Pic de la Llosa (2.504 m) pel Circ de Coma Ermada

19 de juny de 2016
El Circ de Coma Ermada, igual que el Circ de Concròs, és un dels pocs circs glacials del Pirineu orientats al sud. Tancat pel Camp Magre Petit (2.378 m), la Portella de Morens (2.382 m) i el Pic de Coma Ermada (2.496 m), i solcat pel Torrent de Coma Ermada, és un altre dels indrets poc concorreguts d’aquest sector.
Hem fet una volta circular des del Pla dels Hospitalets, pujant pel Torrent de Coma Ermada i baixant per la Portella de Morens i la de Mentet cap als Plans de Morens (Vallter 2000) i al Pla dels Hospitalets.
Aproximació: Deixem el cotxe al primer aparcament de les pistes de Vallter 2000, a tocar de l’Hostal Pasturia, al Pla dels Hospitalets, a la carretera C-771.
Itinerari: Comencem baixant uns metres per la carretera i travessem el gran prat que hi ha a la part inferior del Pla dels Hospitalets, d’on surt un camí amb marques blanques i grogues (PR) que va a la Collada de Mardanya. Seguint el camí ens anem acostant al Torrent de Coma Ermada, amb petits però considerables saltants d’aigua. Després de travessar el torrent, deixem el PR, fem un gir cap a l’esquerra i anem pujant per un llom herbós amb vegetació de mata baixa, guanyant desnivell fins al Pla de Presidi, una clariana enmig d’un bosc de pi. Tornem a acostar-nos al torrent i arribem al Pla de Coma Ermada. Veiem un escamot d’isards que travessen les Llosardes i uns altres que baixen pel Cingle Blanc de Coma Ermada. A la nostra esquena ens hi queda el Pastuira i els Gra de Fajol que anem veient conforme guanyem alçada.
Ens situem entre els dos braços que constitueixen el Torrent de Coma Ermada i, més a prop del braç de més a la dreta (E), anem pujant fins a la carena, per un vessant herbat força dret (direcció NE), sense seguir cap camí traçat.
A la carena el vent bufa amb força i manté allunyades les boires que cobreixen la part superior del Pic de la Dona, Bastiments i Bacivers. Fem un gir a la dreta i, seguint la carena, abans del primer promontori, trobem les restes de la Barraca de Morens*. Resseguint l’ampla carena, passem pel Pic de Coma Ermada (2.496 m), baixem a la Collada de la Llosa i pugem al Pic de la Llosa (2.504 m).
Tenim al davant el Circ de Concròs amb els cims de Roques Blanques i de Roca Colom, i més enllà el Costabona. Més cap a llevant destaquen les siluetes dels cims de l’Alta Garrotxa i més lluny, el Golf de Roses. Cap a migjorn són ben visibles els perfils del Montseny i de Montserrat. El Massís del Canigó queda amagat per la boira.
Comencem la tornada baixant del Pic de la Llosa en direcció NO, tot deixant a sota nostra les restes de la Barraca dels Plans de Calm Magre*, per anar cap a la Portella de Morens i a la de Mentet, des d’on pel camí que baixa pel Clot de la Portella, arribem a l’estació d’esquí de Vallter 2000, al Pla de Morens. De l’extrem SE de l’aparcament de dalt de tot, en surt el camí (pintura vermella) que seguim per arribar a l’aparcament inferior, seguint el Torrent de la Portella, estalviant-nos de passar per la carretera.
Volta de 9,05 km i 602 m de desnivell.
Pla dels Hospitalets – Pic de la Llosa: ................................................................................................  1 h 45 minuts
Pic de la Llosa – Pla dels Hospitalets: ................................................................................................. 1 h 10 minuts
Total temps de marxa efectiva: ..................................................................................................  2 h 55 minuts

Torrent de Coma Ermada

Pujant pel que havia estat una morrena

Torrent i Circ de Coma Ermada

Isard travessant Les Llosardes

Un isard observa els nostres moviments

Circ de Coma Ermada, amb el Pastuira i els
Gra de Fajol de fons

Barraca de Morens

Costabona i siluetes dels cims de l'Alta Garrotxa

Al Pic de la Llosa

Plans de Camp Magre. Gra de Fajol i Bastiments al fons

Pla dels Hospitalets (8.35) – Torrent de Coma Ermada (8.52) – Pla de Presidi (9.15) – Circ de Coma Ermada (9.25) – carena (9.50 / 10.20) – Pic de Coma Ermada (10.38) – Pic de la Llosa (10.50 / 11.05) – Portella de Mentet (11.40) – Vallter 2000 (12.00) – Pla dels Hospitalets (12.15).