De Talaixà a Beget per Sant Marc, el Pic de les Bruixes, Comanegra i Coll del Boix

Dia 12 de març de 2016
Excursió amb sortida del Vaquer de Talaixà i arribada a Beget, passant pels cims de Sant Marc, Pic de les Bruixes i Comanegra, i baixada pel Coll del Boix, el Collet Clotic i el Coll del Sunyer.
Recorregut que fa els tres cims del tríptic de Monars i que segueix uns camins ben característics de l’Alta Garrotxa.
Dia clar, serè i assolellat que ens ha permès tenir molta vista i que gràcies a una mica d’aire fresc no hem passat calor.
Aproximació: Per fer aquesta sortida de recorregut lineal necessitem dos cotxes: un per arribar fins al Vaquer i l’altre per tornar de Beget.
Itinerari: Comencem a caminar a la casa del Vaquer i pugem al llogarret de Talaixà. Darrere l’església de Sant Martí, enfilem el camí que va cap a la Torre de Talaixà i seguim fins a una bifurcació coneguda com el Semàfor: el camí de la dreta va a les Balmes d’Uja i al Camp d’en Roc, passant per la Dolceia; nosaltres seguim el que segueix de dret que ens porta a les ruïnes del Cortal (r.), una de tantes cases (133!) que formaven Talaixà. Continuem resseguint un dels relleixos que configuren aquest vessant de Sant Marc i arribem al Pujant del Llop que ens serveix per canviar de relleix. Ens trobem en una balconada sobre la Vall d’Hortmoier limitada pel Ferran i el Bestracà. Una curta pujada més i arribem al Pla d’en Quera on la vista s’amplia cap al vessant de solell del Comanegra amb Maians i les Basses de Monars; Santa Bàrbara, la Vall d’Oix, Montpetit i Montmajor; més lluny, des de Sant Amanç i el Taga fins al Costabona, passant pel Puigmal, el Pastuira, Bastiments i el Gra de Fajol, entre altres.
Helicòpters i moviments al final de la pista de les Basses de Monars, ens fan pensar que potser hi ha un rescat. Després veiem que tiren aigua, i més endavant, pel fum ens adonem que es tracta d’un incendi que els bombers han estat vigilant tota la nit i que ha revifat una mica.
Amb l’energia i la xerrameca que ens ha proporcionat un bon esmorzar, continuem amunt, travessem el Pla Magre, el Pla Llarg i el Collet de l’Arç i arribem al Coll de Sant Marc on ens desviem de la ruta prevista per fer el cim. Des de Sant Marc, la visió s’amplia sobre Sant Aniol, Puig de les Canals, el Bassegoda, Coll Roig, Coll de Principi; la Serra de Gitarriu, la Calma, la Tossa d’Espinau, la Calma...; Ribelles (Sant Julià, Morató, la Comella...), Costoja, la Serra de Bac Grillera... i fins al Puig Neulós.
Tornem al Coll de Sant Marc i emprenem el camí que ens porta al Pic de les Bruixes. Conforme anem avançant se’ns van fent visibles als nostres peus les cases de Monars: primer Maians i Masmitjà, i més enllà veurem Ma de l’Om, Sant Sebastià i cal Bessó, que queden més enclotades. Al Pic de les Bruixes la vista s’amplia cap a les Torres de Cabrenç i el Montnegre i cap a Coll d’Ares i el Canigó.
Seguim per la carena cap al Portell de Donantic i el Pla de la Serra, a migjorn, tenim vista de moltes carenes i serralades de tota la Garrotxa, en darrer terme, des de Finestres fins al Puigsacalm. Entre prats i faigs, trepitgem restes de neu i ens sorprèn la presència d’una flor que no coneixíem; es tracta de Dent de ca (Erythronium dens-canis), una liliàcia que floreix als prats pirinencs quan la neu es fon. Ens delectem observant-la. Fem la darrera pujada d’avui que, enmig d’uns faigs majestuosos ens porta al cim del Comanegra (1.557 m).
Resseguint la carena i deixant a la nostra esquerra el camí que baixa cap a les Basses de Monars per les Triades, arribem al Pla de la Primavera (Collada Fonda). Fem una aturada per descansar i agafar forces pel que ens queda. Baixem fins a la pista que va a les Basses de Monars; la seguim de baixada uns 700 metres, fins a un pronunciat revolt cap a la dreta.
Som al Coll del Boix on comença el camí que seguirem fins a Beget. Passem per damunt dels cingles de la Gralla i en baixem per un parell d’escalers. Seguim entre prats i bosc i arribem al Collet del Clotic on fem un pronunciat gir cap a l’esquerra i ens endinsem en un dens i fosc alzinar fins que sortim a un prat des d’on, si ens hi fixem, podem veure la Trompa de l’Elefant, forma ben curiosa d’una paret del cingle de la Gralla.  El camí torna a fer un gir cap a la nostra dreta, per travessar la Solana del Sunyer, tot resseguint per sota la Carena de Ricolta. Ens tornem a endinsar a l’alzinar. Aquest tram de camí que anys enrere devien recórrer traginers, carboners i matxos carregats de sarrions de carbó, conserva restes d’una arquitectura que va servir per aprofitar agrícolament i forestal aquests vessants. Sortim del bosc al final de la carena de Ricolta i, per uns prats, baixem al Coll del Sunyer, per on passa la carretera que va de Beget a la collada de Costa Rasa.
Seguim la pista de baixada poc més d’un quilòmetre, passem pel Sunyer i, més avall, ens incorporem al camí de Can Reguer que ens porta a travessar el torrent dels Trulls, que avui baixa abundós i arribem a Beget pel carrer de Josep Duñach (en Feliça).
Recorregut de 19,15 km amb 1.116 m de desnivell de pujada i 1.298 de baixada.
El Vaquer – Pic de Sant Marc: ...........................................................................  2h 20 minuts
Sant Marc – Pic de les Bruixes - Comanegra: ....................................................  2h 00 minuts
Comanegra – Coll del Boix - Beget: .................................................................... 2h 40 minuts
Total temps de marxa efectiva: ........................................................................  7 hores

