Serra de Rodes, Sant Salvador Saverdera i Sant Pere de Roda

4 de març de 2017
Volta circular des de la urbanització Bellavista de Palau-saverdera, per pujar per la Serra de Rodes fins a Sant Salvador Saverdera i baixar cap a Sant Pere de Roda, Mas Ventós, Sant Onofre i per alguns dels molts monuments megalítics que hi ha a la Serra de Rodes.
Itinerari molt agraït per les vistes que ofereix.

Aproximació: El punt de sortida és a la Urbanització Bellavista, de Palau-saverdera, els carrers de la qual tenen nom de filòsofs i pensadors. Al capdamunt de la urbanització, trobem el carrer de Hegel on deixem el cotxe a tocar del minúscul carrer de Heidegger.
Itinerari:  Sortim de la urbanització Bellavista pel carrer Menéndez y Pelayo, al final del qual comença un ample camí (marques grogues) que passa entre feixes d’olivars delimitades per parets de pedra seca, sempre amb vistes al Golf de Roses. Travessem el Rec del Salt d’Aigua i el Rec de Queralbs i arribem a la urbanització Mas Fumats on entrem pel carrer d’Almeria; seguim pel d’Alacant i acabem al d’Eivissa.
El carrer d’Eivissa, situat a l’extrem de llevant de Mas Fumats, és un cul de sac. Al final del carrer, trobem el camí (cap a l’esquerra) que puja per la Serra de Rodes, seguint unes marques de color groc. Es tracta d’un camí amb una pujada dreta i continuada i amb algun pas amb semi-grimpada; en la seva major part passa per la carena, això fa que ens ofereixi una bona panoràmica que es va ampliant, a mida que anem guanyant alçada. Només de sortir de la urbanització, a llevant hi tenim el Pení, el camí de Cadaqués i el Serrat de Can Berta, i a migjorn, una visió cada vegada més aèria del Golf de Roses.
Passem pel dolmen de Puigsaquera, trobem una caseta metàl·lica un xic socarrimada i arribem al Puigsaquera (472 m). Ara ja tenim una vista aèria de la plana de l’Alt Empordà on es distingeixen els Aiguamolls del sector del Muga i del Fluvià, el Golf de Roses fins a l’Escala amb les Illes Medes al fons. Seguint cap a ponent, la Mare de Déu del Mont i els cims de l’Alta Garrotxa i del Pirineu gironí, encara molt emboirats.
Més enllà, al Coll de la Jacona trobem el camí que puja del Coll de Sant Genís i el Serrat de Can Berta (E) i trobem una placa de la ruta dels quatre refugis de la Tramuntana (Coll de Banyuls, Forn de Calç, Les Salines i Bassegoda), que seguirem una bona estona, així com una senyalització amb doble línia (colors verd i vermell).
Voregem el Puig de Queralbs (621 m) pel vessant E-NE i arribem a una esplanada des d’on tenim una bona visió de Port de la Selva i la Selva de Mar. Davant nostre, encara una mica lluny, veiem per primera vegada el Castell de Sant Salvador, el nostre proper objectiu.
Seguim carenejant per un tram força entretingut on el camí passa per un terreny rocallós amb petits però pronunciats puges i baixes i que en algun tram ens hem d’ajudar de les mans per superar-los. Veiem Sant Onofre i Palau-saverdera a sota nostre. Trobem el camí que puja de la Selva de Mar, passem pel Coll de la Coma (línia elèctrica) i superem un parell més de cims rocallosos: la Verderola (630 m) i el cim de Sant Salvador Saverdera on hi ha un vèrtex geodèsic (670 m). Deixem a l’esquerra un camí que va a Palau-saverdera i pugem l’últim turó d’aquesta carena, el del Castell de Sant Salvador, fortificació medieval esmentada per primera vegada l’any 904 com a pertinença dels comtes d’Empúries, de la qual es conserven restes de muralles, torres, cisterna i de l’ermita de Sant Salvador.
Baixem cap a Sant Pere de Roda (o de Rodes), antic monestir benedictí del comtat d’Empúries, amb referències històriques de l’any 878 i amb gran vitalitat fins a finals del s. XIV, és un exemplar singular de l’arquitectura medieval catalana. La controvertida restauració que s’hi va fer a finals del segle XX el va salvar de l’estat d’abandonament en què es trobava als anys seixanta – setanta.
Seguim pel camí enquitranat cap a l’església de Santa Helena, que formava part del poble medieval de la Santa Creu de Rodes, antic llogarret pròsper d’activitat artesana i comercial destinada especialment als peregrins que acudien al monestir.
Agafem el camí de l’esquerra que, superant la Serra de Santa Helena i la de les Rameres arriba a Mas Ventós, antic gran casal, actualment àrea de lleure, des d’on, per una pista, anem baixant cap a l’emblanquinada ermita de Sant Onofre, situada a 420 m d’altitud, construïda al segle XIV. Tradicionalment s’hi feien romeries per demanar salut i pluges i bon temps per als conreus. Actualment s’hi fa un aplec per la segona Pasqua.
Entre l’ermita i la font agafem el camí de baixada que passa pels castanyers d’en Queló Mateu, segueix el curs del Rec de Sant Onofre i arriba a un camí ample entre dues parets de pedra seca que seguim avall fins que trobem l’indicador de l’itinerari megalític de Fontasia. En aquest punt agafem un camí cap a l’esquerra que, per entre feixes i ja més de pla, passa pel Dolmen de Fontasia, el Paradolmen d’en Poet II, el Paradolmen d’en Poet I i el Dolmen dels Escalons d’en Poet.
Anem a travessar el Rec de Fontasia (al mapa, de Fantasia), trobem una línia elèctrica i arribem a la carretera de Bellavista, a l’alçada d’un equipament (depuradora?) i, baixant per la pista, arribem a la part superior de la urbanització Bellavista on entrem pel Carrer Hegel i arribem al punt d’on hem sortit.
Malgrat les ventades i la nevada de la nit anterior al Pirineu, la primavera ja despunta; en són una mostra les primeres plantes florides que hem trobat: Estepa blanca o bordiol blanc (Cistus albidus), Cap d’ase, tomaní o timosa (Lavandula stoechas), Calabruixa petita o all de bruixa (Muscari neglectum), bruc i una varietat de narcís que no hem sabut identificar, entre altres plantes florides.
Ruta 14,47 km i 826 m de desnivell.
Palau-saverdera – Castell de Sant Salvador: ............................................  2h 50 minuts
Castell de Sant Salvador – Mas Ventós – Sant Onofre: .................................  55 minuts
Sant Onofre – Palau-saverdera: ....................................................................  45 minuts
Total temps de marxa efectiva: ...........................................................  4h 30 minuts

