De Lliurona a Talaixà pel Bassegoda i Sant Aniol

Dia 16 de gener de 2016
Excursió amb sortida de Lliurona i arribada a Sadernes, passant pel cim del Bassegoda, Sant Aniol, el Salt de la Núvia i Talaixà.
Recorregut que transcorre per uns camins ben característics de l’Alta Garrotxa i puja a l’emblemàtic cim del Bassegoda.
Dia fred i ventat que ens ha permès tenir una bona visibilitat.
Aproximació: Per fer aquesta sortida de recorregut lineal necessitem dos cotxes: un per arribar fins a Lliurona i l’altre per tornar de Sadernes.
Itinerari: Comencem a caminar passat Lliurona, als Amorriadors, seguint la carretera, primer cimentada i després de terra, que porta al llogarret de Bassegoda. Passem pel Coll de Teies i pel Collet de Can Nou (aquí podem estalviar-nos una forta marrada de la carretera, pujant per un caminet que torna a sortir a la carretera). Ens incorporem al GR-11 (que ve d’Albanyà per Corsavell), passem per la Font de Can Nou (50 min.) i poc després arribem a Can Nou (55 min.).
Darrere la casa de Can Nou deixem la pista i agafem el camí que s’endinsa al bosc i ens porta a Can Galan, edifici de les antigues escoles i habitatge del mestre de Bassegoda, que avui està habilitat com a refugi (1h 05 min.). A partir d’aquí, el camí segueix un traç molt ben definit, fent ziga-zagues sobre un terreny rocallós cobert d’alzines, que conforma un paisatge fantàsticament garrotxí i en contínua i decidida pujada arriba a la carretera (1h 46 min.), que seguim cap a la nostra dreta, els pocs metres que ens separen del Coll de Bassegoda (1h 50 min.).
El Coll de Bassegoda és una altra cruïlla: a la dreta i en direcció E, el camí que va a Puig Escaleró; endavant i per la pista, cap a Coll de Principi i Ribelles, i a l’esquerra en surt el camí que va al Pla de la Bateria i puja al cim de Bassegoda. Nosaltres seguim aquest camí, senyalat amb marques grogues, que per un bosc de pi ens porta al Pla de la Bateria (2 h 05 min.), clariana herbada i enlairada on el vent hi toca amb força i des d’on observem que al Pirineu hi bufa un torb que fa basarda. Seguim pujant, ara cap a l’esquerra per un ample i dret camí que mica en mica s’estreny i es va enfilant, sortint del bosc i permetent-nos gaudir cada vegada de més vista: el Puig Escaleró, que segueix la carena on som, Albanyà, Lliurona, el Fau, les Salines... Passem per un collet i saltem al vessant solell i ens situem al peu de l’últim tram rocallós del Bassegoda. Per un caminet aeri i costerut arribem al peu d’una paret vertical per on grimpem amb facilitat gràcies a unes cadenes i graons. Hem fet el cim de Bassegoda, de 1.373 m (2h 30 min.), esvelt i encimbellat, amb un cert aire llegendari i desafiant, que el fa summament atractívol i que infon un cert respecte. Quan un hi és a dalt, veu que no n’hi havia per tant, que és un cim assenyat i bon minyó, una mica esquerp, però un bon amic, a fi de comptes (Josep Girona Casagran).
Des de dalt del cim tenim una vista a 360º, difícil de descriure: des de Can Menera i la Serra de Gitarriu, Lliurona i la Vall del Borró, passant per l’Estany de Banyoles, fins al Golf de Roses i el Montgrí; des de Santa Bàrbara i la Vall d’Oix fins al Taga i el Pirineu, passant per Montpetit i Montmajor; des del Puig de les Canals, Sant Marc, les Bruixes i el Comanegra fins a la Muga, el Casso i el Canigó... Diríem noms de cims, valls i muntanyes i ens en deixaríem molts al sac. Un regal per a la vista!
Baixem aquest últim tram per buscar un recer on poder reposar i menjar una mica. Arrecerats del vent, el sol escalfa i recuperem forces i “arreglem el país”.
Reculem pel mateix camí, passant pel Pla de la Bateria i fins que trobem la pista, on fem una petita drecera que ens porta al punt on la carretera per on anem (que ve del Pla de la Bateria) s’incorpora a la que hem deixat al Coll de Bassegoda (i va cap a Principi), i acabem d’arribar fins al Coll de Principi (2h 55 min.). Pocs metres més enllà del coll, trobem una banderola (Itinerannia AE79) i, deixem la pista, anant cap a l’esquerra pel camí que va a Principi. És un camí que baixa per un bosc a recer i assolellat que ens ajuda a refer-nos del fred i el vent que ens ha tocat al cim, i que ens porta al Corral de Principi (r.) (3h 15 min.).
Al Corral de Principi deixem a l’esquerra el camí que va a les Baumes del Cànem (que segueix cap a la Placeta Blanca i al Collet de Santa Maria o a Can Agustí de Riu)  i anem cap a la dreta, sortim a la pista que deixarem de seguida per anar a travessar el Torrent (eixut) de Principi o Torrent del Tumany, tornem a fer camí, ara amb unes bones imatges del vessant obac del Bassegoda i el caire de Comadells i tornem a sortir a la pista que seguim avall cap a l’esquerra; deixem el camí que va a Sant Vicens de Principi i passem per can Principi (r.) (3h 35 min.). Tornem a deixar la pista tot agafant el camí (cap a la nostra esquerra), passem per una antiga font i, travessant una espès bosc que, segons l’orientació, alterna trossos de roures, d’alzines i de pins. Arribem al collet amb terra vermella que fa honor al seu nom, Coll Roig (3h 50 min.).
El camí cap a Sant Aniol baixa decididament pel Bac del Forn, cobert de faigs, passa pel Serrat Saiol, travessa alguna tartera i, al seu punt més baix, travessa la Riera de la Comella, avui ben abundosa (4h 50 min.), ja a tocar del Coll del Molí de Sant Aniol, des d’on anem cap a Sant Aniol d’Aguja (5h 05 min.), on ja fa estona que no hi toca el sol.
A Sant Aniol, anem a buscar el camí del Salt de la Núvia que ja hem descrit en altres ocasions. Passem per la Portella de la Guilla, el Pas del Capellà i el Salt de la Núvia (5h 45 min.), avui amb més prudència que mai, ja que el vent bufa amb força i en aquests caires exposats, ens sentim una mica desprotegits. Poc després del Salt de la Núvia, trobem una bifurcació, deixem a l’esquerra el camí que baixa a la gorga del Gomarell i a la Muntada, i anem pel camí de la dreta que ens porta a la Quera (6h 05 min.) i segueix cap a Talaixà (6h 25 min.), camí amb restes d’arquitectura civil, ample i amb trams empedrats.
A Talaixà deixem la senyalització que hem seguit bona part del camí d’avui (Itinerannia, GR-11, i itineraris del Consorci de l’Alta Garrotxa) i agafem el clàssic camí que baixa cap a Pont de Valentí, des d’on seguint la pista, ja de llostre, acabem d’arribar a Castell Sespasa (7h 20 min.).
Recorregut de 23,28 km amb 1.249 m de desnivell de pujada i 1.765 de baixada.
Lliurona – Puig de Bassegoda: ...........................................................................  2h 30 minuts
Puig de Bassegoda – Coll de Principi: .....................................................................  25 minuts
Coll de Principi – Sant Aniol: ............................................................................... 2h 10 minuts
Sant Aniol - Talaixà: ...........................................................................................  1h 20 minuts
Talaixà – Castellsaspasa: ......................................................................................... 55 minuts
Total temps de marxa efectiva: ....................................................................  7h 20 minuts

