Hostalets d’en Bas – Les Fontiques – Hostal del Grau – Serra de Mateus – Pla de Bertajol – Hostalets

XII Caminada dels Hostalets d’en Bas
Diumenge, 10 d'abril de 2016
Excursió circular amb sortida i arribada dels Hostalets d’en Bas, pujant per les Fontiques, les Marrades, l’Hostal del Grau i la Serra de Mateus, fins a Pla de Bertajol i amb tornada pel Collell de Pruit, el Turó de Santa Cristina, l’Hostal del Grau i el camí ral.
Aproximació: Per fer aquesta volta ens cal anar al poble d’Hostalets d’en Bas.
Itinerari: Sortim dels Hostalets cap a la casa dels Bertrans on comencem a enfilar-nos en direcció sud, per un camí ben traçat, guanyant desnivell a la falda del Tossal de Pujolriu, que anem deixant sempre a la nostra dreta. Arribem al Pedró, un replà on val la pena sortir al caire per contemplar el paisatge. Seguim pujant resseguint el Tossal i arribem a les Fontiques, poc més enllà, al fons del clot travessem el Torrent de Pujolriu per un replà que es forma sota un espectacular salt d’aigua; poc més enllà travessem el Torrent de l’Hostalot. Una mica més avall d’on ens trobem, els dos torrents junts formen el Torrent del Puig on hi ha les conegudes gorgues de Font Cirera: la de l’Olla i la de l’Ansat.
Seguim el camí que fa un bon pujantó, entre boixos, després s’ajau una mica, travessa el Torrent del Grau i puja fins a la Font de les Marrades. Som al camí ral de Vic a Olot. El seguim de pujada i passem per les Marrades, segurament el tram més característic d’aquest camí on, es conserva l’empedrat, les parets i els trencaaigües. Deixem a l’esquerra el camí que va a la Mina dels Bandolers i arribem a l’Hostal del Grau.
Seguint el camí ral, que travessa el Pla del Grau, passem pel Pont de l’Hostalot, a tocar la casa que porta el mateix nom i arribem a la carretera de Falgars; la travessem i passem per la Serra, una gran casa amb una explotació ramadera. Seguim en direcció sud i pel Grau Xic, arribem a la Serra de Mateus, des d’on tenim una bona panoràmica: Quatrecases, Pujolriu, Sant Pere de Falgars, Sant Miquel de Castelló, la Serra de Llancers, el Puigsacalm, Puig Corneli, les Preses, la plana d’Olot, l’Alta Garrotxa i al fons el Pirineu i el Canigó.
Resseguint aquesta serralada, passem per l’Empedrat de l’Alou i arribem al Pla de Bertajol, situat al peu de la Cinglera d’Aiats, que hem anat veient conforme ens hi hem acostat. Al Pla de Bertajol, l’organització ens ha preparat un bon esmorzar consistent en pa amb tomata i llonganissa a la brasa, regat amb un traguinyoli de vi, aigua o menta.
Amb energia renovada gràcies al refrigeri i amb més xerrera que abans,  emprenem la marxa, anant en direcció a Pruit (SE). Passem pel Bosc, casa abandonada, situada en un replà amb una fantàstica vista d’Aiats, baixem cap al Torrent de la Serra i arribem al Collell, una casa molt gran. Ens trobem al punt més meridional de la sortida d’avui i el més proper a Pruit. Per tornar, hem de travessar la Serra de Mateus; ho farem pel Turó de Santa Cristina, però abans passarem per l’Alou i els Casalons, dues cases ben conservades. Anem baixant per uns plans herbosos, deixant enrere la serra de Mateus i arribem a tocar la Serra on ens incorporem al camí ral. Totes aquestes cases ens permeten observar com és la vida actual i imaginar-nos com havia estat en temps pretèrits.
Repetim un tros de camí que hem fet a l’anada fins a la Font de les Marrades, passant per l’Hostalot, l’Hostal del Grau i les Marrades. Des de la font, anem baixant seguint el camí ral; passem pel Pixador dels Matxos, pel Coll de la Cirera i per la casa l’Esquirol i arribem al Pla del Carbonell. S’ha acabat el desnivell, travessem el pla passant pel Molí Vell i la Bassa del Molí de l’Aubert. Ens incorporem a la carretera Parcel·lària i acabem d’arribar als Hostalets, deixant damunt nostre, a l’esquerra, els cingles del Grau, el Tossal de Pujolriu i els plans de Falgars.
Volta de 19,68 km i 771 m de desnivell.
Els Hostalets d’en Bas – Hostal del Grau: .....................................................  1 hora 30 minuts
Hostal del Grau – Pla de Bertajol: ...........................................................................  50 minuts
Pla de Bertajol – l’Hostal del Grau: ...............................................................  1hora 40 minuts
L’Hostal del Grau – Els Hostalets d’en Bas: ....................................................  1hora 05 minuts
Total temps de marxa efectiva: ................................................................  5 hora 05 minuts

El sol il·lumina Sant Miquel de Castelló, Llancers,
Puigsacalm, Puig dels Llops i Puig Corneli

Els Bertrans

El Pedró

Torrent de l'Hostalot

Salt del torrent de l'Hostalot

Joliu (Tractema lilio-hyacinthus)

Hostal del Grau

Vista des de la Serra de Mateus:
Quatrecases, Pujolriu, Falgars, Sant Miquel de Castelló,
Serra de Llancers, Puigsacalm...

Cingles d'Aiats

El Bosc

Prats prop de la Serra

La Serra

Herba fetgera (Anemone hepatica)
envoltada de falgueres, heura i molsa

Arribada als Hostalets

Els Hostalets d’en Bas (7.30) – Torrent de la Coromina (7.48) – Els Bertrans (7.55) – El Padró (8.15 / 8.20) – Les Fontiques (8.30) – Torrent de Pujolriu (8.33) – Torrent de l’Hostalot (8.40) – Font de les Marrades (8.50) – Camí a la Mina dels Bandolers (9.00) – Hostal del Grau (9.05) – l’Hostalot (9.10 / 9.25) – La Serra de Pruït (9.27) – Empedrat de l’Alou (9.55) – Pla de Bertajol (10.10 / 10.40) – El Bosc (10.55) – Torrent de la Serra (11.05) – Els Rostos (11.20) – El Collell (11.25) – L’alou (11.27) – Les Trepadelles (11.40) – Els Casalons (11.42) – Turó de Santa Cristina (11.55) – Rec dels Bofís (12.07) – Control davant la Serra (12.10 / 12.30) – l’Hostal del Grau (12.40) – Font de les Marrades (12.50) – Pixador dels Matxos (13.00 / 13.10) – Collet de la Cidera (13.20) – L’Esquirol (13.30) – El Molí Vell (13.35) – Bassa del Molí de l’Aubert (13.40) – Hostalets d’en Bas (13.55).