Per descarregar el track podeu clicar AQUÍ

Sant Onofre surt de la boira.
Al matí el dia no promet gaire.

Olivars camí de Mas Fumats

Montestir de Sant Pere de Roda a vista d'ocell

Sant Pere de Roda des de Santa Helena

Santa Helena a l'antic poblat medieval de la Santa Creu

Estepa blanca o bordiol blanc (Cistus albidus)

Ermita de Sant Onofre

Cap d'ase, tomaní o timosa (Lavandula stoechas)

Camí de Sant Onofre a Palau-saverdera

Paradolmen dels Escalons d'en Poet II

Itinerari detallat: Urb. Bellavista de Palau-saverdera (10.35) – Rec de Queralbs, ruïnes (10.58) – urb. Mas Fumats (11.10) – Dolmen Puigsaquera (11.45) – Coll de la Jacona (12.15) – Camí de la Selva de Mar (12.40) – Vèrtex geodèsic (13.20) – Castell de Sant Salvador (13.25 / 14.05) – Sant Pere de Roda (14.15) – Santa Helena (14.30 / 14.35) – Mas Ventós (14.50 / 15.00) – Sant Onofre (15.15 / 16.00) – Dolmen de Fontasia (16.25) – Urb. Bellavista de Palau-saverdera (16.45)