D'Oix a Santa Bàrbara de Pruneres i Santa Maria d’Escales

Matinal del dia 24 d’octubre de 2015
En aquesta excursió amb sortida del poble d’Oix, hem passejat per la muntanya de Santa Bàrbara, hem baixat a Santa Maria d’Escales, hem passat per la palanca d’Agafa l’Ase i hem tornat a Oix pel pont Trencat -o de cal Xicot- i per la pista que passa per can Pei i prop del Castell d’Oix.
Coincidint amb la celebració de la segona edició de la cursa de muntanya Trepitja Garrotxa, aprofitem per veure l’ambient a la sortida i arribada a Oix i el pas dels participants de la trail, la ruta de 63 km, per Santa Bàrbara de Pruneres.
Aproximació: Sortim d’Oix, una de les portes d’entrada a l’Alta Garrotxa.
Itinerari: En motiu d’aquesta segona edició de la Trepitja Garrotxa, després que, durant molts de temps el pont Medieval hagués quedat inutilitzat com a pas per travessar la riera perquè només s’hi tenia accés des de la riba dreta, s’ha aconseguit reobrir un camí que va des del poble fins al pont Medieval, i d’aquesta manera torna a ser possible passar d’una vora a l’altra de la riera pel pont. Tot i que el camí es podria millorar molt, cal valorar molt positivament que s’hagi aconseguit reobrir l’accés des d’Oix fins al pont.
Des d’Oix anem a travessar la riera pel pont Medieval. Ja a l’altra banda, voregem la Closa, passem pel costat de les granges i ens incorporem al camí (GR-1 i Itinerànnia) per pujar a la muntanya de Santa Bàrbara passant prop de la Carrera, per l’oratori de Sant Agustí i sortir al Coll de la Teula, on trobem la carretera que ve del Collet de Camporiol.
Des del Coll de la Teula, per carretera, passem pel Coll de Palomeres, per la casa de Palomeres, que es troba situada en una balconada. L’observem amb la seva xemeneia fumejant amb un fons format pels cims de Bassegoda, Gitarriu, Entreperes... Sense deixar la carretera, arribem a les ruïnes de Can Joandillo, d’on arrenca la pista (a la dreta) que va a Coll Sitrelles i al Pujol. Continuem pocs metres per la pista i, abans de passar una portellera, agafem el camí que surt cap a la dreta i puja al cim de Santa Bàrbara de Pruneres.
Santa Bàrbara de Pruneres, conjunt format per una església romànica de finals del segle XII restaurada en diverses ocasions i la casa actualment habitada, és un conjunt arquitectònic situat al cim d’aquesta muntanya que és un mirador fantàstic: Montpetit, Montmajor, el Talló, Bestracà, Ferran, Bassegoda, Gitarriu, Entreperes, la Calma... pobles de la vall del Llierca i del Fluvià i, si el dia és clar, fins al Montgrí.
Arribem a Santa Bàrbara amb temps suficient per veure passar els corredors de la marxa de 63 km, que han sortit fa vint-i-cinc minuts d’Oix. Un cop hem gaudit de l’espectacle, baixem cap a la Sala, on ens incorporem al camí que baixa cap al Camp del Bac, a la riera d’Escales (que ja porta les aigües de les rieres d’Oix i de Beget).
Es tracta d’un camí sense cap senyalització, però que es conserva prou ben fressat, tot i que un xic esfotrassat, però que seguir-lo no presenta cap dificultat. Conforme anem baixant tot fent giragonses, veiem els cingles de la Manllada i més endavant les parets del Ferran i ens adonem que entrem a l’Alta Garrotxa feréstega, coneguda pels seus espadats, graus, grutes... Ja molt avall i prop del riberal, el camí surt al Camp del Bac. Baixem un xic més i trobem a la nostra esquerra el camí que ve del Pont Trencat o de cal Xicot, passant per la Tuta d’Escales. Ens hi afegim i baixem a travessar la riera –eixuta- i un cop a la riba esquerra, seguim el camí que en pocs minuts ens porta a Santa Maria d’Escales.
A la tornada, seguim un parell de minuts el camí per on hem arribat a Escales i el deixem per agafar el que s’enfila a la nostra dreta i que ens portaria al Grau d’Escales o Pas dels Lliberals. El camí va guanyant alçada i ens ofereix les últimes vistes del Santuari d’Escales. Quan sortim a un collet, deixem el camí principal i agafem el de l’esquerra que ens portarà a travessar la riera de Beget per la Palanca d’Agafa l’Ase. Avui estrenem un altre camí que s’ha estassat i senyalitzat (Itinerànnia) en motiu de la Trepitja Garrotxa. El camí, transcorre per un serrat, passa per les ruïnes del Puig i baixa cap a la riera passant per unes altres ruïnes, Cal Coc.  Pocs metres més avall trobem la palanca d’Agafa l’Ase, una altra obra nova recuperada en motiu de la cursa d’avui. Travessem la riera i seguim el camí que ens portarà al pont Trencat o de cal Xicot, a la pista d’Oix a Hortmoier.
Tornem a Oix seguint la pista que recorre el riberal de la riera d’Oix, passa per can Pei, per les granges del Castell i arriba al poble d’Oix.
Hem fet una volta de 12,6 km amb 493 m de desnivell.
Oix – Santa Bàrbara de Pruneres:...................................................................... 1h 15 minuts
Santa Bàrbara – Santa Maria d’Escales: ..................................................................  50 minuts
Santa Maria d’Escales - Oix: ..............................................................................  1h 00 minuts
Total temps de marxa efectiva: ........................................................................  3h 05 minuts

El Montpetit i el Montmajor s'alcen damunt la boira

Palomeres amb el Bassegoda, Gitarriu i la Calma de fons

La Vall d'Oix, amb el Montmajor, el Talló i Bestracà,
 des de Santa Bàrbara

Els primers corredors de la trail passant per
Santa Bàrbara de Pruneres

El corredor Jordi Batlle a Santa Bàrbara

Més corredors a Santa Bàrbara,  amb el Bassegoda
i els cingles de Gitarriu o de Freixenet, de fons

La Sala, amb el Ferran de fons

El Santuari d'Escales a recer del Ferran

La palanca d'Agafa l'Ase

El carrer d'Oix espera l'arribada dels primers corredors

Oix (8.10) – Pont Medieval (8.15) – Oratori de Sant Agustí (8.50) – Collet de la Teula (8.55) – Collet de Palomeres (9.05) – Palomeres (9.07) – Can Joandillo (9.15) – Santa Bàrbara de Pruneres (9.25 / 10.35) – La Sala (10.43) – Cruïlla camí de la tuta d’Escales (11.20) – Santa Maria d’Escales (11.25 / 11.40) – Camí cap al Grau d’Escales (11.43) – Collet i camí cap a la palanca d’Agafa l’Ase (11.50) – El Puig, ruïnes (11.52) – Cal Coc, ruïnes (11.55) – palanca d’Agafa l’Ase (11.57) – Cruïlla camí a Escales per la tuta d’Escales (12.07) – Pont trencat / pista (12.09) – Can Pei (12.30) – Oix (12.40)

1. Hola, abans d'ahir vaig consultar el teu bloc per arribar a la palanca d'agafa l'ase. Sempre havia passat de llarg, cap a Hortmoier, però ahir m'hi vaig desviar. Un lloc fantàstic i encara conservava una mica d'aigua. Gràcies.

2. Un lloc fantàstic; un racó més d'aquest magnífic entorn. Espero que les indicacions et servissin. Gràcies, Ramon!