Matagalls (1.697 m) des del Coll de Bordoriol

17 d’octubre de 2021

El Matagalls és el tercer cim en altitud del Montseny, després del Turó de l’Home i Les Agudes. Al cim hi ha l’emblemàtica Creu del Matagalls i s’hi celebra un aplec anual.

En aquesta ocasió fem una volta circular des del Coll de Bordoriol, pujant pel sender SL-C82 i baixant pel camí de les fonts de Mosquits i de Llops, per tornar al punt de sortida.

Aproximació: Avui deixem el cotxe al Coll de Bordoriol, situat a la carretera GIV-5201. Per arribar-hi, al Coll de Revell sortim de l’Eix Transversal (C-25) i seguim en direcció a Viladrau (GI-543), de seguida deixem aquesta carretera i, seguint les indicacions de Sant Marçal i de Santa Fe, agafem la GIV-5201. Al km 3 d’aquesta carretera hi ha l’aparcament i punt d’informació del Coll de Bordoriol, situat a 1.090 metres d’altitud.

Al fons, el cim i la creu
del Matagalls

Itinerari
: Al Coll de Bordoriol agafem la pista que surt de darrere la caseta d’informació (SO). Durant tot el recorregut de pujada anirem trobant senyalització amb el codi de camí SL-C82. Aquest camí és una pista fins pràcticament el Coll Pregon.

Quan portem uns 800 m de camí, a Coll de Joan, trobem l’oratori de Sant Francesc i una pista a mà dreta, per on arribarem a la tornada. Continuem per la pista de l’esquerra i anem guanyant alçada tot fent llargues llaçades.

La tardor comença a tenyir els boscos i les blades són especialment visibles. A mida que guanyem alçada ens endinsem a la fageda on les fulles van canviant de color i mostren des del seu color verd fins a tota la gamma d’ocres. Els verd fosc d’alguns avets espectaculars destaca molt enmig dels faigs.

Quan portem uns 4,5 km arribem a Coll Pregon, on ens incorporem al camí que ve del Coll de Sant Marçal, el GR-5.2. El seguim, tal com vam fer en una altra ocasió (enllaç), tornant a entrar a la fageda que travessem fins que al Coll de l’Home Mort sortim del bosc. Acabem d’arribar al cim per una ampla i pelada carena.

El dia no és gaire clar i la boira va guanyant terreny, així que tenim poca vista: els pobles propers i les cingleres de Tavertet, Rupit i fins el Far. El que sí que veiem bé són els boscos més propers dels dos vessants ben acolorits.

Desfem camí fins a Coll Pregon i, quan retrobem la pista que hem fet de pujada, agafem un corriol cap a l’esquerra que passa per les fonts de Mosquits i de Llops. És un camí, en alguns trams molt dret, que va baixant enmig d’una frondosa fageda, encara molt verda, i que travessa una avetosa. Ja al pla, s’incorpora a una pista que seguim cap a la dreta, passem per la Font de Llop i arribem a Coll de Joan, on tanquem la volta. Seguim baixant, passem pel Corral de la Vila i arribem al Coll de Bordoriol.

Hem caminat  10,41 km i hem fet 603 metres de desnivell.

Hem caminat 1h i 45 min a la pujada i 1h i 10 min a la baixada. Total 2h 55 minuts.

Blada (Acer opalus)

Ens endinsem a la fageda...

...on algunes fulles tenen un to més avançat

Fageda entre Coll Pregon i la Collada
de l'Home Mort

A la Collada de l'Home Mort sortim a la
carena per on arribarem al cim

Al cim del Matagalls

Faldes boscoses de diferents tonalitats

Com més amunt
més acolorida és la fageda

Conforme anem baixant
els faigs són molt més verds