Pedraforca (2.506 m.) des de Gósol

Excursió del dia 30 d’octubre de 2015
Volta circular amb ascensió al cim del Pedraforca des de Gósol, pujant per la coma de Caners i el coll del Verdet i baixant per l’Enforcadura, la tartera de Gósol i la Serra de la Tossa.
Després de més de trenta anys de no anar-hi, el Pedraforca era una ascensió que tenia a la llista d’excursions que vull fer. Pensava fer-la l’estiu, però la forta calor que va fer me’n va fer desdir. Un divendres festiu de finals d’octubre ha estat el dia ideal tant pel bon dia que ha fet com perquè, en tractar-se d’un dia laborable, no hi havia gaire gent.
M’agradaria deixar clar que el tram comprès entre el coll del Verdet i el Pollegó Superior no és adequat per a persones poc acostumades a grimpar, que tinguin vertigen o s’espantin. El camí transcorre per la roca que conforma la cinglera. Es puja bé, però hi ha algun pas de dificultat considerable. A més, a partir del cim Nord, cal superar tres collets i dos petits cims abans no arribem al Pollegó Superior. Bona part d’aquest recorregut torna a ser grimpada tant o més aèria que l’ascensió al cim Nord.
La tartera de Gósol, a diferència de la de Saldes, està en bones condicions.
Senyalització: Seguim les marques del PRC-123 des de Gósol i fins el coll del Verdet; retrobem la senyalització a l’Enforcadura i la seguim per tornar a Gósol. Al tram comprès entre el coll de Verdet i l’Enforcadura passant pel cim hi ha marques de color groc que indiquen per on és millor passar.
Aproximació: Sortim de Gósol, poblet del Berguedà situat al peu del Pedraforca pel vessant Oest.
Itinerari: Sortim de Gósol pel carrer Cerdanya on ja trobem la senyalització del PR (blanc i groc) i del GR (blanc i vermell). A mida que deixem enrere les cases, es va definint el camí que voreja la muntanya del Pedraforca per la base. Passem per la Font Terrers (35 min.), clariana al bosc habilitada com a àrea de pic-nic, ens tornem a endinsar al bosc i arribem a una bifurcació (42 min.): a l’esquerra deixem el camí del pas dels Gosolans i a Gresolet (PRC-127 i GR150 i 107) i seguim pel camí de la dreta que s’endinsa a la coma de Caners, que seguim per la vora del torrent i anem pujant pel bosc fins a la Collada del Teuler (1h 30 min.).
En aquest punt, el camí gira fort cap a la dreta i surt a un pendent herbat, la coma de les Set Fonts, amb mulladius per on pugem fins que trobem un abeurador (1h 40 min.) i una altra bifurcació: el camí de l’esquerra porta a la Collada de les Ajagudes. Anem cap a la dreta i sortim a un llom herbat des d’on hi ha una bona vista de la vall de Josa, el Cadinell i el Cadí. Seguim, sense un camí ben marcat, tot buscant les marques del PRC en pals de fusta que ens acompanyen, pel prat Sobirà, fins que sortim a la carena de la Serra del Verdet (2h 07 min.).
Des de la carena tenim bona vista a banda i banda: el Cadí, el Moixeró, el Taga, Gresolet, Gósol... Seguim la carena en direcció SE, passem a tocar l’Avenc del Verdet o Forat de les Gralles (2h 18min.). A mida que avancem es fan visibles el Coll del Verdet i la paret del Pedraforca.  Poc després arribem al coll del Verdet, a 2.256 m (2h 30 min.).
Deixem l’esquerra el PRC-123 (NE) que baixa per l’altra banda cap al refugi Estasen i Saldes. Comencem a pujar per un camí ben definit, seguint les marques de color groc, fins al peu de la paret del Pedraforca, a 2.335 m (2h 45’) on comencem una grimpada aèria i exposada per la roca de l’obaga que conforma la cinglera, fins que sortim al Cim Nord, a 2.432 m (3h 05min.). A partir d’aquí, alternem caminada i grimpada i fem un seguit de puges i baixes, passem pel segon i el tercer cim fins que finalment arribem al Pollegó Superior, a 2.506 m, que corona aquest massís (3h 55 min.).
El dia és clar i des del cim, la panoràmica és espectacular: la serra del Cadí i al seu darrere el cims de la Cerdanya (Tossa Plana, Puig Pedrós...), el Moixeró, el Pirineu oriental (Puigmal, Canigó...), els Rasos de Peguera, la Serra d’Ensija, la Gallina Pelada, el Port del Compte, Gósol, la Vall de Josa... Més a prop nostre, el Calderer i el Pollegó inferior.
Per continuar la volta circular, seguim pel camí, que baixa entre roques, ara ja més fàcil fins que arribem a l’Enforcadura (4h 10 min.). Aquí retrobem les marques del PRC-123. Si el seguíssim cap a l’esquerra (E) aniríem al Refugi Estasen per la tartera de Saldes. Nosaltres seguim cap a la dreta (O), baixant per la tartera més aviat en diagonal fins que trobem una bifurcació (4h 35 min.); hem de deixar el camí de l’esquerra que segueix baixant i hem de seguir el camí de la dreta, que s’endinsa al bosc i que va pràcticament de pla fins a la Serra de la Tossa, per on anem baixant fins al pla de la Serra (5h.). A partir d’aquí comença una baixada pronunciada per un camí que fa ziga-zagues pel bosc; ja al pla, travessem el torrent de la Rubinat i trobem una pista de terra que seguim fins arribar a Gósol (5h 30min.).
Volta de 12,78 km i 1.157 m de desnivell.
Gósol – Coll del Verdet: ....................................................................................  2h 30 minuts
Coll del Verdet – Pollegó superior del Pedraforca : ........................................... 1h 25 minuts
Pedraforca – Gósol: ...........................................................................................  1h 35 minuts
Total temps de marxa efectiva: ...................................................................  5h 30 minuts

Vall de Josa i el Cadinell

El Pollegó Superior vist des del cim Nord

Arribant al segon cim

Al tercer cim

Al cim del Pedraforca (Pollegó Superior)

Pollegó Inferior, amb la Serra d'Ensija i la Gallina Pelada al darrere

Baixant cap a l'Enforcadura

Enforcadura i tartera de Gósol

Arribada a Gósol

Coll del Verdet, Pollegó Superior, Enforcadura i
Pollegó Inferior, des de Gósol

Per descarregar el track podeu clicar AQUÍ

Gósol (9.05) – Font Terrers (9.40) – Bifurcació coma dels Caners (9.47) – Collada del Teuler (10.35) – Bifurcació abeurador (10.45 / 10.53) – Serra del Verdet (11.20 / 11.37) – Avenc del Verdet o Forat de les Gralles (11.48) – Coll del Verdet (12.00 / 12.05) – Inici de la grimpada (12.20) – Cim Nord (12.40) – Fita 2n cim (13.05) – 3r cim (13.15) – Pollegó Superior (13.30 / 14.10) – Enforcadura (14.25) – Bifurcació Entrada al bosc de la Serra de la Tossa (14.50) – Pla de la Serra (15.15) – Torrent de Robinat (15.35) – Gósol (15.45)