A Talaixà, començament de la ruta d'avui

Sant Martí de Talaixà i el Ferran

Des del Pujant del Llop: Vall d'Hortmoier, Ferran, Bestracà
Santa Bàrbara, Montpetit, Montmajor...

Fent un bufet al Pujant del Llop

Des del Pla d'en Quera, vista cap al Pirineu

De camí al Collet de l'Arç, amb Sant Marc al fons

Al Coll de Sant Marc amb vista al Pic de les Bruixes i
al Comanegra. El Pirineu al fons.

Sant Aniol, Martanyà, Bassegoda, Vall de Riu,
Cingles de Gitarriu, la Calma, Mare de Déu del Mont...

Ribelles, Costoja, Serra de Bac Grillera, les Salines
i el Puig Neulós, entre altres

Al cim de Sant Marc, amb tota la Serra de Monars

Camí del Pic de les Bruixes

Al cim del Pic de les Bruixes

Dent de ca (Erythronium dens-canis)

L'incendi controlat prop del Corral
de Masmitjà encara fumeja

Pujant al Comanegra, vista enrere de
la Serra Llarga de Monars. Al fons el Bassegoda i fins a la
Mare de Déu del Mont.

Fageda de la cara nord del Comanegra

Cim del Comanegra

Massís del Canigó des del Pla de la Primavera

Cingles de la Gralla i el Comanegra

La Trompa de l'Elefant

Arribada a Beget

El Vaquer (8.35) – Talaixà (9.00 / 9.20) – El semàfor (9.40) – El Cortal (10.02) – Baixant del Llop (10.25 / 10.45) – Pla d’en Quera (10.50 / 11.30) – Coll de Sant Marc (12.00) – Sant Marc (12.15 / 12.20) – Encreuament (12.45) – Pic de les Bruixes (12.55 / 13.15) – Pla de la Serra (13.55) – Tòtem (14.25) – Comanegra (14.40 / 14.45) – Pla de la Primavera (15.15 / 16.05) – pista de les Basses de Monars (16.20) – Coll del Boix (16.30) – Collet Clotic (17.00) – mirador de la Trompa de l’Elefant (17.10 / 17.15) – Coll del Sunyer (17.55) – Beget (18.20)