Santa Bàrbara de Pruneres per Escales i la Veta

3 de desembre de 2016
Seguint el costum d’anar a l’aplec de Santa Bàrbara, cada any per un camí diferent, enguany hem escollit fer una volta circular amb sortida i arribada a Can Pei. Hem passat per Escales, el Coll de la Bassa, la Balma del Corneta, el camí de la Veta, la riera d’Escales, el Bac de les Puntes i Coll Sitrelles.
És una volta agraïda i 100% altgarrotxina que travessa un terrer tan abandonat com deshabitat.
Aproximació: Can Pei es troba situat a la pista de muntanya que va des d’Oix a Hortmoier i que, fins a Can Pei, està prou bé com per arribar-hi en qualsevol vehicle.
Itinerari: Sortim de Can Pei tot seguint la carretera d’Hortmoier fins al Pont Trencat o de Cal Xicot. Després de travessar-lo, deixem la carretera i baixem cap a la dreta pel camí d’anar a Escales. Uns metres més enllà, a la nostra dreta ens hi queda el caminet que baixa a travessar la riera i va cap a la Tuta d’Escales i que avui no seguim. Continuem cap a la riera de Beget tot sentint la remor de l’aigua que baixa d’Hortomier. En pocs minuts arribem a la Palanca d’Agafa l’Ase. Travessem la palanca i ens enfilem pel camí que passa per les ruïnes del Puig i arribem a un encreuament situat al peu de les parets del Ferran: el camí de l’esquerra va al Pas dels Lliberals; el de la dreta, a Santa Maria d’Escales. Nosaltres anem pel de la dreta, un camí pedregós que, entre alzines, ressegueix la base dels espadats del Ferran. Trobem el caminet que puja de la riera i que ve de la Tuta d’Escales -abans l’hem deixat- i acabem d’arribar al Santuari d’Escales.
Enfilem el camí que puja al Maranyó. L’anem seguint, travessant un alzinar humit. Trobem una primera portella i, sense travessar-la, anem pujant cap a l’esquerra; una segona portella amb una inscripció “els colls” ens indica cap on hem d’anar si no volem passar per la casa del Maranyó. Seguim pujant i arribem a una bifurcació amb unes fites i unes inscripcions a les pedres, tan clares com útils: el camí de l’Esquerra va a Coll de Terres i el que segueix de dret va a Coll de la Bassa. Seguim aquest segon camí i acabem d’arribar al Coll de la Bassa.
El Coll de la Bassa és un prat gros on, com el seu nom indica, hi ha una bassa –avui, a diferència de molts altres dies, amb aigua-. Es troba situat damunt la cinglera i és com una balconada amb molt bona vista, sobretot de Santa Bàrbara, Montpetit, Montmajor, Bestrecà i el Pirineu... Ben bé a sota d’on ens trobem, veiem el traçat de la Riera d’Escales, el nostre proper objectiu.
A tocar la bassa hi tenim dos camins: el camí de l’esquerra volta el Puig de Plansesserres i porta al Coll de Terres i al Ferran; el que segueix de dret, que surt del costat de la bassa mateix, és el que seguim nosaltres per baixar a la Riera d’Escales i que descrivim tot seguit.
El camí, que baixa entre el Encantats i els Cingles de la Manllada, ens porta a passar per la Balma del Corneta (deixar un moment el camí i tornar-hi) i baixa al Coll de la Veta, molt tapat de bosc, però amb clarianes que ens donen una bona vista dels Cingles de la Manllada i els de Freixenet (Gitarriu). Al coll de la Veta gira a la dreta i baixa fent unes fortes ziga-zagues fins que, a poca alçada damunt la riera, gira cap al sud, passant per un tram on es conserven parets de pedra que fan possible aquest camí.
Hem arribat a la Riera d’Escales. Si seguíssim la riera aigües avall, aniríem a Castell Sespasa. Avui, però seria un mal dia perquè hi ha molta humitat i com que fa fred, les pedres són ben glaçades i rellisquen molt.
Nosaltres l’hem de travessar –amb compte de no relliscar- per anar a trobar el camí que hem d’agafar per pujar a Santa Bàrbara de Pruneres, indicat amb unes fites a tocar la llera. El camí, puja decididament pel Bac de les Puntes, una pineda humida, i s’acosta a Coll de Jou (sense arribar-hi). Les clarianes ens ofereixen novament una panoràmica de la Manllada, Freixenet i el Bassegoda que surt al mig. Més amunt, el corriol s’incorpora a un camí més marcat que ve de Coll de Jou i ens porta a Coll Sitrelles.
A Coll Sitrelles, ens incorporem a la pista que ve del Pujol; la seguim uns metres fins que trobem el camí que puja a Santa Bàrbara pel pedró de l’Esteve Sala. Mentre pugem sentim l’encantament de coques i acabem d’arribar a dalt a temps per ballar la Sardana de l’Aplec.
Enguany, a més dels tradicionals actes del matí, esmorzar, missa, encantament de coques i sardana, s’ha fet la inauguració d’un Pedró fet a imatge i semblança d’un que ja hi havia hagut.
Ja fa estona que el foc fumeja i la brasa ja és a punt. Qui vol s’hi cou la carn, verdures o s’hi fa torrades. Enguany, si no m’equivoco, hi hem dinat més de cent-cinquanta persones. En Manelic, amb el seu acordió i les seves corrandes anima la sobretaula. Cau el sol i refresca i ens anem agrupant a la vora del foc.
Un any més, la muntanya de Santa Bàrbara s’ha omplert de vida per unes hores, recordant el temps en què a cada casa hi havia foc i que els boscos eren plens de gent que intentava guanyar-s’hi la vida. En entrar la fosca, però, la xerrameca i la música de la diada donaran pas al silenci que s’apoderarà de les nits i els dies que vindran, senyal inequívoc que la vida a l’Alta Garrotxa ha canviat i no és –ni tornarà a ser- la mateixa vida que havia tingut (Extret de l’itinerari de l’Aplec de  2015).
Amb el temps just perquè no se’ns faci fosc pel camí, sortim de Santa Bàrbara cap a Can Joandillo (r.). Desestimem la primera idea que era baixar a Aiguabella, des de la Bassa que hi ha a Coll de Palomeres i seguim per la pista fins al Collet de la Teula on agafem la pista que va a la casa d’Aiguabella, des d’on per un caminet anem a travessar el torrent d’Aiguabella, passem prop del Pla d’en Pei i arribem a Can Pei que ja s’ha fet llostre.
Recorregut d’uns 14 km i 817 m de desnivell
Can Pei – Coll de la Bassa :............................................................... 1 h 30 minuts
Coll de la Bassa – Coll Sitrelles – Santa Bàrbara: ............................  2 h 00 minuts
Santa Bàrbara – Oix (per Aiguabella): ............................................  1 h 20 minuts
Total temps de marxa efectiva: ..................................................  4 h 50 minuts

