Un passeig als voltants de Sarllé: Ruta de les tres cascades

10 d’agost de 2018
Sarllé (Cerler, en castellà) situat a 1.540 m és el poble més alt del Pirineu aragonès. Situat a uns 6 km de Benás (Benasque), és conegut per l’estació d’esquí de Cerler, que té més de 13 km2 esquiables.
A Sarllé, Benás, Ansils, Grist i Saúnc, s’hi parla l’aragonès benasquès, altrament dit patuès. Tot i que el que vam sentir més va ser castellà, també hi vam sentir força català i en menys quantitat, una mica de patuès. Els programes de la festa major que se celebra per Sant Llorenç “Fiestes ta onrá a San Llorens”, sí que estava escrit en la seva parla, que realment és força diferent del que estem acostumats.
Sarllé ha estat el lloc escollit per fer-hi una curta estada de tres dies aquest estiu.

Ruta de les tres cascades:
Es tracta d’una passejada senzilla i apta per a tothom, d’uns 6,5 km de llargària i amb un desnivell d’uns 250 m. És una volta circular que nosaltres vam seguir en el sentit de les agulles del rellotge, tot i que la majoria dels visitants la feien al revés.
El punt de partida és al carrer més elevat del poble, una mica més amunt de la piscina municipal i del pavelló, just al davant de l’Hotel HG.
Els primers 2 km segueixen una pista que va passant entre prats dallats. En un revolt on hi ha un indicador deixem la pista i agafem el camí que es va enfilant per uns prats fins que s’endinsa al fons del barranc, trobant primer la cascada de la Mascarada, saltant d’aigua del torrent del mateix nom, després la del Clotet i finalment, la més abundant i espectacular, la d’Ardonés o del Boom.
La tornada transcorre per l’altra banda del barranc fins que al Pont de Valdiello o Palanca del Molí travessem el Torrent i ens situem a la riba dreta per on hem vingut. En uns 15 minuts arribem a la petita ermita de Sant Pere Màrtir. Pocs metres més avall es conserva un tram de camí empedrat per on ens acostem a Sarllé i tanquem la volta circular.
Itinerari i temps:
(sense descomptar les parades per observar els saltants i fer fotografies)
Sarllé / Hotel HG (10.15) – Cascada de la Mascarada (11.05) – Cascada de Clotet (11.15) – Cascada de Ardonés o del Boom (11.20) – Pont de Valdiello (11.45) – Ermita de Sant Pere màrtir (12.00) – Sarllé (12,15)

El Pic Sarllé encaputxat en un matí de núvols i boires.

Vista de dos dels tres torrents

Cascada de la Mascarada.

Cascada de Clotet

Cascada d'Ardonés o del Boom

Cartell antic de la ruta, el Pic Sarllé al fons

Detall de la porta de l'ermita de Sant Pere Màrtir

Camí empedrat cap a Sarllé

1. M'agrada molt el teu article. Està molt ben explicat i m'agraden les fotos. Què bonic el paissatge! Moltes gràcies per compartir l'experiència!