La Torre del Mir des de Coll d’Ares

18 de setembre de 2021

Excursió planera i plaent que ens porta a la Torre del Mir des de Coll d’Ares. En un dia clar, el recorregut ofereix molt bona vista del Pirineu, des del sector d’Ull de Ter fins al Massís del Canigó; de l’Alta Garrotxa, i de l’Alt Vallespir o la Vall del Tec.

Aproximació: per fer aquesta caminada ens cal anar a Coll d’Ares, situat pràcticament al quilòmetre 28 de la carretera C-38 que va de la rotonda que hi ha a la sortida del túnel de Collabós fins a Coll d’Ares.

Nosaltres deixem el cotxe uns metres abans d’arribar al Coll, ja que hi ha molts boletaires i els aparcament són plens.

Itinerari: al mateix Coll d’Ares, agafem el camí que s’enfila al marge esquerra (molló fronterer 519) que, vorejant pel bac el Puig de Montesquiu, ens porta a Coll de Pixadors, des d’on ens cal anar seguint la tanca de fil espinós que indica la línia fronterera, tot passant pel Puig de les Forques, el Coll de les Boires, el Turó del Pla d’en Xanau, el Puig dels Miquelets, el Puig Pedrissa, fins a la Collada de Prats (molló 516), travessat per una pista (accés restringit a personal autoritzat). La pista que deixem a la dreta (Camí de la Collada de Prats), és per on farem la tornada.

A la Collada de Prats trobem el GR i Itinerannia que vénen del veïnat de Fabert i segueixen cap a Coll Pregon. Nosaltres només els seguirem fins a les Basses de Puig Sec, passant pel Puig del Pla de Meians i el Puig de les Basses de Fabert.

A les Basses de Puig Sec girem cap a la nostra dreta (E) i, travessant uns prats anem a trobar la pista que mena a la Torre del Mir. La senyalització, al darrer tram, ens fa deixar la pista i voltar per una boixeda on deixem a la dreta el camí que va a Prats de Molló i acabem d’arribar a la Torre.

Aquesta torre, situada en un punt estratègic, a 1.520 metres d’altitud, és d’origen medieval i havia estat torre de guaita i de senyals. Es troba al terme de Prats de Molló i la Presta, a l’Alt Vallespir, a la Catalunya Nord. L’any 2009 va ser restaurada i s’hi pot pujar; a dalt hi ha un excel·lent mirador.

Té molt bona vista del Pirineu del sector d’Ull de Ter i fins el Canigó, muntanyes que avui queden amagades darrere els núvols i les boires. Aprofitem per prendre una miqueta el sol -ara que en fa- i gaudir de la vista cap a l’Alta Garrotxa i l’Alt Vallespir i, sense torbar-nos gaire, emprendrem la tornada abans no s’acabi aquesta treva meteorològica i torni a ploure.

Fem la tornada seguint la pista retolada als mapes com a Camí de la Collada de Prats, que va en paral·lel a la carena que hem seguit a l’anada, fins que a nivell del Puig de les Forques, després d’un abeurador, agafem un caminoi que ens porta a Coll de Pixadors, des d’on tornem, desfent el camí de l’anada, fins a Coll d’Ares on arribem sota un bon ruixat.

Pel camí hem trobat uns bons escamots de vaques, amb uns vedells nets i sans. També alguns exemplars de bestiar equí, algun pollí que deurà ser venut properament a les fires de tardor: Espinavell, Camprodon, Ripoll o Olot.

De l’herba humida en sobresurten alguns cama-secs, apagallums i altres bolets no comestibles. De rovellons no en busquem, ja que hi havia tres o quatre boletaires per cada rovelló. Potser tindrem sort i acabarem el matí degustant algun cep. No se sap mai!

Hem caminat 11,51 km i hem fet 290 metres de desnivell.

Hi hem esmerçat 1h 30min. a l’anada i 1h 20min. a la tornada: total 2h 50 minuts.

Així és la carena que seguirem bona part de la sortida

Puig de Montesquiu i Coll d'Ares
des de Coll de Pixadors

La Torre del Mir surt de la boira

Un filat fronterer separa els dos colors de l'herba

Marques del primer tram del camí.
Entre boires, gairebé veiem el Costabona!

Vista del Puig Sec, amb les vaques pasturant

Les Basses de Puig Sec

Cel força cobert damunt la bassa

La Torre del Mir amb vistes cap a l'Alta Garrotxa.
En sobresurten Comanegra, el Mont, Bassegoda
i cims de l'Alt Vallespir.

La Torre del Mir

On hi ha aquests núvols, podríem