Beuda - El Mont - Lliurona

Dia 20 de desembre de 2015
Excursió amb sortida de Beuda i arribada als Amorriadors, passat Lliurona. Recorregut que transcorre per uns camins feréstecs i rocallosos, ben característics de la Garrotxa.
Aproximació: Per fer aquesta sortida de recorregut lineal necessitem dos cotxes: un per anar fins a Beuda i un altre per tornar de Lliurona.
Itinerari: Sortim de la plaça de Beuda, del costat de l’església de Sant Feliu (romànica segle XI), per la carretera que va a Ca n’Oliveres. El camí fa una drecera i ens estalvia una forta ziga-zaga;  altra vegada a la carretera, trobem un caminet a l’esquerra amb indicacions per anar al Castellot (min. 10) el deixem i seguim per la carretera fins que al Pla del Bosc (min. 12) trobem una bifurcació. Agafem la pista de terra de la nostra esquerra que ja indica “camí del Mont”, la seguim uns 300 metres fins que trobem les marques del camí dels romeus o de Salve Regina que s’enfila cap a la nostra dreta (min. 17).
És el camí que seguien els peregrins de la banda de Beuda per pujar al Santuari de la Mare de Déu del Mont. Passem per les Envistes, un caire rocallós des d’on es veu el Castellot; passem per “Salve Regina”, punt que dóna nom  aquest camí, ja que els peregrins s’hi aturaven a cantar una Salve. Des d’aquí també tenim bona vista del Castellot. Seguim pujant fins que sortim a la carretera que va al santuari del Mont des de Cabanelles (1h 25 min.); hem d’anar cap a l’esquerra. A uns 200 metres, un pujant amb escales cap a la dreta accedeix a la Font de Roca Pastora (1h 30 min.). Ens hi arribem i tornem a baixar a la carretera que seguim uns 700 m fins arribar al monestir de Sant Llorenç de Sous (1h 40 min.).
Sant Llorenç de Sous, que apareix citat en un document de l’any 871, inicialment depenia del monestir de Sant Aniol d’Aguja. S'hi van instal·lar els monjos benedictins procedents de Sant Aniol quan van abandonar el petit monestir del cor de l’Alta Garrotxa, fent de Sous el seu centre espiritual i polític. Actualment, gràcies a unes obres de restauració es troba ben consolidat i és possible fer-se una idea de com havia estat.
Travessem la carretera i enfilem el camí que, pel bosc ens ha de dur al cim del Mont, passant  pel Coll de Sorreres; tornem a sortir a la carretera (2h 05 min.), la seguim uns 50 metres cap a la dreta fins al següent revolt pronunciat on la deixem per tornar al camí que seguim uns 15 minuts fins arribar al cim del Mont on hi ha el Santuari de la Mare de Déu del Mont (2h 20 min.).
Al cim del Mont, s’hi troba el Santuari de la Mare de Déu del Mont que va aconseguir un gran esplendor al segle XIV. Els terratrèmols del 1427-1428 van malmetre el monestir, però el santuari se’n va salvar. Actualment l’església està en bon estat i l’hostatgeria en funcionament
A l’Hostatgeria es pot visitar l’habitació on l’estiu de 1884 s’instal·là Mossèn Cinto Verdaguer amb la intenció d’acabar el poema El Canigó que havia començat després que en una visita al Vallespir, en quedés  prendat. L’estada al Santuari fou productiva i no trobava el moment de marxar-ne Em quedo a obsequiar la Verge en eix turó (...) Fa molts anys que no havia passat dies tan tranquils i solitaris i dolços; verament jo no he nascut per viure a les ciutats i sento un ver sentiment d'haver-hi de tornar... A mi personalment no m’estranya que allà dalt trobés la inspiració.
En un dia clar, la vista des del cim del Mont és espectacular: de mar a muntanya i a 360 º. Avui, però, tal com es pot veure a les fotografies, no en veiem tres a cavall d’un burro. De manera que tirem per avall sense torbar-nos gaire.
