Matagalls (1.697 m)

Excursió del dia 24 de juny, diada de Sant Joan, de 2015
Es tracta d’un dels clàssics itineraris per pujar al Matagalls que segueix tota l’estona el GR-5.2, ben indicat i totalment fressat.
El camí, que fa unes bones pujades, transcorre per entre unes grans fagedes i en poc més d’una hora i mitja ens porta al cim del Matagalls.
El Matagalls és el tercer cim, en altura, del Montseny, després del Turó de l’Home i Les Agudes. Al cim hi ha l’emblemàtica Creu del Matagalls i s’hi celebra un aplec anual.
Aproximació: Deixem el cotxe al coll Sant Marçal, situat a la carretera GIV-5201. Hi arribem des del Coll de Ravell, on deixem l’eix transversal (C-25) per agafar la carretera de Viladrau (GI-543), que deixem de seguida per seguir les indicacions de Sant Marçal i Santa Fe (GIV-5201).
Al Coll de Sant Marçal hi ha la Taula dels Tres Bisbes, perquè és la divisió geogràfica dels tres bisbats (Barcelona, Vic i Girona) i el límit dels termes municipals de Viladrau, Arbúcies i Montseny). Una mica més amunt de la Taula, hi ha una creu de fusta des d’on es té una bona vista de les Agudes i el Turó de l’Home.
Itinerari: Al Coll de Sant MarçaI, al costat d’un plafó informatiu amb un mapa del Montseny, trobem l’inici del camí, amb les indicacions del GR-5.2.
És un camí ample i sense pèrdua que es van enfilant per la muntanya del Matagalls i que, en la seva major part, transcorre per la fageda, per això és un camí fresc que es pot seguir fins i tot a l’estiu. Passa pel Pla dels Èvols, el Pla del Parany, Coll Sesportadores i arriba a Coll Pregon, encreuament de camins: a la dreta (E), en surt el camí a Coll de Bordoriol (SL-C 82) i a l’esquerra (O), el camí que va a Sant Bernat. Nosaltres continuem pel camí que seguíem que ens porta a sortir al Collet de l’Home Mort on, deixant enrere la fageda, sortim a la carena per on acabem d’arribar al cim.
Dalt del cim, si el dia és clar, hi ha una gran vista panoràmica: Montserrat, Les Guilleries, Collsacabra, Pirineu... Avui, però no hem tingut sort i les boires i els núvols ens han limitat la vista a Les Agudes i el Turó de l’Home i poca cosa més.
Baixem seguint el mateix camí per on hem pujat.

Coll de Sant Marçal - Matagalls: ..................................................................  1h 40 minuts
Matagalls – Coll de Sant Marçal: .................................................................. 1h 15 minuts
Total temps de marxa efectiva: ......................................................  2 hores 55 minuts

El camí transcorre per la fageda

Detall del camí en una clariana

Coll Pregon

Les Agudes

Collet de l'Home Mort

Des de la carena, s'albira el cim

La Creu del Matagalls

Esmorzar de Sant Joan

Sant Marçal

Coll de Sant Marçal (9:05) – Coll Pregon (10:10) – Collet de l’Home Mort (10:35) – Matagalls (10:45 / 11:20) – Collet de l’Home Mort (11.30) – Coll Pregon (11:40) – Collet de Sant Marçal (12:35).