Serra d’Ensija: la Creu de Ferro i la Gallina Pelada o Cap Llitzet

Excursió del dia 31 de maig de 2015
La Gallina Pelada o Cap Llitzet, amb els seus 2.317 m., és el cim més alt de la Serra d’Ensija, situada a l’Alt Berguedà.
La Serra d’Ensija destaca per la bona vista que té. Cap al nord, el Pedraforca, la Serra del Cadí, el Moixeró, Saldes i Gósol, els cims de la Cerdanya...; cap al sud, Montseny, Montserrat, Port del Compte, Rasos de Peguera, serra de Queralt...
Hem fet una volta per aquesta serralada, pujant i baixant per la seva cara nord i passant pels dos cims més alts: La Creu de Ferro i la Gallina Pelada. Avui la boira ens ha privat de bona part de la vista que podíem tenir.
Aproximació: Ens situem al coll de la Trapa, a la carretera que va de Saldes a Gósol. Del coll mateix en surt una carretera de muntanya asfaltada que va cap a Vallcebre. Seguim aquesta carretera uns 4 km i, després de passar per la Pleta de la Vila, trobem l’indicador de la Font Freda on es poden deixar pocs cotxes; una mica més enllà hi ha una raconada on hi poden aparcar uns quants cotxes. Aparquem en aquest punt.
Itinerari: Comencem a caminar seguint la carretera en direcció a Vallcebre poc menys d’un quilòmetre, fins que trobem el Torrent de les Llobateres amb indicadors de la ruta cap a Serrat Voltor, La Creu de Ferro o La Gallina Pelada.
Al començament pugem per una pista de desemboscar, molt pedregosa. Uns metres més enllà, la pista esdevé un caminet que va pujant seguint el Torrent de les Llobateres, que no porta aigua. És un camí companyó, ben definit i senyalitzat amb pintura blanca i groga (PRC 79), que s’enfila sense perdre el temps ara per l’herba, adés pel torrent mateix.
Quan portem poc més de tres quarts d’hora de camí, trobem una bifurcació: a la dreta puja seguint el Torrent d’Ensija directament cap al Refugi d’Ensija. Nosaltres continuem pel camí de més a l’esquerra, que continua seguint pel Torrent de les Llobateres. Fem un tros per fora del torrent, amb unes ziga-zagues ben definides per superar un bon pendent. Si mirem enrere, les clarianes ens ofereixen una bona vista del Pedraforca amb el poble de Saldes als seus peus.
Una mica més enllà, el camí es torna a endinsar en el torrent. Pugem pel seu interior un tros també força dret, però de bon pujar. Tornem a sortir a l’herba que seguim fins que arribem a la carena, des d’on, si el dia fos clar, començaríem a tenir vistes cap al sud. A l’esquerra hi tenim el Serrat dels Voltors. Nosaltres anem cap a la dreta seguint la carena per on pugem a la Creu de Ferro. Des del cim, seguint la carena, baixem fins a un altre collet, el Pla d’Ensija, on veiem que el camí es bifurca. Agafem el de la dreta, indicat per unes fites, que ens porta -travessant el Pla d’Ensija- fins al refugi d’Ensija (Delgado Úbeda).
Damunt del refugi es veu el camí ben marcat que ens cal seguir per arribar al cim de la Gallina Pelada o Cap Llitzet. És un camí fàcil que travessant uns prats, ressegueix les ondulacions fins que arriba al cim. Un cop a dalt, endevinem la proximitat del Pedraforca que la boira no ens permet veure.
Comencem a baixar desfent camí fins al refugi. Continuem travessant els plans per on havíem arribat, prenent sempre el camí de més a l’esquerra. Passem per un indicador que ens assenyala les diferents possibilitats (d’esquerra a dreta): baixar de dret a la Font Freda; baixar cap al Torrent de Llobateres per la Pleta de l’Ós, o anar cap a la Creu de Ferro. Baixem de dret cap a la Font Freda. El camí és rocallós i baixa decididament fent ziga-zagues fins que s’acosta molt al torrent de la Font Freda, que ens queda a l’esquerra. No hem de travessar el torrent, l’hem de seguir de prop, però sempre per la dreta. Més avall, el camí se separa del torrent i va a sortir a la Font Freda. Ens queda arribar a la carretera i anar cap a la dreta fins al punt de sortida on tanquem la volta.
La sorpresa d’aquesta sortida ha estat la vegetació i l’ambient pirinencs que hem trobat al Torrent de les Llobateres i l’isard que hem vist prop de la Creu de Ferro.

Font Freda (aparcament) – Gallina Pelada: ................................................  2h 30 minuts
Gallina Pelada – Font Freda (aparcament): ................................................. 1h 10 minuts
Total temps de marxa efectiva: ......................................................  3 hores 40 minuts

Pedraforca i Serra del Cadí des de la Font Freda

Camí prop del Torrent de les Llobateres

Tram del camí que s'enfila pel torrent

Serrat dels Voltors

Vista cap a la vall de Peguera

La Creu de Ferro

Cap Llitzet o la Gallina Pelada

Refugi d'Ensija o Delgado Úbeda

El pedregós Torrent de Font Freda

Aparcament Font Freda (9.50) – Torrent de les Llobateres (9.55) – Bifurcació (10.40) – Carena (11.10) – Pla d’Ensija (11.15) – La Creu de Ferro (11.30) – Pla d’Ensija (11.42) – Refugi d’Ensija (11.57) – La Gallina Pelada (12.20 / 12.45) – Refugi d’Ensija (12.55) – Cruïlla camins (13.50) – Font Freda (13.50) – Aparcament (13.55)