Vallfogona – Castell de Milany (1.524 m) - Vallfogona

Matinal del dia 17 d’octubre de 2015
Excursió amb sortida i arribada a Vallfogona de Ripollès.
Aproximació: Sortim de Vallfogona de Ripollès, poble situat a la carretera N-260, al tram que comunica Olot amb Ripoll.
Itinerari: Sortim des de la part més baixa del poble, al sud, on trobem els indicadors del Castell de Milany i on comença un camí que per un pendent ben pronunciat baixa fins a la Riera de Vallfogona que travessem pel Pont Medieval, construït al segle XIV, sembla que per comunicar el Castell de Milany amb el Castell de la Sala. A l’altra banda de la riera, hem de continuar pel camí de la dreta que s’enfila fent ziga-zagues per superar un pendent format per feixes. Quan portem una mitja hora de camí trobem una primera pista, la que va a Can Bassaganya; la travessem i ens enfilem marge amunt per superar un altre petit tram abans no arribem a una segona pista que seguirem cap a la dreta. Es tracta de la carretera de muntanya que puja cap a les Artigues i s’acosta al Castell de Milany. Seguim aquesta pista poc més de mitja horeta, fins que després de passar pel Rec de les Artigues, i abans d’una bifurcació, agafem un camí que surt cap a la nostra esquerra, que transcorre per la fageda i travessa alguns prats. Passem per Can Gallart, casa en ruïnes; més enllà, trobem la Font de l’Arç i seguim pujant fins que sortim a la carena. Som al Coll de Milany. Cap a la nostra esquerra, aniríem al Collet de l’Amorriador, al Puig de l’Olbiol, a la Creu de l’Espinal i a Santa Magdalena de Cambrils. A la dreta ens hi queda el Castell de Milany, el nostre objectiu, on arribem en menys de deu minuts, seguint la carena fins poc abans del promontori que salvem pujant per un caminet que transcorre entre roques i que ens porta a l’esplanada del Castell de Milany.
Fa aproximadament un any i mig havíem estat al Castell de Milany i havíem vist que s’hi feien unes obres de consolidació. Avui, però ens ha sorprès que aquelles obres s’han convertit en una gran obra que està deixant al descobert molta més superfície de castell del que es veia fa un temps. També és d’agrair l’escala de cargol que permet pujar al punt més elevat de les ruïnes del castell.
La boira cobreix el paisatge de la banda de migjorn, de manera que només veiem el Montseny que sobresurt per sobre el mar de boira. Cap al N i N-O, el dia és més clar i coneixem el Pedraforca i la Gallina Pelada, el Taga i Sant Amanç, el Costa Pubilla, el Puigmal i el Pirineu Oriental fins al Canigó...
Matí de tardor fresc i que feia de bon caminar. És un bon indret per gaudir de la gamma cromàtica que ens ofereix la tardor en els boscos caducifolis.
El camí segueix la senyalització del GR-3 i Itinerannia.
Caminada d’11,22 quilòmetres i 702 metres de desnivell.
Vallfogona – Castell de Milany: ......................................................................... 2 h 00 minuts
Castell de Milany - Vallfogona: .......................................................................... 1 h 20 minuts
Total temps de marxa efectiva: .........................................................................  3h 20 minuts

Pont Medieval

Font de l'Arç

El camí transcorre majoritàriament
per la fageda

Contrallum prop de la carena

Vista cap al Nord: Pirineu Oriental i el Canigó

El Castell de Milany des del Coll del mateix nom

Vista de la planta del castell

Faig imponent a la Serra de Milany

Vallfogona (8.30) – Pont Medieval (8.35) – Barraca d’en Met (8.42) – Pista o camí de can Bassaganya (9.05) – Rec de les Artigues (9.45) – Can Gallart (r.) (9.55) – Font de l’Arç (10.05) Coll de Milany (10.20) – Castell de Milany (10.30 / 11.05) – Pont Medieval (12.20) – Vallfogona (12.25)