Comencem la baixada seguint uns 5 minuts el mateix camí per on hem arribat, atents perquè no ens passi per alt el començament del camí (2h 25 min.) que hem de seguir per anar cap a Lliurona. Seguim aquest camí en constant baixada fins al Coll de Joncanat (2h 50 min.), encreuament de camins (el de l’esquerra ens portaria cap a Espinau). Continuem recte seguint el camí que ens ha de dur a Lliurona. Vorejant el Puig Caçador arribem al Pla de la Tomba (3h 12 min) on hi ha ben visible l’entrada del  Forat del Pla de la Tomba, catalogat i d’uns 9 m de fondària. Som a tocar el Pla del Vi des d’on comença la baixada per una frondosa i inclinada fageda amb presència de grèvols, per la Baga del Carig.
El camí s’incorpora a una pista (de bosc) a tocar del Clot de l’Auró, on hi ha uns quants faigs espectaculars. Seguim aquesta pista (cap a l’esquerra) i arribem al centenari Roure dels Capellans (3h 45 min.); continuem per la pista i arribem a l’abundosa i ben apareiada Font del Bac (3h 50 min.); un xic més enllà, ja a tocar el Coll de les Canals del Carig, trobem el Roure de la Font del Bac que ha crescut amb una pronunciada inclinació cap a llevant (3h 53 min.). Ens incorporem a la carretera cimentada que puja de Cabanelles (3h 55 min.), la seguim fins que arribem al Coll de la creu del Carig (4h 05 min.).
Al Coll de la Creu del Carig deixem la carretera, passem a tocar l’escola de Lliurona i, seguint un camí, anem en direcció al poble. Passem per l’Hostal de l’Arç (4h 05 min.), passem per la Font de Lliurona (wc públic al costat) i arribem al nucli del llogarret de Lliurona (4h 20 min.) format per l’església de Sant Andreu i mitja dotzena de cases, la majoria antigues vivendes de carboners i traginers, algunes actualment habitades pel que hom anomena neo-rurals. Seguim el camí de l’esquerra, sense enfilar-nos, que en poc més d’un quart d’hora ens porta prop dels Amorriadors (4h 40 min.) on sortim a la pista que va cap al poblet de Bassegoda. Aquí acabem la ruta d’avui. Ens cal anar cap a la dreta fins arribar al Casalot (4h. 45 min.) on trobem el cotxe que ens permet baixar cap a Beuda.
El recorregut d’avui coincideix amb la senyalització d’Itinerannia i és una part de la Ultratrail Trepitja Garrotxa.
Recorregut de 14,2 km amb 985 m de desnivell de pujada i 542 de baixada.
Beuda – Monestir de Sous:................................................................................ 1h 40 minuts
Monestir de Sous – El Mont: .................................................................................  40 minuts
El Mont – Font del Bac: ...................................................................................... 1h 30 minuts
Font del Bac – Els Amorriadors: .............................................................................  55 minuts

Total temps de marxa efectiva: ...................................................................  4h 45 minuts

Pujant pel camí dels romeus o Salve Regina

Creu del Carig

Hostal de l'Arç

Sant Andreu de Lliurona

Final de caminada amb bufada d'espelmes. Per molts anys!

Beuda (8.25) – Camí al Castellot (8.35) – Pista “Camí del Mont” (8.37) – Inici del camí (8.42) – Salve Regina (9.30) – Carretera (9.50) – Font de Roca Pastora (9.55) – Monestir de Sous (10.05 / 10.50) – Carretera, ziga-zagues (11.15) – Santuari del Mont (11.30 / 11.35) – Camí cap a Coll de Joncanat (11.40) – Coll de Joncanat (12.05) – Pla de la Tomba (12.27) – Pla del Vi (12.30) – Roure dels Capellans (13.00 / 13.20) – Font del Bac (13.25 / 13.35) – Roure de la Font del Bac (13.38) – Coll de les Canals del Carig (13.40) -  Coll de la Creu del Carig (13.50) – Hostal de l’Arç (14.00) – Lliurona (14.05) – Els Amorriadors (14.25) – El Casalot (14.30)