Pont d'Escales; tot el riberal és ben glaçat

Palanca d'Agafa l'Ase

Coll de la Bassa

Balma del Corneta

Els cingles de la Manllada i els de Gitarriu

Camí de la Veta, arribant a la riera

Fotògraf capturat travessant
la Riera d'Escales

Aigües avall, cap a Castell Sespasa

Vista pujant pel Bac de les Puntes

La Manllada, Bassegoda i Gitarriu des de Coll Sitrelles

Arribada a Santa Bàrbara

Fantàstica vista de la vall d'Oix

Sardana de l'Aplec

Tot fent "coure" que en deien a Trullàs

Si voleu ballar corrandes...

Al nou pedró
Tirem per avall que és tard i vol ploure...

Aiguabella

Can Pei (8.25) – Pon Trencat (8.42) – Palanca d’Agafa l’Ase (8.47) – Encreuament camí Pas dels Lliberals (9.00) – Escales (9.15) – Encreuament camí a Coll de Terres i de la Bassa (9.45) – Coll de la Bassa (9.55 / 10.15) – Balma del Corneta (10.30 / 10.35) – Coll de la Veta (10.48) – La Veta, tram amb paret (11.05) – Travessem la riera d’Escales (11.10 / 11.15) – Camí de Coll de Jou (11.45) – Coll Sitrelles (12.00 / 12.10) – Pedró de l’Esteve Sala (12.20) – Santa Bàrbara de Pruneres (12.35 / 16.20) – Aiguabella (17.05) – Can Pei (17.40)