Sortida: fa un fred i un vent que ens acompanyaran tot el dia

Font de Can Nou

Can Nou de Bassegoda

Can Galan, refugi de Bassegoda

Pujant de can Galan cap al Coll de Bassegoda

Vista a migjorn cap a la Mare de Déu del Mont

Al Pla de la Bateria

Puig del Casso i el Pirineu amb torb

Puig Escaleró i Albanyà

Grimpada per arribar al cim

Prenent un bany de vent al Bassegoda

Martanyà, Puig de les Canals, Sant Marc, Pic de les Bruixes,
Comanegra, Taga i Sant Amanç, Serra Cavallera...

...l’espectacle meravellós, el dilatat panorama d’un món de somni,
d’una polícroma i càlida gamma colorística, feta de verds luxurians,
d’atzurs diàfans, de terrosos ocres, de grisos cendrosencs...
(Josep Girona i Casagran)

Qui millor per ensenyar-nos on queda Oix envoltat de
Santa Bàrbara, el Ferran, Bestracà, Montpetit,
Montmajor...?

El Martanyà i vista a migjorn des del Corral de Principi

Can Principi

Senyalització que ens ha acompanyat bona part del camí

Camí al bosc, entre Principi i Coll Roig

Coll Roig

Sant Aniol

Deixem enrere el Puig de Bassegoda

A Talaixà ens acomiadem de la colla: fins a la propera!

Queden molts indrets per visitar i molts camins per recórrer.
Continuarà...

Lliurona, Els Amorriadors (8.30) – Font de Can Nou (9.20) – Can Nou de Bassegoda (9.25) – Can Galan (9.35 / 10.00) – Carretera (10.42) – Coll de Bassegoda (10.45) – Pla de la Bateria (11.00) – Puig de Bassegoda (11.25 / 12.35) – Pla de la Bateria (12.50) – Coll de Principi (13.00) – Camí (13.05) – Corral de Principi (13.20 / 13.25) – Clot de Principi, torrent (13.33) – Casa de Principi (13.45) – Coll Roig (14.00 / 14.10) – Serrat Saiol (14.35) – Riera de la Comella (15.10) – Coll del Molí de Sant Aniol (15.12) – Sant Aniol (15.25 / 15.30) – Portella de la Guilla (15.50) – Pas del Capellà (16.07) – Salt de la Núvia (16.10 / 16.40) – La Quera (17.00 / 17.10) – Talaixà (17.30) Enllaç camí de Sant Aniol (18.05) – Pont de Valentí (18.15) – Aparcament de Castell Sespasa (18.25)