Sant Amanç o Sant Amand (1.851 m)

Matinal del dia 7 de desembre de 2015
Volta circular que ressegueix la meitat oest de la muntanya de Sant Amanç i puja al cim.
Aproximació: Deixem el cotxe a la carretera que puja de Bruguera a coll de Jou. Com que no puc indicar a quin punt quilomètric, donaré un parell d’indicacions: després de Bruguera, al segon revolt fort (paella) que gira cap a l’esquerra, on hi ha terra molt vermella i en surt una pista cap a la dreta (Coordenades: 42.270236, 2.1868280). Al començament d’aquesta pista es veu un camí a l’esquerra, és per on arribarem a la tornada.
Itinerari: Del punt on deixem el cotxe hem de baixar uns metres per la carretera (en direcció a Bruguera) fins on comença una pista que baixa cap a la nostra esquerra. Deixem la carretera, passem el filat i seguim la pista fins al coll de la Portella on ens incorporem al camí que puja de Bruguera (marques grogues) i que ara segueix per la pista. Després d’un revolt amb un mur de contenció, travessem el Torrent Roig i una mica més  enllà (abans d’un revolt molt fort cap a la dreta), trobem el camí que s’enfila cap a la nostra esquerra i que seguirem fins al coll de Saltor. És un camí ben fresat que transcorre pel vessant O de Sant Amanç –cingles de Sant Eloi- i que fa uns quants pujants i baixants per superar alguns serrats, fins que ja al vessant de migjorn,  arriba de pla al coll de Saltor, encreuament de camins i on trobem una pista.
Al coll de Saltor, seguim uns metres la pista, per damunt del petit veïnat de Sant Julià de Saltor, i atents a una fita, agafem el camí cap a l’esquerra (hi ha més d’un pujant i tots van a parar al mateix camí). Torna a ser un camí ben definit que transcorre pel bosc i que es va enfilant decididament. Arribem a un caire on hi ha uns abeuradors fets amb bidons; el camí gira cap a l’esquerra; uns metres més enllà trobem el Faig Gros -molt esfotrassat- i comença una forta pujada per una mena de canal anomenada la Garganta fins que surt a la Font del Pi i acaba d’arribar a Sant Amanç.
El camí de tornada travessa els plans de Sant Amanç (direcció O-NO) i baixa fins a un replà de sota el cim que fa una mena de balconada; en aquest punt cal girar fort a la dreta per seguir el camí de baixada que passa per una mena de grau, entre pedres, travessa una tartera i per una fageda arriba a coll de Jou, separació natural amb la muntanya del davant, el Taga.
Anem per la pista en direcció a Bruguera (cap a la nostra esquerra) i, després de passar per davant d’un abeurador, trobem el camí per on baixem (marques grogues i cap a l’esquerra). La roca calcària del començament s’alterna amb un terreny vermell i argilós que suposem que dóna el nom al torrent Roig que travessem -més amunt del que hem fet a l’anada-. Passem pel pla de Jou.  Ens queda un tram de camí amb un pendent ben pronunciat i sortim a la pista argilosa que hem esmentat al començament i arribem a la carretera on hem començat la volta.
Pel fet de ser una volta circular que ressegueix part de la muntanya de Sant Amanç, fent força entrants i sortints, passa per una bona varietat de boscos: fageda, roureda, boixeda, pineda... Encara que el camí passi pel bosc, hi ha prou clarianes perquè, en un dia clar, hi hagi bona vista cap al Pirineu, la vall de Ribes, Montgrony... Avui hem tingut molta boira i han estat pocs els moments en què hem vist paisatge.
El recorregut d’avui coincideix amb dues senyalitzacions: del coll de la Portella al coll de Saltor, Itinerannia i el Camí. De coll de Jou fins al final, Itinerannia. Entre Saltor i el cim algunes marques de pintura. Del cim a coll de Jou, a unes marques vermelles que ajuden a no perdre el camí, sobretot al començament de la baixada. Del cim fins a Coll de Jou, el Camí.
Hem fet una volta de 10,14 km amb 633 m de desnivell.
Carretera de Bruguera – Collet de Saltor:........................................................... 1h 10 minuts
Collet de Saltor – Sant Amanç: ..........................................................................  1h 05 minuts
Sant Amanç – Carretera de Bruguera: ................................................................ 0h 55 minuts
Total temps de marxa efectiva: ....................................................................  3h 10 minuts

Arribant al collet de Saltor

Sant Julià de Saltor

Camí de pujada entre faigs i boixos

El Faig Gros

Vista des de la Garganta. S'entreveu el Pedraforca

Al cim de Sant Amanç

Camí de baixada

Vista cap al Puigmal

A coll de Jou, amb el Taga al davant

La boira amaga el cim de Sant amanç
Carretera de Bruguera (8.50) – Coll de la Portella (9.03) – Camí / deixar pista (9.15) – Collet de Saltor (10.00) – Camí cap a Sant Amanç / deixar pista (10.05) – Abeurador (10.35) – Faig Gros (10.38) – Font del Pi (10.50) – Sant Amanç (11.05 / 11.45) – Coll de Jou (12.07) – Pla de Jou (12.30) – Carretera de Bruguera (12.40)