A l’aplec de Sant Aniol d’Aguja

Sortida del dia 24 de maig de 2015, diumenge de Pasqua granada, Aplec de Sant Aniol, Aplec dels Francesos, conegut també com l’Aplec dels Borratxos.
...pastors, artigaires, carboners, contrabanders, francesos de la Menera, Sant Llorenç i la Muga; culleraires de Tortellà, parcers d’Oix i Beget i terrelloners de les masies i llogarrets de cinc hores a la rodona: gent bona part d’ella, casi tot l’any fora de la llei per un o altre concepte, si bé considero era aquest el seu pecat més petit, perquè no sé quins drets pot al·legar l’Estat sobre una gent abandonada a son propi valer entre enderrocs de muntanyes que semblen lloselles, en contacte continu amb tota la púrria que troba sa salvaguarda vivint amb una cama a cada banda de frontera i on, quan pot, sols hi envia per tot consol digna representació d’agents avorrits de pare i mare que hi porten el baf de la corrupció de la terra baixa, única influència de la civilització moderna que sembla tenir prou força per a filtrar-se per aquelles esquerdes... (La Punyalada, Marià Vayreda).
Aproximació: Enguany fem una sortida combinada. Anem en bicicleta des de l’aparcament de Sadernes fins a la Muntada, des d’on continuem a peu.
Itinerari a peu: De l’aparcament que hi ha prop de la Muntada, en surt el camí que travessa la riera i segueix una estona per la riba esquerra fins a la gorga del Gomarell. A tocar la gorga trobem el punt d’helicoptering, és a dir, el punt on els Amics de Sant Aniol tenen material per fer les obres de restauració i que voluntàriament cal anar portant cap a Sant Aniol (saquets de sorra, totxos i teules). Dubtem un moment perquè el camí per on passarem fa força pujada, però finalment carreguem dos totxos.
Enguany, tal com vam fer tal dia com avui de fa un any, fem l’anada a Sant Aniol pel camí del Salt de la Núvia i la tornada pel clàssic camí que segueix a la vora de la riera, fins a l’aparcament de la Muntada. Per això i per no repetir-me no explicaré l’itinerari. A la Muntada recollim les bicicletes que hi hem aparcat i que ens serveixen per tornar a Sadernes estalviant-nos la calorada de l’any passat.
Les obres de rehabilitació de l’antic refugi de Sant Aniol: deixo l’enllaç del web dels Amics de Sant Aniol on trobem informació del les obres que estan duent a terme en aquest llogarret situat al cors de l’Alta Garrotxa. Hi trobem expressions com aquestes; “La nostra il·lusió és rehabilitar l’antic refugi de Sant Aniol d’Aguja” o “Una fita per al gaudi dels excursionistes i per recordar la gent d’abans. Per conèixer i clavar les nostres arrels!”
Tot seguit el temps de marxa que hi hem esmerçat i algunes fotografies de l’anada.
Temps de marxa en bicicleta
De Sadernes a la Muntada hi estem mitja horeta. De tornada, uns vint minuts.

Temps de marxa efectiva a peu
La Muntada – Salt de Núvia:.................................................................................... 45 minuts
Salt de la Núvia – Sant Aniol: .................................................................................. 30 minuts
Sant Aniol – La Muntada:........................................................................................ 40 minuts
Total temps de marxa efectiva: ......................................................................  1 h 55 minuts
(2h d’anada i 1h 30 minuts de tornada).

El Gomarell

La Muntada i vista cap a Sadernes

Al camí del Salt de la Núvia, amb el Puig de les Canals (o d'en Coll)

Entre el Puig Sanoguera i el de les Canals,
s'obre pas la riera de Sant Aniol

Al Portell d'en Guilla tot fent helicoptering

Ca l'Abat

Sant Aniol

Ambient d'aplec

Després de la missa, la cercavila convida a festa

L'hereu i la pubilla de Sant Aniol (2015)

Sardana

De Tornada cap a Sadernes

Itinerari i temps real i efectiu detallat:
Aparcament de La Muntada (9:05) – El Gomarell (9:15) – cruïlla camí de Talaixà (9,44) – Salt de la Núvia (9:50) – Portell d’en Guilla (10:05 / 10:40) – Sant Aniol (10:55 / 12:10) – El Gomarell (12:45) – Aparcament de La Muntada (12:52)