Talaixà – Forat de la Lleixa Closa – Sant Aniol – Salt del Brull - Talaixà

Diumenge 15 de maig de 2016
Excursió per anar a l’Aplec de Sant Aniol d’Aguja. En aquesta ocasió, sortim del Vaquer i fem l’anada per Talaixà i el Salt de la Núvia. Pel camí ens desviem fins al Forat de la Lleixa Closa.
L’Aplec de Sant Aniol ha estat concorregut i amb un bon ambient festiu i excursionista. Una diada molt completa i un paisatge digne de les paraules d’en Marià Vayreda: el blau del cel s’estenia com un vel puríssim per damunt de les cingleres, i el sol, amb sos raigs daurats, acabalava els tons brisosos d’una vegetació frondosa, frescament regalada per les pluges primaverals, que havien abundosament abeurat fins les arrels més fondes dels arbres centenaris... (La Punyalada).
Aproximació: Des d’Oix i en vehicles 4x4, anem seguint la pista d’Hortmoier i pugem fins a la casa del Vaquer on comencem a caminar.
Itinerari: Sortim del Vaquer pel camí de Talaixà, que està ben fresat i senyalitzat (GR i Itinerannia) que, travessant un alzinar, s’endinsa al clot d’un torrent i, poc abans d’arribar al Coll de Talaixà, s’ajunta amb el camí del Bac (que puja des del Pas dels Lliberals).
Al Coll de Talaixà no ens hi torbem, ja que aquest llogarret l’hem visitat i descrit en altres ocasions, i emprenem la baixada cap a la Quera, antic casal totalment abandonat i gairebé del tot enrunat. Després dels desmunts de la pista que es va obrir per arribar a la Quera i que van servir per poc més que per generar conflicte i malmetre el territori, tornem a incorporar-nos al camí que ens ha de portar fins a Sant Aniol. A uns 5 minuts de la Quera trobem el trencant que va al Forat de la Lleixa Closa, que s’enfila a l’esquerra. Es coneix perquè en una pedra hi ha unes lletres grosses de pintura vermella (FC) i una taca grossa de pintura verda.
El camí per arribar a la Lleixa Closa, és ben marcat i està senyalitzat amb pintura verda; es va enfilant per un relleix de la cinglera i combina trossos de camí de terra amb trams de pedra i alguns blocs que s’han desprès del cingle. Abans d’arribar al caire, a mà esquerra ens queda la paret d’una cinglera, al peu de la qual es troba el Forat de la Lleixa Closa. Una senyera situada al costat de l’entrada ens ajuda a veure la situació exacta. Si ens arribem al caire, també tindrem una bona panoràmica.
El forat de la Lleixa Closa és un petit túnel natural situat a la paret dels Cingles de les Manrades, al mateix caire dels espadats on més avall hi ha el Salt de la Núvia. Es tracta d’un forat a la paret de la cinglera, d’uns 12 o 15 metres de llargada, per on una persona pot passar de quatre grapes i sortir a un gran finestral des d’on es veu, a sota mateix, Sant Aniol i Can Barrufa, envoltats d’una fantàstica panoràmica: Puig Sanoguera, el Salt de la  Capa, el Puig del Casso, el Puig de les Canals i el Coll de Clarioles, la Comella i el Puig i el Torrent als quals dóna nom, la Serra de Banyadors... Espectacular. Aquí hi trobareu una fitxa d’aquest forat feta pel GEB.
Després de visitar l’indret, tornem al camí que va de Talaixà a Sant Aniol, un camí que devia haver estat molt transitat per carboners, traginers, pagesos, pastors... i núvies i capellans, i que encara conserva restes d’empedrat i d’alguns elements d’arquitectura civil. El seguim de baixada i quan portem uns 8 minuts trobem el camí que puja de la Muntada i el Gomarell (senyalització verd i taronja), que s’incorpora al que seguim nosaltres. Continuem endavant, ara més de pla, i de seguida trobem el Salt de la Núvia i poc més enllà, l’encara més aeri Salt del Capellà, tots dos fan de balcó sobre la riera de Sant Aniol, els torrents que hi conflueixen i les muntanyes que l’envolten. El Puig de les Canals presideix la panoràmica.
Seguim avançant pel camí, que travessa unes tarteres, mentre ens distraiem mirant enrere per intentar situar el Forat de la Lleixa Closa a les parets dels cingles de les Manrades . Amb alguns puges i baixes i combinant bosc d’alzina i tartera, arribem a la Portella de la Guilla, un altre bon mirador, on comença la baixada, deixant a l’esquerra el camí de Can Barrufa, seguim cap a les ruïnes de Cal Sastre, ja a tocar Sant Aniol i des d’on sentim els tocs de campana, les sardanes i la gresca de l’aplec. Travessem el rec del Bac de Can Barrufa i acabem d’arribar a Sant Aniol.
Mentre al prat de la font s’hi aplega la gent, tenim l’ocasió de visitar l’ermita, ara ben neta després d’haver-ne tret el material de construcció que s’hi emmagatzemava i les obres del refugi que van avançant gràcies a la feina dels Amics de Sant Aniol.
Seguint el curs de la riera i passant pel Gorg Fosc, arribem al Salt del Brull que baixa ben abundós.
Després de l’actuació musical de la tarda i del tradicional cant dels adéus, fem la tornada fins al Vaquer pel mateix camí per on hem vingut, sense fer la marrada al Forat de la Lleixa Closa.
Hem fet un recorregut de 11,46 km amb 691 m de desnivell.
El Vaquer – Sant Aniol d’Aguja: ...............................................................  2 hores 05 minuts*
Sant Aniol d’Aguja – el Vaquer: .................................................................  1 hora 40 minuts
Total temps de marxa efectiva: ..........................................................  3 hores 45 minuts*
*cal tenir en compte que aquest tram inclou el camí d’anada i tornada al Forat de la Lleixa Closa (20 min. d’anada i 10 de tornada); de no haver fet aquesta desviació, directament a Sant Aniol seria 1h 35 min.

Per descarregar el track podeu clicar aquí.

Fent un bufet a Talaixà

Tram empedrat del camí a la Quera

Oratori de la Quera

La Vall de Riu, tancada pel Bassegoda i els cingles
de Freixenet o Gitarriu

El Ferran i Talaixà

Entrada al Forat. Es pot apreciar la mida

Vista del túnel des del final

Vista des del Forat

Detall del clot de Sant Aniol i el Salt del Brull i la Capa
i el Puig de les Canals

A la Portella de la Guilla

Arribant a Sant Aniol

L'ermita i una noia que, seguint
el costum, s'ha vestit de Coralí

Festa al prat de la font

Cançons i balades

Gorg Fosc

Salt del Brull
El Vaquer (9.05) – Talaixà (9.30) – La Quera (9.45 / 10.25) – Cruïlla camí al Forat de la Lleixa Closa* (10.30) – El Forat de la Lleixa Closa (10.50 / 11.15) – Cruïlla* (11.25) – Camí que puja de la Muntada (11.35 / 11.45) – Sant de la Núvia (11.48) – Salt del Capellà (11.52) – Portella de la Guilla (12.10) – Cal Sastre (12.23) – Sant Aniol (12.25 / 15.40) – Portella de la Guilla (16.00) – La Quera (16.40 / 16.50) – Talaixà (17.10) – El Vaquer (17.30)