Pic de la Dona (2.702 m)

26 de setembre de 2021

Matinal al Pic de la Dona sortint des de Vall Ter 2000, pujant pel Coll de la Geganta i baixant per la Portella de Mentet. Es tracta d’una volta semblant a la que havíem fet en altres ocasions (enllaç), però en sentit invers.

Abans de continuar amb aquesta ressenya, voldria parlar dels canvis de noms dels topònims muntanyencs, ja que, en les reedicions de mapes, actualitzacions de les cartografies digitals o senyalitzacions diverses, ara és més freqüent que mai que canviïn el nom dels topònims. D’aquest fet, en vaig parlar en una entrada a l’altre blog meu (enllaç). Tot seguit esmento topònims de la caminada d’avui que, o bé han canviat de nom, o bé tenen més d’un nom. Això pot portar confusions tant a l’hora d’orientar-se com a l’hora de localitzar persones que necessitin ajuda, confusió aquesta darrera que podria ser més seriosa.

El Trident de tota la vida, al mapa digital de l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC) hi consta com a Torre del Trident, mentre que al mapa de l’Alpina, com a Xemeneies. El Pic d’Ombriaga (ICGC) és Les Xemeneies al de l’Alpina. El Pic de la Dona de tota la vida, de 2.702 m, consta com a Cim de Bacivers a l’ICGC i com a Pic de la Dona o de Bacivers al mapa de l’Alpina. Un promontori que no sé si arriba a tenir categoria de cim i que es troba a mig camí entre la Portella de Mentet i el Pic de la Dona (o el que abans es deia així), que consisteix en unes pedres blanques i que té 2.568 m d’altitud, l’ICGC s’hi refereix com a Pic de la Dona i l’Alpina com a Pic de la Dona segons Setcases. Si en una ruta de menys de 7 km hi trobem 4 punts amb diversos topònims (repetits i confusibles), imaginem què ens podem trobar en una llarga travessia.

Aproximació: Sortim de l’estació d’esquí de Vallter 2000, on s’accedeix des de Camprodon, passant per Llanars, Vilallonga de Ter i Setcases.

Itinerari: Des de l’estació d’esquí de Vallter 2000 ens anem enfilant per la vora dreta de les pistes d’esquí, en direcció al Trident (les Xemeneies). Abans d’arribar-hi, trobem un camí a l’esquerra que ens porta al Coll de la Geganta, deixant més avall i a la nostra esquerra, la Font de la Perdiu i la bassa que proporciona aigua a les pistes d’esquí. A mida que ens enfilem anem guanyant en vistes: Gra de Fajol, Coll de la Marrana, Bastiments, Pic de la Dona, Pic de la Llosa, Roca Colom, Costabona...

Al Coll de la Geganta, deixem el Bastiments a l’esquerra i el Bacivers al davant nostre i fem un gir a la dreta (NE) i, seguint la carena, passem pel Puig d’Ombriaga i pel Pla d’Ombriaga i arribem al Pic de la Dona, de 2.702 m.

El dia va deixant de ser clar com era al matí, però encara veiem el Pic Gallinàs, amb alguns cims de la Cerdanya al fons; el Canigó, Costabona, Plans de Calm Magre, Pic de la Llosa i Coma Ermada, a més dels que ens queden al sud i que hem anat veient a la pujada.

Després de picar quatre ganyips, fem la baixada cap a la Portella de Mentet i des d’allà, seguint el GR anem resseguint el Torrent de la Portella, fins a l’Estació de Vallter 2000. A mitja baixada, trobem a la nostra esquerra, el camí (GR) que va a la Portella de Morens.

Hem caminat 6,73 km i hem fet 544 metres de desnivell.

Hi hem esmerçat 1h 50 min. a l’anada i 50 min. a la tornada: total 2h 40 minuts.

Vista del Pic de la Dona tot pujant al Coll de la Geganta

Indicadors a Vallter 2000

Al Coll de la Geganta, darrere meu,
l'Esquena d'Ase, camí de Bastiments

El Pic Gallinàs i la Coma de Bacivers

A mida que el matí avança, la boira guanya terreny

Pic de la Dona 2.702 m

La Portella de Mentet

Tot pujant hem anat trobant restes òssies
d'un isard jove i, a la carena, unes penyes
ensangonades. No sabem com ha anat,
però segurament aquest rapinyaire (trencalòs?)
hi té alguna cosa a veure

Linària alpina (Linaria alpina) i
Safrà bord de muntanya (Crocus Nudiflorus)