De l’Hostal de la Vall del Bac a Sadernes

17 de desembre de 2016
Excursió en forma de travessia, que surt de l’Hostal de la Vall del Bac cap al Coll de Toralloles, el Pla d’en Marcer, Pineda, Oix, Santa Bàrbara i baixa, per Coll Sitrelles i Coll de Jou, fins a Sadernes.
Després d’una matinada plujosa, amb dubtes de si podríem sortir, finalment hem decidit fer-ho i hem tingut bon temps. Cal dir que ens hem hagut de descalçar dues vegades per travessar les aigües somes primer de la riera de la Vall del Bac i després les del Llierca.
Aproximació: L’excursió comença a l’Hostal de la Vall del Bac i acaba a Sadernes. Com ja vam dir en la sortida anterior, la combinació que es faci per fer la travessia, depèn de l’enginy de cadascú i de la disponibilitat dels possibles acompanyants-taxistes.
Itinerari: A tocar l’Hostal de la Vall del Bac, on comença la pista que va a la Coromina, trobem la senyalització del GR-1, d’Itinerannia (pal G2) i dels itineraris del Consorci de l’Alta Garrotxa. Seguim aquesta senyalització que ens guiarà bona part del camí.
Les pluges de la matinada han deixat un camí ben moll i hem de vigilar de no relliscar, però també han deixat un bosc humit amb unes molses molt gerdes. El dia es va arreglant i boires, sol i núvols ens ofereixen diferents visions del paisatge.
Passem per l’oratori de Sant Isidre i aviat veiem a la nostra esquerra la Costa, casa molt esfotrassada situada al peu del Montmajor. Més endavant, una clariana ens ofereix una bona vista del Montpetit amb el nucli de Toralles als seus peus. Després de resseguir el clot del Torrent de Toralles, arribem a les Planes del Mercer (o Coll d’en Mercer), separació natural entre el Montpetit i el Montmajor, on antigament hi havia uns grans pilons de pedres i actualment hi ha les quadres del Mercer.
Deixem Sant Martí de Toralles i el Mercer a la nostra dreta i voregem les quadres del Mercer seguint la pista i les indicacions per anar a Oix. En menys de 5 minuts, però, trobem un camí ample –antiga pista- que surt cap a la dreta i deixem les indicacions que seguíem per agafar aquest camí que ens porta a Pineda; és el camí del Bac del Forn, que voreja el Montpetit pel seu vessant nord. És un camí preciós que transcorre per un bosc humit i travessa els torrents (avui amb aigua) que baixen de Montpetit i Coll Sapell, fins que surt al quintà de Pineda. Les boires festegen els cims que deixem enrere i ens ofereixen una bona visió del Montpetit, Montmajor i Talló; davant nostre les cases de Pera, configuren un bon exemplar de pessebre; al fons el Pirineu que aquesta nit ha rebut una bona emblanquinada.
Pugem pel quintà i arribem a Pineda i ens incorporem a la pista per baixar, per la Ferreria i els Alous, cap a Oix. Abans d’arribar-hi, però hem de travessar la riera d’Oix (originada a la Vall del Bac!) per un passallís. Aquí ens descalcem per primera vegada. A l’altra banda ens hi espera la Maria que s’afegirà a la colla. Seguim cap al poble, però no hi acabem d’arribar. A l’encreuament agafem la carretera en direcció a Castellfollit, passem pel costat del camp de futbol, travessem la riera ara pel passallís alt, deixem un primer trencant a l’esquerra (el del Pont medieval), fem una mica de pujada i trobem un segon trencant, el del Terraplè i, seguint les indicacions del GR i Itinerannia, baixem cap al torrent -que podem travessar improvisant unes petites passeres. Després del torrent, el camí deixa la pista del Terraplè. A la dreta, comença el camí que puja cap a Santa Bàrbara, passant prop de la Carrera, de Can Pitiu, de l’Oratori de Sant Agustí fins que al Coll de la Teula s’incorpora a la pista que puja del Collet de Camporiol. Ens incorporem a la pista que seguim aproximadament 1,5 km, passant pel Coll i la Casa de Palomeres i les ruïnes de can Joandillo (a la dreta deixem la pista de Coll Sitrelles i el Pujol). Després de Can Joandillo, deixem la pista i acabem de pujar a Santa Bàrbara pel camí que s’hi enfila pel solell i arriba al pedró que fa quinze dies es va inaugurar.
