Oix – Escales – Pas dels Lliberals – Vall d’Hortmoier – Coll Joell – Les Feixanes – La Campassa – La Portella – Coll de Bestrecà – El Peirer – Oix

1 de gener de 2017
Excursió pel cor de l’Alta Garrotxa en un silent i solitari dia d’Any Nou, que transcorre per un paisatge blanc de gelada com si fos un pessebre tot recordant una vegada més la nostra germana Marissa, que s’estimava aquest entorn, avui que fa quatre anys que ens va deixar. Una manera entranyable de començar l’any.
Volta circular amb sortida i arribada a Oix per anar a Santa Maria d’Escales, el Pas dels Lliberals, Hortmoier i voltar el Bestrecà per Coll Joell, Les Feixanes, La Campassa, Coll de Bestrecà i El Peirer.
Aproximació: Per fer aquesta sortida deixem el cotxe al poble d’Oix, del municipi de Montagut i Oix.
Itinerari: Comencem a caminar seguint la carretera asfaltada d’Oix a Beget fins a la bifurcació que indica Hortmoier i Escales on deixem l’asfalt i agafem la pista (cap a la dreta) que passa per Can Pei i segueix el riberal de la riera d’Oix fins al Pont Trencat, o d’Escales.
Al Pont Trencat deixem la pista i agafem el camí que surt cap a la dreta. Pocs metres més enllà, deixem el principal que va a la Palanca d’Agafa l’Ase i agafem un corriol que baixa a travessar la riera (eixuta i amb la llera glaçada). Seguim aquest camí passant per la Tuta d’Escales (a aquesta alçada s’ajunten les rieres d’Oix i la de Beget en una sola: la riera d’Escales) i el Camp de la Rierola. A prop d’Escales, abans d’arribar al Camp del Bac (camí per pujar a Santa Bàrbara de Pruneres), baixem cap a l’esquerra per tornar a travessar la riera d’Escales i, per la riba esquerra, arribem al Santuari de Santa Maria d’Escales que encara està totalment a l’ombra.
Sortim d’Escales pel mateix camí on hem arribat i, quan portem uns 100 o 150 metres, en una bifurcació, deixem el camí per on hem arribat i agafem el de la dreta que ens porta al Prat (banderola Itinerannia) i seguim cap al Grau d’Escales o Pas dels Lliberals on sí que hi toca el sol i on s’hi posa molt bé el primer esmorzar de l’any. Seguim per aquest camí, deixem a la dreta el camí del Bac que puja a Talaixà, travessem un tros especialment humit amb els arbres i arbustos coberts de molsa, travessem el Torrent del Vaquer, deixem a la dreta el camí que puja a Talaixà pel Vaquer i arribem a la palanca del Samsó, per on travessem la Riera i arribem als prats de la Plantada, a la Vall d’Hortmoier.
Seguim per la pista (cap a la nostra dreta; a l’esquerra tornaríem al Pont Trencat i cap a Oix), endinsant-nos a la Vall d’Hormoier, i anem pujant sempre per la riba dreta de la riera de Beget. Comencem a voltar la Serra de Bestrecà i ho farem fent una pujada que no pararà fins que arribarem a la Portella. Avui el sol arriba poc més amunt de la Plantada, i amb el criquis croquis del nostre trepig damunt les fulles, l’herba i els branquillons glaçats, anem avançant per la pista, deixant a la nostra dreta els trencants que van al Vaquer, al Ripoll, a Sant Miquel i els roures de Plansesilles (o del rei) i Cabeces. La pista que seguim va pujant pel Bac de Coll Joell, un bosc humit i glaçat, les clarianes del qual ens permeten veure el Ripoll, Sant Miquel d’Hormoier, els Roures de Plansesilles i Cabeces. Darrere aquests indrets de la Vall d’Hormoier, se’ns fan ben visibles els contraforts de la serra de Monars, solcats pels torrents del Toll i de les Valls. A tocar Coll Joell (r.) la vista és més àmplia i ens hi surt el Comanegra, el Pic de les Bruixes i Sant Marc;  enrere ens hi queda el Ferran.
Una mica més amunt, a l’era de les Feixanes (r.), una fantàstica balconada amb vistes cap a migjorn, ens tornem a assolellar tot contemplant el recorregut que hem fet des del pas dels Lliberals i ara sí que veiem els cims que ens amagava el Ferran: el Bassegoda, els cingles de Freixenet i la Calma. Aquí deixem el GR i el Camí que van cap a Coll de Muls i Beget.
Seguim amunt  per una antiga pista, molt dreta, fins a la Campassa, avui totalment blanca i amb la bassa totalment glaçada, des d’on tenim vistes de Rocabruna i el Pirineu. Al final dels prats, cap a l’esquerra trobem el camí que ens porta a la Portella, extrem O de la Serra de Bestrecà, on trobem el camí que ve del Puig i Castell de Bestrecà.
A la Portella saltem al vessant del solell i la temperatura canvia de cop.  Ens reconfortem amb l’escalf d’aquest sol d’hivern que, en un dia com avui, s’agraeix molt. Seguim vorejant la Serra de Bestrecà i passem per la font. Deixem damunt nostre la casa de Bestrecà i l’ermita de Sant Andreu i baixant les feixes, arribem al corral, situat a tocar el Coll de Bestrecà.
Seguim la pista que ens porta fins al Peirer. Abans d’arribar-hi, al Pla de la Mina tenim una bona vista cap al Bassegoda, Ferran, Serra de Freixenet, Serra d’Entreperes i la Calma. Arribem al Peirer i baixem cap a Oix seguint l’antiga pista, fins després de travessar la carretera d’Oix a Beget, que la deixem i anem baixant per un camí que ens porta a la part alta del poble i, passant a tocar el veïnat que formen les cases de Can Siloi, Can Roca, Ca l’Anica i la Muntada, arribem, primer pel Carrer Nou, i després pel Carrer Major que ens porta a la Plaça Major, presidida per l’església de Sant Llorenç, final de la volta d’avui.
Hem caminat 17,30 km i hem fet 687 metres de desnivell
Oix – Santa Maria d’Escales:........................................................................... 1 h 00 minuts
Santa Maria d’Escales – Palanca del Samsó: ......................................................   30 minuts
Palanca del Samsó – La Portella: ..................................................................   1 h 40 minuts
La Portella - Oix:.............................................................................................. 1 h 05 minuts
Total temps de marxa efectiva: ...........................................................  4 hores 15 minuts

Glaçada a la riera d'Oix

Santa Maria d'Escales

La Cresta del Gall (Bestrecà) des del Prat

El Pas dels Lliberals i la Vall d'Hortmoier

Pas dels Lliberals

Prop del Torrent del Vaquer

A Coll Joell

Era de les Feixanes

Al solell de Bestrecà, prop de la font

Sant Andreu i la casa de Bestrecà

Vista des del Pla de la Mina

El Peirer

Itinerari i temps real i efectiu detallatOix (8.45) – Pont Trencat (9.30) – Santa Maria d’Escales (9.45 / 10.15) – Pas dels Lliberals (10.30 / 11.00) – Palanca del Samsó (11.15) – Cruïlla camí als roures de Planselloses (11.30) – Coll Joell (11.50) – Les Feixanes (12.20 / 12.40) – La Campassa (12.58) – La Portella (13.15) – Font de Bestrecà (13.30) – Coll de Bestrecà (13.35) – Pla de la Mina (13.45 / 14.55) – Oix (15.30)