Rupit – Castell de l’Envestida – Cingles de Castellet – Salt del Sallent - Rupit

29 de gener de 2017
Volta circular amb sortida i arribada a Rupit que ens permet descobrir el Castell de l’Envestida, els cingles de Castellet i tornar a passar pel Salt del Sallent.
Després de les nevades i les pluges dels últims dies, els torrents del Ripol, de Gravet i del Sallent porten molta aigua i els saltants estan espectaculars!
Aproximació: Per fer aquesta excursió hem d’anar a Rupit, on s’arriba per la carretera BV-5208, que comença al km 31 de la C-153 (Vic – Olot). Deixem el cotxe a l’aparcament que hi ha a l’entrada del poble (2 €).
Itinerari: Sortim del mateix aparcament que hi ha a l’entrada del poble i enfilem pel carrer Barbacana, després pel Bac de l’Era i sortim del poble pel carrer de Santa Llúcia. Travessar Rupit a les 8 del matí no té res a veure amb fer-ho al migdia: en poques hores passa de ser un poble silenciós i solitari a ser un formiguer.
Així que deixem les cases enrere ja tenim una primera vista del cingle de l’Agullola, que anirem veient pràcticament tota l’estona enjogassada amb les boires. Passem per Santa Llúcia i arribem a Can Cames. Després de la casa, anem fins al caire d’un primer cingle i seguim el camí que ens porta al peu del Castell de l’Envestida. Amb una curta grimpada amb un pas una mica exposat, ens situem al capdamunt d’aquesta formació rocosa que és un excel·lent mirador des de les cingleres del Far fins a l’Agullola. Després de contemplar la vista i de fer algun exercici de superació personal, sempre amb molt de seny, desfem la grimpada i tornem al camí.
Passem un filat i anem baixant ara en direcció N fins que ens incorporem a un camí més ample, prop del Coll de la Teula. Baixem per aquest camí que ens porta a trobar la pista que va de la Casassa al Castellet, a tocar el Torrent del Gravet, que avui baixa ben abundós. Anem baixant i trobem una bifurcació amb una banderola dels Senders de la Vall de Sau – Collsacabra. Agafem la pista de l’esquerra, travessant el torrent i per la Solana de Castellet arribem a la casa de Castellet (abandonada) on esmorzem a redós de la cabana, amb vistes a l’Agullola i contemplant l’anar i venir de les boires.
Baixem pel quintà de la casa i arribem al caire del Cingle de Castellet. El soroll de l’aigua ens fa adonar que una mica més enllà (cap a llevant) hi tenim el salt del Ripol (Torrent de Casadevall). Resseguim els Cingles de Castellet per un camí amb fites que ens porten a travessar el Torrent de Gravet, ben arran del cingle, a tocar el saltant. L’abundor d’aigua fa que travessar el torrent sigui una peripècia, però ens en sortim sense haver-nos de descalçar.
A l’altra banda, resseguim els Cingles de Pujolràs, tot observant l’espectacularitat de les parets verticals que conformen els cingles d’on venim. És esfereïdor! Passem per sota el Castell de l’Envestida, trobem el camí del Grau de la Donada i arribem al Mirador del Salt del Sallent. L’abundor d’aigua fa que el saltant sigui espectacular. Resseguint la cinglera arribem al torrent, arran del saltant.
A partir del Salt del Sallent, ens incorporem a un camí molt transitat que ressegueix la Riera de Rupit aigües amunt, passant per la Font de la Pomareda i els saltants de Sabaters i del Rodó i arribem a la part inferior del poble (suposem que fa anys devien ser uns horts) i acabem de pujar per uns graons que ens porten a tocar de l’església de Sant Miquel. Travessem un carrer molt transitat i arribem al famós pont penjat per on arribem a l’aparcament on tanquem la volta d’avui.
Hem caminat 10,89 km i hem fet 348 metres de desnivell
Rupit – Castell de l’Envestida - Castellet: ..........................................................................  1 h 10 minuts
Castellet – Salt del Sallent: .....................................................................................................   55 minuts
Salt del Sallent - Rupit: ............................................................................................................  35 minuts
Total temps de marxa efectiva: .............................................................................  2 hores 40 minuts

Rupit

L'Agullola

Cingles de Casadevall i el Far

Cingles de Pujolràs des del Castell de l'Envestida

Al Castell de l'Envestida

Al Castell de l'Envestida, l'Agullola al fons

Arribant al Castellet

Castellet

Torrent de Gravet

Parets dels Cingles de Castellet

Castell de l'Envestida des de la Solana de Pujolràs

Salt del Sallent (de Rupit)

La riera de Rupit baixa ben alegre

Arribada a Rupit

Itinerari i temps real i efectiu detallatRupit (8.35) – Santa Llúcia (8.50) – Can Cames (9.00) – Castell de l’Envestida (9.10 / 9.35) – Coll de la Teula (9.50) – Torrent de Gravet (9.55) – Castellet (10.10 / 10.55) – Salt del Gravet (11.20 / 11.30) – Solana de Pujolràs (11.40) – Camí del Grau de la Donada (11.55) – Salt del Sallent (12.00 / 12.10) Rupit (12.45)