Estany Llauset – Estanys d’Angliòs – Refugi Cap de Llauset – Estany Llauset (Circular d’Angliòs, al sector Vallibierna)

18 d’agost de 2021

Es tracta d’una ruta propera a l’aproximació a cims tan elevats com el Vallibierna (3.054 m), el Culebres (3.049 m) o el Russel (3.206 m). Per situar-nos, es troba a l’extrem SE del Massís de la Maladeta que el culmina l’Aneto (3.404 m), el sostre del Pirineu.

En el nostre cas, però no farem l’accés a cap cim, sinó que ens mourem entre els 2.187 i els 2.521 metres d’altitud i farem una volta circular, passant per un seguit d’estanys i estanyols, de manera que n’arribarem a veure més de deu. És una ruta circular bonica i molt agraïda i, tal com consta a la web del Refugi Cap de Llauset, una de les rutes circulars més boniques i fàcils de l’entorn.

És una ruta de caràcter pirinenc que transcorre per terreny molt pedregós, sense arbres, però en alguns trams, molt herbat. Està marcada als mapes amb el codi S10.

Cotonera reflectida en un dels estanys d'Angliòs

Aproximació: per fer aquesta sortida hem d’anar a l’Estany o Embassament de Llauset. Per accedir-hi, des de la carretera N-230 (d’accés al túnel de Vielha), hem d’anar al poble d’Aneto, ja a la franja aragonesa, i seguir per la carretera que porta a l’Estany Llauset. Es tracta d’una carretera asfaltada, però de muntanya: estreta, en alguns trams amb força pendent i amb el paviment força malmès. La particularitat d’aquest accés és que acaba amb un túnel de prop de dos quilòmetres. A la sortida del túnel, hi ha un aparcament on hi caben una trentena de vehicles. Actualment, l’accés al túnel és obert als vehicles de juny a octubre (el túnel té unes portes i es pot tancar a l’hivern, de manera que només s’hi pot accedir a peu).

Itinerari: Fem la volta en el sentit invers a les agulles del rellotge. Comencem a caminar cap a la nostra dreta, travessant un curt túnel. A pocs metres de la sortida del túnel trobem una cartellera i unes indicacions. Nosaltres anem cap a la dreta. El camí de l’esquerra va directament al Refugi Cap de LLauset i és per on tornarem.

Aquest primer tram, fins al Coll d’Angliòs, és una pujada curta, però molt decidida; s’enfila pel vessant oest (O) per superar 240 m de desnivell en 1 km (uns 40 minuts). Hi ha un tram equipat amb un cable. Quan arribem al coll, se’ns obre una bonica vista al davant: el conjunt dels Estanys d’Angliòs. Baixem als estanys i poc abans de la cabana d’Angliòs (refugi lliure), trobem el GR11: si el seguíssim cap a la dreta,  aniríem al Refugi de Conangles; nosaltres el seguim cap a l’esquerra, per anar passant pels diferents estanys d’aquest circ. Després del darrer estany, ens espera una altra pujada forta i curta, entre blocs, per arribar al Coll dels Estanyets.

Al coll ja veiem l’Estany de Cap de Llauset, el següent objectiu, on baixem per entre grans blocs. A tocar del llac, girem cap a l’esquerra per anar al Refugi Cap de Llauset. Tenim pressa, volem arribar-hi tan aviat com puguem, ja que hem sentit uns muntanyencs que demanaven auxili i no hi ha cobertura per trucar al 112. Els hem fet saber que anàvem al refugi i donaríem l’avís. Sembla que tenien problemes, ens ha costat entendre’ns-hi, però demanaven ajuda repetidament.

El Refugi Cap de Llauset (2.425 m) és gairebé un hotelet. Podeu trobar-ne informació en aquest enllaç.

Busquem el guarda i li passem l’avís del possible accident de muntanya, que ell comunica per emissora. Amb la feina feta, reposem una estona i dinem a la terrassa. Poc després veiem passar l’helicòpter i pensem que el rescat deu estar en marxa.

La tornada consisteix, principalment, a anar baixant. Passem per l’Estany de Botornàs, que ens queda a la nostra dreta, i pel Coll de Botornàs on trobem una gran fita. Poc després, les restes del que devia ser una cabana potser de pastors. Acabem de baixar fins a la vora de l’Estany de Llauset que anem vorejant al llarg de dos quilòmetres, deixant-lo a la nostra dreta, tot passant pel vessant sud de la Tuca de la Solana, mentre seguim un camí ben marcat i ben equipat (pontarrons i algun cable) que fa alguns puges-i-baixes, fins que arribem a la banderola on tanquem el cercle i, travessant el túnel curt, arribem a l’aparcament.

Hem fet un recorregut de 9,55 km i 614 metres de desnivell. Si us voleu descarregar el track ho podeu fer en aquest enllaç.

Horaris (al ritme de persona poc entrenada):

Estany Llauset – Coll d’Angliòs: .............................  40 min

Coll d’Angliòs – Estany del Mig: ............................  30 min

Estany del Mig – Coll dels Estanyets: .................  1h 20 min

Coll dels Estanyets – Refugi Cap de Llauset: ..........  20 min

Refugi Cap de Llauset – Estany Llauset .............  1h 10 min

Total: ....................................................................  4h hores

Acabem amb algunes fotografies.

Nota 1: el recorregut està tot senyalitzat amb marques de color blanc i vermell, ja que tot el camí coincideix amb el GR11, ja sigui amb el traçat principal o bé amb alguna variant.

Nota 2: aquesta volta està inclosa en l’espai protegit del Parc Natural de Posets i Maladeta.

Nota 3: segons quina sigui la cartografia emprada, podem trobar escrit Anglós, Anglòs o Angliòs, així com altres topònims escrits de formes diferents.

Estany de Llauset amb el Massís del Vallibierna

Camí de pujada al Coll d'Angliòs

Curt tram equipat del camí de pujada

Estanys d'Angliòs des del Coll d'Angliòs

Cabana d'Angliòs (refugi lliure)

Ramat d'ovelles pasturant aquests vessants

Estanys de Cap d'Angliòs amb
el Coll dels Estanyets

Vallibierna des del Coll dels Estanyets

Estany i Refugi Cap de Llauset

Al cap d'una estona de passar l'avís,
veiem passar l'helicòpter

Gran fita al camí de baixada,
prop del Coll de Botornàs

Estany i embassament de Llauset.
A tocar de la presa hi ha l'aparcament