Gra de Fajol (2.714 m) per la Coma de l’Orri i tornada pel camí del Ter

5 de juny de 2016
Volta circular amb ascensió al Gra de Fajol (2.714 m) des del Pla de la Molina (1.588 m), pujant per la Coma de l’Orri, i baixant pel camí que ressegueix el Ter.
La Coma de l’Orri és una vall ampla, solcada pel Torrent de la Coma d’Orri, que baixa des del  Coll de la Coma de l’Orri, situat entre el Gra de Fajol i el Puig de les Borregues, fins al Pla de la Molina, situat a tocar la carretera que puja a Ull de Ter. Aquesta coma és zona de pastura del bestiar que puja a muntanya a passar l’estiu.
El desglaç i les pluges dels últims dies han fet que rieres i torrents baixin molt abundosos, que la verdor que domina en aquest indret només sigui alterada per les acolorides flors primaverals. Isards, marmotes i perdius, atents als nostres moviments, han completat la varietat natural de la sortida.
Una bona excursió per completar la llista de caminades de l’any en què el propòsit era fer 52 sortides a muntanya, tantes com els anys faré en tancar aquest any muntanyenc. Repte aconseguit!
Aproximació: Per fer aquesta sortida hem d’anar al Pla de la Molina, situat al primer gran revolt de la Carretera que puja de Setcases a Vallter (GIV-5264 / C-771).
Itinerari: Comencem a caminar seguint l’ample camí que va a Ull de Ter. A uns 300 metres, prenem un corriol cap a l’esquerra  que ens porta a travessar el Ter per un pontet de fusta. Entre camí ample i corriols, arribem al Pla de l’Avetosa i arribem al Torrent de la Coma d’Orri, situat entre les faldes del Pastuira i el Cim de les Borregues (a l’esquerra) i els Gra de Fajol (a la dreta). Travessem el torrent i l’anem seguint aigües amunt per la seva riba dreta.
Conforme anem pujant, el bosc es va aclarint fins que desapareix per donar lloc a prats alpins d’un verd intens trencat només per la presència de plantes florides. Passem la Jaça dels Marrans, la Jaça del Mig i la Jaça de Dalt, la Font de les Serps i superant l’últim repetjó, arribem al Coll de la Coma de l’Orri, des d’on la panoràmica s’amplia cap a ponent i tramuntana: Torreneules, Tirapits, Pic d l’Infern, del Freser, Bastiments...
Seguint la carena en direcció NE, anem guanyant alçada i ampliem la vista cap al Costabona, Puig del Bac i Puig Sistra (que pujant per la Coma de l’Orri ens quedaven a l’esquena). Arribem al cim del Gra de Fajol (2.714 m) i, abans que la boira ens l’amagui, fem una ullada ràpida als cims que completen la panoràmica: el Pic de la Dona, els Plans de Camp Magre, Pic de Coma Ermada, Roca Colom i el Canigó al fons.
Baixem al Coll de la Marrana, situat sota mateix del cim, i seguim avall en direcció E, cap al Refugi d’Ull de Ter, arribem a tocar la carretera de Vallter, al Pla d’Hospitalet i, sense incorporar-nos-hi, baixem fins a l’aparcament del telecadira situat més avall (a l’alçada de l’Hostal Pastuira).
Des de l’aparcament surt el camí que seguim de baixada. És el que antigament seguien els pastors i més tard els primers excursionistes per arribar a Ull de Ter. Segueix el curs del Ter i ressegueix per la base el vessant NE del Gra de Fajol de Baix, solcat per les canals de la Mort del Godall i del Príncep, entre altres. Passem per l’Estret de Morens, la Font del Saüc i arribem a l’encreuament on a la pujada ens hem desviat cap a la Coma de l’Orri. Acabem d’arribar al Pla de la Molina on acabem l’excursió d’avui.
Des del Coll de la Marrana fins al Pla de la Molina, coincideixen les marques del GR-11 i Itinerannia.
Hem fet una volta de 12,15 km i 1.132 m de desnivell.
Pla de la Molina – Coll de la Coma de l’Orri: .....................................................................................  2 h 10 minuts
Coll de la Coma de l’Orri – Gra de Fajol: ..................................................................................................  25 minuts
Gra de Fajol – Pla de la Molina: .......................................................................................................... 1 h 40 minuts
Total temps de marxa efectiva: .............................................................................................  4 hores 15 minuts

Travessant el Ter, camí de la Coma de l'Orri

El dia s'aixeca al Pla de l'Avetosa

Deixem enrere les Terrelleres del Gra de Fajol

La Coma de l'Orri

Carena del Pastuira i les Borregues

A la Jaça del Mig, seguim pujant

El Gra de Fajol de Baix i vista cap a llevant

Deixem enrere la Coma de l'Orri

Vista  cap als Aigols Podrits i el camí de Núria,
amb els Pics de la Vaca, de l'Infern i del Freser

Al cim del Gra de Fajol

Coll de la Marrana amb el Bastiments que aviat
cobrirà la boira

El Ter

Pulsatil·la groga (Anemone alpina L.),
Regalèssia de muntanya (Trifolium alpinum L.),
Orquídia de muntanya o mascle (Orchis mascula),
Genciana (Gentiana acaulis L.) i
Genciana vernal (Gentiana verna L.)

Pla de la Molina (7.45) – Bifurcació, camí a l’esquerra (7.48) – Pla de l’Avetosa (7.55) – Font de les Serps (9.40) – Coll de la Coma de l’Orri (9.55 / 10.20) – Gra de Fajol (10.45 / 11.15) – Coll de la Marrana (11.25) – Refugi d’Ull de Ter (11.50) – Carretera (11.02) – Aparcament telecadira de baix (12.15) -  Font del Saüc (12.35) – Pla de la Molina (12.55)