Sant Esteve d’en Bas - La Salut – Santa Cecília – Serra Gatonera – Sant Esteve d’en Bas

XXXVII Lletissonada
Diumenge 1 de maig de 2016
Ruta circular amb sortida i arribada a Sant Esteve d’en Bas, pujant a Roca-roja i al Santuari de la Salut i baixant seguint el Torrent de Rebrugent fins al bicicarril, Santa Cecília i tornada a Sant Esteve d’en Bas per Serra Gatonera.
37a edició de la Lletissonada, marxa organitzada per la GECA.
Aquesta ruta transcorre en bona part per l’interior de boscos en què les fulles tendres, majoritàriament de faigs, bedolls i roures, ens embolcallen i, junt amb la flora del sotabosc, ens fan partícips de l’esclat primaveral. Ha estat un matí de primavera assolellat i molt fresc, amb gelada a primera hora.
Aproximació: La sortida i l’arribada se situen al mateix poble de Sant Esteve d’en Bas.
Itinerari: Sortim de Sant Esteve d’en Bas en direcció S, pels ponts de la Cau i de les Mates i anem a travessar l’antiga carretera de Vic (C-153), seguim cap al Molí Vell i als Aulets, des d’on comencem a pujar per un pendent herbós i aviat ens endinsem en un bosc humit (boixos, faigs, castanyers...), cap a la Costa de les Vinyes i la Carretera del Rei que anem seguint fins al Serrat del Bruc on passem al costat de l’Avenc del Bruc i seguim pujant fins al Pla del Tràfec. Ja més de pla, trobem la pista del Coll que seguim una estona i la deixem més endavant per anar fins a l’estany del Coll.
Des de l’estany, pugem per uns prats fins a trobar una pista; envoltats de bedolls, seguim a la dreta i pugem a Roca-roja, cim més alt de la caminada. Baixem cap al Prat dels Alemanys i el Santuari de la Salut on l’organització ens ha preparat un bon esmorzar.
A la terrassa del santuari de la Salut tenim una gran panoràmica: la Vall del Brugent, amb els pobles de Sant Feliu i les Planes, les valls de Sant Iscle, el Vallac i Cogolls, el Castell d’Hostoles, Sant Salvador de Puig Alder...; els volcans del Traiter, les Medes, can Tià i Fontpobra; més enllà, Puigllançada, Finestres,  Rocacorba...; l’Alta Garrotxa, amb el Bassegoda, Comanegra, Pic de les Bruixes... fins a la Mare de Déu del Mont, i el Pirineu, des del Puigmal fins al Canigó.
Des del santuari baixem per les Costes de la Salut, caminant per l’interior d’una fageda i vorejant algunes roques característiques de tot l’entorn de la Salut; abans d’arribar a Pla Bufadors, sota una d’aquestes roques hi trobem la Barraca dels carboners. Arribem al Clot de Rebrugent, salvarem un fort pendent i ens acostem a la carretera baixant per unes escales aparellades per la GECA; travessem la carretera C-153 per sota, seguint el passant del Torrent. Anem baixant seguint el curs del Torrent de Rebrugent, passem per la Bauma dels Senglars, la Mina de la Font Grossa i l’abundosa Font Grossa. Trobem el Salt de la Capa i un seguit de cases i molins enrunats i abandonats: Can Saderra (la casa i el molí), Can Mates (casa i molí)... A prop de la Fàbrega, trobem el Molí de can Campaneta. Passem entre les granges de la Fàbrega i arribem a un pou de glaç, trobem la Font del Mosquer i per la vora d’uns camps arribem al Pont de Ferro, situat al bicicarril, que seguim cap a la nostra esquerra, passant per les cases de Pujabé, Can Talledes i Mas Llepart. Mirant enrere, veiem la Salut i Roca-roja, d’on venim. Deixem el bicicarril per anar cap a l’esquerra a l’ermita de Santa Cecília, d’origen medieval (referenciada el 1.176) i actualment molt ben conservada.
Pel Serrat de Santa Cecília, passem per la Creu del Sastre i salvant els relleixos d’aquest vessant ens enfilem fins al Puig Gatonera, resseguim la serra Gatonera des d’on gaudim d’una bona vista des de la Salut fins al Puigsacalm, amb els cingles d’Aiats, Cabrera, l’Hostal del Grau, Sant Miquel de Castelló, Pibernat... Pel Collet de la Baga arribem a les ruïnes del Ventós on comença una baixada decidida que ens porta a passar per la Font de la Teula (o de la Carrera), la cova de la Carrera i arribem a la casa de la Carrera, ja al pla, des d’on per Can Renyina, el Bac de la Carrera i la Canova, arribem a Sant Esteve d’en Bas, final d’aquesta excursió.
Hem fet un recorregut de 23 km amb 885 m de desnivell.
Nota: per elaborar aquesta ressenya he tret informació del llibret que ha preparat la Geca en motiu de la XXXVII Lletissonada on hi ha informació molt detallada d’aquesta marxa.

Sant Esteve d’en Bas – La Salut: .................................................................  2 hores 30 minuts
La Salut – Santa Cecília: ...............................................................................  1 hora 45 minuts
Santa Cecília – Sant Esteve d’en Bas: ...........................................................  1 hora 30 minuts
Total temps de marxa efectiva: ..............................................................  5 hores 45 minuts

1 de maig, 7 del matí, 0 graus de temperatura, sort del sol!

Els Aulets

Avenc del Bruc

L'estany del Coll

Roca-roja

Des de la Salut: de Sant Feliu de Pallerols amb les valls de
Sant Iscle, el Vallac i Cogolls; zona volcànica (Can Tià, Fontpobra...)
Finestres i Puigsallança, i al fons l'Alta Garrotxa, amb el Bassegoda
i la Serra de Monars ben visibles.

Baixant de la Salut a Pla Bufador

Creu del Sastre

Pujant el Serrat de Santa Cecília

A Serra Gatonera
Sant Esteve d’en Bas (7.05) – Pont de la Cau (7.12) – Pont de les Mates (7.23) – Molí Vell (7.42) – Font del Boix (7.50) – Els Aulets (7.55) – Carretera del Rei (8.00) – Castanyeda del Carbonell (8.12) – Serra del Bruc (8.37) – Avenc del Bruc (8.45) – Estany del Coll (9.10 / 9.20) – Roca-roja (9.35) – Prat dels Alemanys (9.43) – La Salut (9.45 / 10.50) – Pla Bufadors (11.10) – Clot de Rebrugent (11.25) – Bauma dels Senglars (11.30 / 11.35) – Mina de la Font Grossa (11.42) – Font Grossa (11.45) – Molí de Can Saderra (12.00) – Molí de Can Campaneta (12.10) – Pou del Glaç (12.17) – Font del Mosquer (12.22) – Pont de Ferro, bicicarril (12.27) – Santa Cecília (12.40 / 13.00) – Creu del Sastre (13.10) – Puig Gatonera (13.30) – Collet de la Baga (13.40) – El Ventós (13.45) – Serrat de les Lloses (13.55) – Cova de la Carrera (14.05) – La Carrera (14.10) – Sant Esteve d’en Bas (14.30)