Coll de Condreu, Puig de Toia, La Salut, Turó d’Armadans, les Roques Encantades, Coll de Condreu

20 de novembre de 2016
Volta circular des de Coll de Condreu que ens permet explorar uns indrets propers i desconeguts com són el Puig de Toia, Els Esqueions i el Turó d’Armadans, i alhora passar per llocs coneguts com el Santuari de la Salut i les Roques Encantades.
La major part del recorregut transcorre per boscos caducifolis, especialment unes fagedes fenomenals. Les diferents formacions rocoses que trobem afegeixen un plus a la caminada.
Aproximació: El punt de sortida és al Coll de Condreu, situat a la carretera C-153, que va ser la principal via de comunicació entre Olot i Vic, fins a l’obertura dels túnels de Bracons. Però aquesta volta es pot fer sortint des de la Salut o del Pont del Papalló (C-153, km. 35).
Itinerari: A Coll de Condreu (1.010 m) anem a trobar la pista de Mas Armadans i, abans de passar el portal, ens enfilem a la nostra esquerra per un bosc de faigs força net, sense camí, en direcció al caire d’aquesta petita serralada i caminant en paral·lel a la carretera de Vic. Arribem al Puig de Toia (1.135 m) on comencem a trobar unes fites que ens marquen el recorregut cap a la Balma de Toia i el Bolet. El camí, ara una mica més definit, baixa fins a una esplanada on coincideix amb la tanca d’una finca que ens queda a la dreta i l’anem resseguint sense travessar-la. Deixem a la nostra dreta un grup de roques similars a les de la Balma i seguim vorejant la tanca. En aquest tram, el camí es fa una mica perdedor, el track ens és una bona ajuda per arribar als “esqueions”, una placeta, envoltada de grans blocs de pedra i coberta per un bon tou de fullaca de la fageda que hi creix, amb un sotabosc de boixos, falgueres i molses. És espectacular!. Després de contemplar aquest fenomenal indret, seguim caminant, resseguint la Serra d’Armadans, baixem fins al Torrent dels Esquellons (a tocar del Pont dels Esquellons de la C-153) i el travessem. A l'altra banda passem per unes feixes i arribem a les immediacions de la masia Els Esquellons on ens incorporem a una pista que ens porta a la carretera asfaltada. Caminem uns 100 metres per la C-153 i passem a l’altre costat, baixant per un camí ample, fins a la Riera de l’Om, que seguim aigües amunt fins al Pont del Papalló on tornem a travessar la carretera.
Al Pont del Papalló, agafem la pista que va a la Salut (indicadors) que segueix el torrent aigües amunt. Deixem una pista a l’esquerra; travessem la riera i anem pujant acostant-nos a una fageda frondosa i neta que anem seguint de pujada. Deixem a la dreta el portal d’accés a la masia La Jaça i, després d’un tram més de fageda, arribem a la Cabana de la Jaceta, una bona esplanada de pastures on hi ha una bassa. Continuem per la pista i arribem a una bifurcació: a la dreta hi tenim el Coll de l’Aire (camí de les Roques Encantades) i a l’esquerra, el Coll de l’Arç i el Santuari de la Salut, on acabem d’arribar en menys de deu minuts. Del Pont del Papalló a la Salut, pràcticament és tot pista.
La terrassa del Santuari de la Salut és un bon mirador: la vall del Brugent, amb Sant Feliu i les Planes, les valls de Sant Iscle, del Vallac i Cogolls, el Castell d’Hostoles, Sant Salvador de Puig Alder...; els volcans del Traiter, les Medes, Can Tià i Fontpobra; Puigllançada, Finestres, Rocacorba...; l’Alta Garrotxa, amb el Bassegoda, el Comanegra, el Pic de les Bruixes... fins a la Mare de Déu del Mont, i el Pirineu, des del Puigmal fins al Canigó.  Esmorzar prenent una beguda calenta amb aquestes vistes, no té preu.
Anem cap a l’altre costat de la cova de la font de la Salut i pugem per un camí que passa a tocar d’unes altres grans roques. Arribem a un filat i el resseguim (cap a la dreta) fins que sortim a la pista, al Coll de l’Arç, on ens incorporem al transitat camí que va de la Salut a les Roques Encantades. Seguim aquesta pista, amb filats a dreta i esquerra, fins que arribem a un collet on una portellera ens permet travessar el filat de la dreta. Anem pujant pel prat (en direcció S), caminant a tocar del bosc que deixem a l’esquerra,  fins a l’Estany i el Turó d’Armadans (1.148 m), des d’on tenim vista cap al Collsacabra.
Baixem del Turó per l’interior d’una altra frondosa fageda (direcció NE) i ja de pla, travessem la tanca per un altra portellera i sortim a la pista (que abans hem deixat), a l’altura de les Roques Encantades, un replà amb grans roques d’origen sedimentari, cobertes de molses i envoltades de faigs, que han estat objecte de llegendes. Després de fer-hi una volta, sortim a la pista que seguim cap a Armadans, espectacular masia ben arreglada i molt ben situada, d’on surt el camí que, ens ofereix un parell de panoràmiques sobre la vall d’Hostoles i, en menys de deu minuts, ens torna a Coll de Condreu.
Ruta de 10,65 km, amb 403 m de desnivell.
Coll de Condreu – Pont del Papalló: .................................... 1 h 30 minuts
Pont del Papalló – Santuari de la Salut: ....................................  30 minuts
Santuari de la Salut – Coll de Condreu: ....................................  55 minuts
Total temps de marxa efectiva: ........................................ 2 h 55 minuts
Caminaires: Joan, Adriana i Sílvia

Fageda prop del Puig de Toia

El Bolet

Els Esqueions

Camí a la casa dels Esquellons

Riera de l'Om

Fageda de la Jaça

Bassa a la Cabana de la Jaceta

Bedollar al Collet de l'Aire

Estany d'Armadans amb vistes al Collsacabra

Les Roques Encantades

Armadans

La Vall d'Hostoles, Finestres i Puigsallança

Coll de Condreu (8.35) – Puig de Toia (8.55) – Balma de Toia i el Bolet (9.00) – esqueions (9.25 / 9.30) – C-153 (10.00) – Pont del Papalló (10.10) – Portal d’accés a La Jaça (10.20) – Bassa / cabana de la Jaceta (10.30) -  Prat dels Alemanys (10.37) – Santuari La Salut (10.40 / 11.20) – Estany d’Armadans (11.50) – Roques Encantades (12.00) – Armadans (12.05) – Coll de Condreu (12.15)