A l’aplec de Santa Bàrbara de Pruneres des del Pont del Llierca

Sortida del dia 5 de desembre de 2015
Seguint el que ja comença a ser tradició, arribar a Santa Bàrbara el dia de l’aplec per un camí diferent, enguany hi hem anat des del Pont del Llierca. Podeu veure la ruta de l’any passat i la de fa dos anys.
El dia comença amb pluja, això no obstant, decidim tirar endavant el pla que teníem, de manera que comencem a caminar amb un cel força tapat. A mig camí, cauen quatre gotes, però després les clarianes guanyen terreny i, tot i que hi ha més boires que no pas sol, podem fer el que teníem previst.
Aproximació: Deixem un cotxe a l’aparcament de Sadernes, ens anirà bé a la tornada, i amb l’altre anem fins al pont del Llierca, punt de sortida d’avui.
Itinerari: Al mateix aparcament del Pont del Llierca, ens incorporem al camí que puja a Santa Bàrbara (GR-1 + Itinerannia).  Es tracta de l’antic camí de Tortellà a Oix.
Nota: En lletra cursiva, les paraules del meu pare, Ramon Llongarriu, extretes de l’article Cossos Sants, publicat a l’Olotí, núm. 367, 25-IX-1986 i al llibre La Meva Garrotxa, un antic i oblidat país, pàg. 254.
Si pugen mai la muntanya de Santa Bàrbara de Pruneres pel camí que va de Tortellà a Oix, és a dir, començant per l’anomenat pujant del Pont, caminaran entremig de plantes aromàtiques; farigola, barballó i romaní. Quan arribin a Planseslloses Nou, vora el mateix camí ral, hi trobaran la pilastra, restaurada l’any 1952, retornant la imatge de Sant Roc a la fornícula i, al darrere a la cara de migdia, s’hi col·locaren unes majòliques amb la figura de la Verge de Fàtima. [...]
Seguim el camí ben fresat i senyalitzat que va pujant per aquest vessant de llevant, amb vistes de la vall del Llierca, el Cós, Montagut, Sant Eudald de Jou... A una mitja hora de camí trobem l’oratori dels Cossos Sants o de Sant Roc. Segons la crònica que en va publicar Ramon Llongarriu -el meu pare-, durant una sequera persistent, el bouer de l’Espigoler portava el bestiar a abeurar a la bassa de sota el Pont del Llierca. Pel camí, un dels bous burxava insistentment el terra com si hi volgués fer un clot. Encuriosit, el bouer, anà a demanar una eina i ell i els de la casa [Planseslloses] anaren a veure què podia ser aquell neguit del bou. En enfondir curosament el sot, amb gran sorpresa hi descobriren dos cossos infantils incorruptes allà enterrats qui sap per qui i quan... El poble de Montagut ha recordat sempre més el fet i manté el nom de Cossos Sants per aquell lloc, on s’aixecà un pedró amb una fornícula de cara a tramuntana on es col·locaren les imatges de Sant Roc i Sant Pere Màrtir i, cada any, el dia set de juny, i això fins l’any 36, s’hi feia un aplec durant el qual un guardabosc vell dirigia el Rosari[...]
Una mica més enllà sortim a la pista de Planseslloses, la seguim cap a l’esquerra fins a una bifurcació on  deixem la pista de l’esquerra i seguim cap a la dreta. Quan portem prop d’una hora de camí, en un revolt de la pista, un petit rètol ens indica el camí de Santa Bàrbara. Deixem la pista que segueix cap a Polí i ens enfilem per un camí (marques d’Itinerannia i GR-1) que s’endinsa al bosc i puja decididament pel bac fins a sortir a coll Pregon on trobem el final d’una pista i una bifurcació: a l’esquerra el camí que va a Sant Eudald de Jou; a la dreta, la pista que seguirem i que ens porta a coll de Palomeres.
Al coll de Palomeres trobem la carretera de muntanya que va des del coll de can Poriol fins a Santa Bàrbara; la seguim tot passant per la casa de Palomeres i les ruïnes de Can Joandillo (aquí en surt la pista cap a la dreta que va a la casa del Pujol passant per coll Sitrelles, per on passarem a la baixada) . Seguim uns metres més per la carretera fins que, després de passar una portellera, deixem la pista i anem cap a la dreta pel camí que puja el promontori on es troba l’ermita de Santa Bàrbara de Pruneres.
Un any més, la muntanya de Santa Bàrbara s’ha omplert de vida per unes hores, recordant el temps en què a cada casa hi havia foc i que els boscos eren plens de gent que intentava guanyar-s’hi la vida. En entrar la fosca, però, la xerrameca i la música de la diada donaran pas al silenci que s’apoderarà de les nits i els dies que vindran, senyal inequívoc que la vida a l’Alta Garrotxa ha canviat i no és –ni tornarà a ser- la mateixa vida que havia tingut.
A les 4 de la tarda, amb prou temps perquè no se’ns faci fosc, marxem de Santa Bàrbara en direcció a la Canova, pel camí que passa per padró de l’Esteve Sala i coll Sitrelles, on ens incorporem a la pista del Pujol que seguim uns metres (cap a l’esquerra) fins que trobem el camí de coll de Jou - a l’esquerra-. Aquest camí transcorre pel bac i enllaça amb els camins que van cap a la riera d’Escales, el cingle Manllada, la Beta... A tocar de coll de Jou, deixem a la dreta el camí que va al Pujol; passem per la casa de Coll de Jou i baixem fins que sortim a la llera del Llierca –eixuta-; la travessem, voltem els prats del Molí d’en Galceran i arribem, encara de clar, a l’aparcament de Sadernes on trobem el cotxe que hi hem deixat al matí. Imatges i descripció d’aquest camí de baixada -en sentit invers- en aquest altre itinerari.
El recorregut d’avui coincideix amb Itinerannia, i del Pont del Llierca al coll de Palomeres, també amb el GR-1.
Hem fet una volta de 10,91 km amb 542 m de desnivell positiu i 501 m de desnivell negatiu.
Pont del Llierca – Santa Bàrbara de Pruneres:.................................................... 1h 55 minuts
Santa Bàrbara – Sadernes: .................................................................................  1h 00 minuts
Total temps de marxa efectiva: .....................................................................  2h 55 minuts

Pont del Llierca i el Serrat del Pont

Oratori de Cossos Sants

Torrent de Plujà i la vall del Llierca amb la Calma al fons

Ambient d'aplec

Sardana

És l'hora de les corrandes

Cançons a la vora del foc

Pont del Llierca (8.50) – Oratori de Planseslloses (9.20 / 9.25) – Encreuament pistes, anem a la dreta –barrera- (9.40) – Rètol “Santa Bàrbara”, camí a coll Pregon (9.50) – Coll de Palomeres (10.27) – Palomeres (10.30) – Can Joandillo (10.35) – Santa Bàrbara (10.50 / 16.00) – Padró de l’Esteve Sala (16.05) – Coll Sitrelles (16.15) – Coll de Jou (16.25) – El Llierca (16.48) – Aparcament de Sadernes (17.00)