Santa Magdalena de Cambrils des de la Collada de Collfred

29 de maig de 2016
Volta circular per anar a Santa Magdalena de Cambrils, des de la Collada de Collfred, pujant pel Coll del Bosc i baixant pel Collet de la Creu de l’Espinau i Santa Margarida de Cabagès.
Després de les pluges dels últims dies i els xàfecs d’ahir a la tarda, el terreny és molt moll i a les pistes hi ha força basses. El dia s’ha aixecat clar, però a mig matí han començat a sortir boires i nuvolades que mica en mica han anat guanyant terreny.
Aproximació: Per fer aquesta sortida hem d’anar a la Collada de Collfred, situat a 1.326 m, punt més elevat de la carretera GIP-5227 que comunica Sant Privat d’en Bas amb Vidrà.
Itinerari: La pujada la fem per una pista que surt a pocs metres de la Collada de Vidrà (pal Itinerannia R193) que va guanyant desnivell tot fent ziga-zagues pel vessant sud de la Serra de Santa Magdalena de Cambrils, enmig d’una densa fageda, travessant dues vegades la línia d’alta tensió fins que arriba a Coll del Bac (pal Itinerannia R13).
Al Coll del Bac agafem un caminet que passa per sota una de les torres de la línia d’alta tensió i s’enfila per un caire rocallós, amb trams arranjats amb uns agafadors de ferro que faciliten la pujada. Aquest camí transcorre pel caire d’un promontori al capdamunt del qual hi ha l’ermita de Santa Magdalena de Cambrils, situada a 1.547 m, en un replà de la serra que porta el mateix nom i envoltada d’uns grans faigs (pal Itinerannia R12). D’aquesta ermita que fou santuari ja l’any 1326 i que al s. XVII havia tingut hostatgeria, ara en queda un petita capella amb una, també petita, espadanya.
Seguint la carena (marques Itinerannia i PRC- 59), travessem trossos de fageda i prats oberts fins al Coll de Trebija en direcció a la Feixa de Puig-ras. És recomanable seguir per la carena i no desviar-se gaire cap a l’esquerra. Nosaltres ho hem fet i hem voltat per no res (track entre els punts Coll de Trebija i Portellera). A partir de la portellera, seguim carenejant, fent petits puges i baixes i entrants i sortints, passant per la Feixa de Puig-ras fins que arribem al Collet de la Creu de l’Espinau (1.411 m) per on passa una línia elèctrica de baixa tensió.
El camí de baixada comença al costat de la torre elèctrica i passa a tocar de la Font Sabonera; és una pista que va baixant fent força ziga-zagues. Quan portem uns 20 minuts de baixada, agafem un caminet que ressegueix el torrent i que torna a sortir a la mateixa pista que hem deixat més amunt, travessa el Torrent de la Coma i arriba a Santa Margarida de Cabagès, petita ermita romànica, aixecada el 1223, amb absis i espadanya i que va ser restaurada l’any 1978. Seguim la pista que ens porta fins a la casa de Fontcoberta, abans trobem un faig monumental. Des de la casa, pugem per un camí ample herbat fins a la Collada de Collfred.
Hem fet una volta de 10,82 km amb 379 m de desnivell.
Collada de Collfred – Santa Magdalena de Cambrils: .............................................  45 minuts
Santa Magdalena de Cambrils – Feixa de Puig-ras: .................................................  45 minuts
Feixa de Puig-ras: ........................................................................................... 1 hora 20 minuts

Total temps de marxa efectiva: ...............................................................  2 hores 50 minuts

Camí cap al Coll del Bosc

Santa Magdalena i el Puigsacalm des de Santa Magdalena
de Cambrils

Església de Santa Magdalena de Cambrils

Senyalització del PRC59

Resseguint la Serra de Santa Magdalena de Cambrils

Maduixera florida (Fragaria vesca)

Orquídia cremada, Orquis socarrat (Orchis ustulata)

Santa Margarida de Cabagès

Collada de Collfred (8.15) – Collet del Bosc (8.50) – Santa Magdalena de Cambrils (9.00 / 9.05) – Coll de Trebija (9.15) – Serrat de les Baralles (9.35) – Feixa de Puig-ras (9.50 / 10.10) – Collet de la Creu de l’Espinau (10.15) – Fita, camí cap al torrent (10.35) – Santa Margarida de Cabagès (10.45) – Fontcoberta (11.15) – Collada de Collfred (11.30)