La Mola i el Santuari de Lord (Vall de Lord)

12 d’octubre de 2021

Itinerari circular al Santuari i a la Mola de Lord des del Collet del Santuari. Pugem pel Grau de Lord i baixem pel de Solord, per acabar fent tota la volta a la Mola per la base de la seva cinglera.

Aquest cim, de 1.189 m, és un altre excel·lent mirador sobre la Vall de Lord i la Llosa del Cavall.

El Santuari de Lord, durant la Primera Guerra Carlina va ser un hospital. Les tropes liberals, l’any 1836, el van destruir. L’actual edifici data de l’any 1870. Actualment hi viu una comunitat religiosa i se’n pot visitar l’església.

El Santuari des de la Mola

Aproximació: A Sant Llorenç de Morunys agafem la carretera en direcció a Coll de Jou i al Port del Comte (LV-4241). Al km 31, en un revolt molt pronunciat cap a la dreta hi ha la pista (cap a l’esquerra) que va a Sant Serni i al Santuari de Lord. Passem per l’Ermita de Sant Serni i continuem fins a la base de la Mola de Lord, on deixem el cotxe, tot i que ja és força ple.

Itinerari: Des d’on hem deixat el cotxe, agafem el camí empedrat del via crucis o Grau de Lord. A mig aire hi ha el primer mirador que trobarem avui: el Mirador del via crucis, sobre la Llosa del Cavall i les serres de Busa i de Bastets. Al capdamunt d’aquest grau, a mà dreta hi ha la Capella de Sant Francesc d’Asís i, al darrere, el cable per pujar materials.

Seguim cap al cim de la Mola de Lord, un altre excel·lent mirador, que queda darrere una capella de fusta -final d’un altre via crucis-. Des d’aquí també tenim una bona perspectiva del santuari. L’edifici es veu ben conservat i l’entorn ben cuidat, segurament gràcies a les ovelles que hi pasturen. Acabem d’arribar al santuari i entrem a l’església en el moment en què comença la missa.  Ens sorprèn que la fan en castellà.

Per un portalet sortint de l’església, cap a l’esquerra, agafem el Camí de Sant Jaume que ressegueix la Mola en direcció SE fins a trobar el Grau de Solord, per on baixem. A mig aire, un altre mirador: el Mirador de Josep Cases, a tocar les Balmes del Verger. No ens arribem a les balmes, però suposem que són una altra miranda. Continuem baixant cap al nostre proper objectiu: la casa de Solord, una casa deshabitada, però arreglada de fa relativament poc.

Un cop a la casa, agafem la pista cap a la nostra dreta, que seguim, travessant primer els Camps de Solord i després la Baga de Solord, sempre per sota les cingleres que conformen la Mola de Lord, i caminant a una alçada d’entre 900 i 950 metres.

Quan som sota l’extrem O d’aquesta volta, trobem les ruïnes d’una casa. A partir d’aquí, el camí és més estret, eixorrancat i brut. Són els darrers 700 metres que ens separen del punt d’on hem sortit i on tanquem la volta d’avui.

Hem caminat  5 km i hem fet 332 metres de desnivell.

Hi hem esmerçat en total poc menys de 2 hores.

Camí del Grau de Lord

Vista de la Llosa del Cavall amb la Serra
dels Bastets i part de la de Busa. Al fons,
la Serra d'Ensija

Corona de rei (Saxifraga longifolia)

L'església de Lord

Aquí agafem el Camí de Sant Jaume

El Santuari des del Camí de Sant Jaume

Una altra panoràmica, des del Mirador
de Josep Cases

La Presó i la Serra de Busa
des de Solord

Poc a poc la tardor s'estén pels boscos

Aquesta excursió forma part d'una sortida de quatre dies al Solsonès. En aquest enllaç hi trobareu la descripció i l'accés a altes excursions.