Taga (2.038 m) i Puig de Coma d’Olla (1.938 m), des de Puigsac (Pardines)

Dissabte 21 de maig de 2016
Pujada al Taga i recorregut per part de Serra Cavallera des de l’ermita de Santa Magdalena de Puigsac, a prop de Pardines.
Matí calorós i molt assolellat que amb l'aire de muntanya ha estat de molt bon passar.
Aproximació: Per fer aquesta caminada ens cal anar Santa Magdalena de Puigsac, una mica més amunt de Pardines. Per arribar-hi, a Ribes de Freser (situat a la N-260) trobem la carretera que puja a Pardines (GIV-5262); abans d’arribar al poble, a mà dreta hi ha una pista estreta i cimentada que passa pel veïnat de Vilaró i arriba al veïnat de Puigsac i ens estalvia haver de travessar el poble de Pardines. A Puigsac, hi ha un petit aparcament apte per a 4 o 5 cotxes.
Itinerari: Comencem a caminar al costat de l’ermita de Santa Magadalena de Puigsac i, seguint pista amunt, arribem a Can Roca on hi ha una bifurcació de la pista: cap a l’esquerra aniríem al  Coll del Pal i és per on arribarem a la tornada; nosaltres pugem per la de la dreta fins que arribem a la Pleta de les Nou Fonts on s’acaba la pista i comença un camí que puja cap a l’esquerra seguint el curs del Torrent de Vilaró fins al Pla de la Llagona, uns prats claferts de flors: Genciana (Gentiana acaulis L.), Gencianeta (Gentiana verna L.), Pulsatil·la blanca (Anemone alpina L.), Cucuts o Prímula gran (Primula elatior L.)...
Seguim pujant prats amunt, sense un camí definit, guanyant desnivell fent ziga-zagues, fins al capdamunt de la carena. Conforme anem pujant anem tenint més vista del Pirineu: el Puigmal, Fontalba, els Torreneules, el Balandrau, els Tres Pics i Fontlletera... Quan arribem a la carena, la vista s’amplia cap al S-SO i s’estén fins al Montseny, Montserrat i el Pedraforca. Ens cal seguir cap la dreta per acabar de pujar al cim del Taga (2.039 m). El cim del Taga és excel·lent mirador del Pirineu, des del Puigmal fins al Canigó, però té molt bona vista als 360º.
Seguint la carena, en direcció E, baixem fins a la pronunciada Portella d’Ogassa, punt més baix que separa el Taga de Serra Cavallera i encreuament de camins. Aquí comença la pujada, també seguint la carena, cap al Puig de Coma d’Olla i el Puig Estela.
Arribem al Puig de Coma d’Olla (1.938 m) i, tot i que la primera intenció era anar al Puig Estela i al Coll del Pal per baixar cap a l’Estany del Tarter i la Barraca de l’Orri Vell, pel temps de què disposem, decidim escurçar la ruta i baixar directament cap al Torrent de Can Roca. Baixem pel vessant nord de Serra Cavallera, un vessant herbat força dret, sense un camí marcat, tot dibuixant les nostres pròpies ziga-zagues. Quan acaba el fort pendent anem a trobar la Fondalada de la Roca, travessem el torrent i trobem el camí que ve de la Portella d’Ogassa (Itinerannia) i va baixant seguint a la vora del torrent, passem per la Font del Boix i arribem a l’Estany de Can Roca. Poc després, el camí s’incorpora a la pista que baixa de la Barraca de l’Orri Vell.
Seguim la pista i anem baixant fins que trobem un petit aparcament on la deixem per anar cap a l’esquerra. Baixem per un camí (Itinerannia) que baixa fins a travessar un petit torrent i surt a la carretera. Ens hem estalviat una bona marrada de la carretera.
Seguint la pista, passem per Can Roca, trobem l’encreuament que hem esmentat a la pujada i acabem d’arribar a Santa Magdalena de Puigsac.
Hem fet un recorregut de 12,54 km amb 905 m de desnivell.
Santa Magdalena de Puigsac – Taga: ..........................................................  2 hores 07 minuts
Taga – Puig de Coma d’Olla: .....................................................................................  50 minuts
Puig de Coma d’Olla – Santa Magdalena de Puigsac: ..................................... 1 hora 15 minuts
Total temps de marxa efectiva: ................................................................  4 hores 12 minuts

Santa Magdalena de Puigsac

Pardines

Pleta de les Nou Fonts, amb el Puigmal al fons

Genciana (Gentiana acaulis) i Gencianeta (Gentiana verna)

Cucuts o
Primula gran (Primula elatior)

Gencianes i cucuts

Pulsatil·la blanca (Anemone alpina)

Serra Cavallera des del Taga

Al cim del Taga. Al fons, Costa Pubilla i Serra de Montgrony,
Serra d'Ensija, Pedraforca, Puigllançada, Tossa d'Alp...

Portella d'Ogassa i el Taga pujant al Coma d'Olla

Barraca de l'Orri Vell, Puig Llangord, Can Roca i Puigsac.
Al fons, Torreneules, Balandrau, Font Lletera, Pastuira i
circ de Concrós.

Puig Estela des del Puig de Coma d'Olla

Baixant per la Fondalada de la Roca

Estany de Can Roca

Can Roca, Puigsac i Pardines

Santa Magdalena de Puigsac (8.33) – Cruïlla de Can Roca (8.35) – Pleta de les Nou Fonts (9.20) – Pla de la Llagona (9.47) – Taga (10.40 / 11.20) – Portella d’Ogassa (11.45) – Puig de Coma d’Olla (12.10 / 12.25) – Estany de Can Roca (13.10) – Santa Magdalena de Puigsac (13.40)