Del Coll de la Creueta a l’Hostal de la Vall del Bac

11 de desembre de 2016
Excursió en forma de travessia, que surt del Coll de la Creueta i, per un seguit de colls i collets recorre la serralada que separa la vall de Bolòs i Salarça de la Vall del Bac, passant prop del Puig Ou i el Talló –sense pujar-hi-, fins arribar al Coll Sagordi, i pel Seguer de Pera i l’engorjat del Bosc del Quer, arriba a l’Hostal de la Vall del Bac.
Tal com vam dir en fer la mateixa sortida el 22 d’octubre (enllaç), encara que no es faci cap cim, que bona part de la travessia passi per dins del bosc o per pista, és un recorregut entretingut i agraït. A més, el camí entre Llonganya i Coll Sagordi i el camí del Bodelquer, entre el Seguer i la Vall del Bac, són dos bons exemples de camins de típicament altgarrotxins.
Aproximació: La sortida comença a l’aparcament que hi ha situat a tocar el monument de Cèsar August Torras (distingit muntanyenc, 1852-1923), prop de la Font del Boix de Camprodon i acaba a l’Hostal de la Vall del Bac. La combinació que es faci per fer la travessia, depèn de l’enginy de cadascú.
Itinerari: Comencem seguint la pista cimentada que va cap a Sant Antoni. Passem per la casa dels Oms i, més enllà, arribem a un punt on el camí deixa la pista i va cap a l’esquerra. Travessem unes terrelleres de color vermell amb una clariana que ens ofereix bona vista del Pirineu, des del Costabona fins al Canigó, Molló, el Montfalgars... Arribem al collet d’en Sivilla i la collada del Remei. Deixem Puig de Dot a la nostra dreta i arribem al Coll de l’Alec (línia d’AT).
Seguim cap al Coll de Canemar i el Coll de la Bau, on ens incorporem a la pista que seguim fins a tocar les Planelles; la deixem, travessem un prat i pugem per un camí que, a l’alçada dels Cingles de la Miranda, s’incorpora a la que ve del Coll d’Arrencafels, que seguim fins al Pla de Resclusanys, tot vorejant el Puig Ou i passant pel Camp Dalt (o Camp del Pla).
A les Colladiques o Pla de Resclusanys, tornem a deixar la pista i seguim un camí ample que travessa el Pla del Talló i s’incorpora a una pista que seguim fins a Llonganya. La deixem per agafar el camí que baixa pel Pujant del Burro i el Pujant del Matxo, travessa el Camp de la Solana, surt a la Collada del Cortal on trobem la pista i baixem fins a Coll Sagordi (parada per dinar)
Baixem per la pista del Seguer de Pera que, fent unes llaçades ben pronunciades, arriba a la casa. Al Seguer, a tocar l’hort, comença el camí del Bosc del Quer o Bodelquer, que ressegueix la riera de la Vall del Bac, uns quants metres per damunt, en l’engorjat que s’ha format entre el Talló (Llonganya) i el Montmajor. El camí transcorre entre alzines, tarteres, roques i és una mena de balconada damunt la riera. Passa per la Font de la Solana del Seguer –eixuta- i pel clot de les Roques de la Miranda on encara és ben visible l’esllavissada de l’any 1989 que va arribar fins a la riera i va fer perdre un tram de camí. Al caire de les Roques de la Miranda hi ha les restes d’un tram del camí vell, empedrat i amb barana i que ara serveix de mirador.
Travessem la tartera de la Miranda i en poca estona més arribem al Molí de la Coromina, passem per les Gorgues del Molí i, travessant uns prats, arribem a Cal Ferrer (i les escoles). Travessem la riera, per la palanca de cal Ferrer, i les Planes de la Coromina, amb vistes a la casa que els dóna nom, situada al peu del Montmajor, i arribem a l’Hostal de la Vall del Bac, punt final de la nostra sortida.
Bona part del recorregut, des del Coll de la Creueta fins al Coll Sagordi, va alternant entre prats i bosc i entre pista i camí. A partir de Llonganya, el terrer és ben característic de l’Alta Garrotxa, amb molta roca calcària i boscos d’alzina. En aquest terreny aspre i de mala petja, ens sentim com a casa.
Senyalització: Itinerannia (groc), durant tot el recorregut. PR C-186 (blanc i groc i banderoles verdes) fins el Seguer de Pera. Consorci de l’Alta Garrotxa (verd i taronja), des de la Collada de Resclusanys fins a l’Hostal de la Vall del Bac. GR-83, des de Coll Sagordi fins a l’Hostal de la Vall del Bac.
Hem caminat 19,14 km, amb 439 m de desnivell positiu i 948 m de desnivell negatiu.
Coll de la Creueta – Pla de Resclusanys: ............................................... 2 h 35 minuts
Pla de Resclusanys – Coll Sagordi: .......................................................  1 h 05 minuts
Coll Sagordi – El Seguer – L’Hostal de la Vall del Bac: ..........................  1 h 10 minuts
Total temps de marxa efectiva: ........................................................ 4 h 50 minuts

Prop del Coll de la Creueta, a punt de començar
la travessia

Vista cap al Canigó

Els Collets d'en Sivilla i del Remei ens esperen

La fageda, sense fulles,
permet l'entrada dels raigs de sol

Vista enrere, cap a Sant Antoni, amb el
Balandrau i el Pasturia al fons

Travessem unes fagedes imponents

El mirador de l'Avi, balconada amb una vista
privilegiada de l'Alta Garrotxa

... i el del Matxo

El Montmajor des del camí del Bosc del Quer

Al Molí de la Coromina

Itinerari detallat:  Pista Coll de la Creueta (8.35) – Collet d’en Sivilla (9.20) – Collada del Remei (9.25) – Coll de l’Alec (9.40 / 9.50) – Esmorzar (10.00 / 10.35) – Coll de Canemar (10.40) – Coll de la Bau (11.05) – Cingles de la Miranda (11.40) – Plans de Resclusanys (12.05 / 12.20) – Llonganya (12.40 / 12.50 – Coll Sagordi (12.35 / 14.50) – El Seguer de Pera (15.15) – Molí de la Coromina (15.50) – Hostal de la Vall del Bac (16.00).