Montmajor (1.079 m)

Passejada matinal del dia 17 de maig de 2015
Sortida al cim de Montmajor o Bo de la Creu per veure si trobem florida la Polygala Vayredae, coneguda també com a Polígala catalana, planta endèmica d’una reduïda àrea de l’Alta Garrotxa.
Aproximació: El punt de sortida se situa al collet de Colldecarrera, a la pista que, des de la carretera d’Oix, va a la Vall del Bac, passant per la Vall de Carrera.
Itinerari: Des del collet de Colldecarrera, agafem un camí que s’enfila al marge dret de la carretera (situats en direcció a la Vall del Bac). És un camí ben trepitjat que, malgrat que no té cap marca, està ben fresat. El camí s’enfila suaument, oferint entre clarianes, una bona vista de Colldecarrera. Transcorre alternant trams de pi i d’alzina. Deixa a l’esquerra el Serrat dels Boixos i arriba a coll de Reverter. En aquest punt, travessa perpendicularment un camí ben definit que coincideix amb el traçat del GR1, Itinerannia i l’itinerari 2 del Consorci de l’Alta Garrotxa, que va des de l’Hostal de la Vall del Bac fins a Toralles.
Poc després de travessar aquest camí, trobem una roca amb la senyalització de no passeu dels 3 camins esmentats, aquí hi ha una bifurcació. Seguim el camí de la dreta (el de l’esquerra va a Toralloles). A partir d’aquest punt, el camí esdevé pedregós i s’endinsa en un espès alzinar. Passem per placetes carboneres i, guiats sempre per fites, resseguim, per sota, unes parets rocalloses fins que sortim a coll de Galters o de Caltell.
Poc després de coll de Galters, sortim al caire, des d’on mirant enrere tenim una bona vista de la Vall del Bac i del Talló i coll Sagordi ben a prop. Travessem una petita tartera i, seguint prop del caire, trepitjant aquest terreny pedregós tan característic, voregem un faig preciós i curiós i acabem de pujar fins al cim de Montmajor. Uns metres abans d’arribar-hi, en el seu extrem NO, enmig de les penyes que formen aquest cim, trobem alguns exemplars florits de Polygala Vayredae, aquesta planta endèmica que ja hem trobat –sense flors- en algun altre tram del camí. Les flors ja són una mica passades i en queden poques, però encara ens n’hem pogut fer la idea i l’hem poguda ben fotografiar.
Acabem d’arribar al cim pròpiament dit (extrem E) des d’on gaudim de la vista que el dia clar ens permet tenir: Mare de Déu del Mont, Tossa d’Espinau, Cingles de Gitarriu, Bassegoda, Ferran, Talaixà, Sant Marc, Pic de les Bruixes, Comanegra, Pirineu oriental... Més a prop, