitjar els camps

Pantà de l'Alzina

Ermita de Sant Jaume i Cal Canonge

Finestra amb llinda de l'Estany

Cau la tarda al Miracle

Aquesta excursió forma part d'una sortida de quatre dies al Solsonès. En aquest enllaç hi trobareu la descripció i l'accés a altes excursions.