Arribar a Santa Bàrbara i trobar un bon amic, l’Albert, que ens hi ha pujat el fato i ja ens hi té el foc a punt, no té preu! I mentre sol i núvols, amb l’ajuda d’un aire molt prim, es disputen el protagonisme celestial, a la terra anem per feina i ens cruspim, com si no hi fóssim a temps, el nostre dinar de Nadal a base d’entrants, carn a la brasa, pa torrat, neules i torrons, acompanyats d’un cava ben fresc. Un braser improvisat (la barbacoa sota la taula) ens fa més suportable el fred de la lluita celestial. Hem de deixar l’animada sobretaula abans que no se’ns faci tard. Ens falta baixar fins a Sadernes i el dia és molt curt.
Baixem de Santa Bàrbara en direcció a la Canova, passem pel pedró de l’Esteve Sala i cap a Coll Sitrelles. Seguim uns metres la pista que va al Pujol i agafem el camí, bac i humit, que porta a Coll de Jou (deixant a l’esquerra el camí que puja de la riera d’Escales i la Veta). A Coll de Jou comença una baixada decidida i sense treva que ens porta fins a Sadernes. Abans d’arribar-hi, però haurem de travessar el Llierca. Uns descalços i altres amb unes botes de pescador improvisades, travessem aquesta ampla llera per on baixen, a pleret, un parell de pams d’aigües somes. Un cop a l’altra banda, uns més eixuts que d’altres, vorejant el Molí d’en Galceran, acabem d’arribar a Sadernes, punt final de la travessia d’avui.
Senyalització: Des de l’Hostal de la Vall del Bac fins a les Planes del Mercer, seguim el GR-1. Tot el recorregut, excepte el tros del camí del Bac del Forn (de les Planes del Mercer a Oix), segueix Itinerannia. Alguns trams coincideixen amb itineraris senyalitzats pel Consorci de l’Alta Garrotxa
Hem caminat 18,48 km, amb 684 m de desnivell positiu i 995 m de desnivell negatiu.
Hostal de la Vall del Bac – Toralles: .............................................................. 1 h 05 minuts
Toralles - Oix: ...............................................................................................  1 h 05 minuts
Oix – Santa Bàrbara: ....................................................................................  1 h 30 minuts
Santa Bàrbara – Sadernes: ........................................................................... 1 h 20 minuts
Total temps de marxa efectiva: ............................................................... 5 hores

A l'Hostal de la Vall del Bac

A les Planes del Mercer, amb el Montmajor al darrere

Camí del Bac del Forn

Montmajor, Montpetit i Talló

Arribant a Pineda se'ns obre una altra panoràmica

Travessant la riera d'Oix, prop dels Alous

Oix amb el Ferran i el Bassegoda

Oratori de Sant Agustí

Ens espera un bon dinar

Cingles de la Manllada i de Freixenet, amb el
Bassegoda al darrere

El Llierca al seu pas per Sadernes

A l'aigua per segona vegada!

Itinerari detallat: Hostal de la Vall del Bac (9.35) – Coll de Toralloles (10.00/10.10) – Oratori de Sant Isidre (10.25) – Les Planes del Mercer (10.50/10.55) – Camí del Bac del Forn (11.00) – Pineda (11.35) – La Ferreria (11.50/12.10) – Riera cementiri Oix (12.20/12.25) – Oratori de Sant Agustí (13.10/13.20) – Palomeres (13.40) – Santa Bàrbara (14.05/16.00) – Coll Sitrelles (16.15) – El Llierca (17.00 / 17.20) – Sadernes (17.40)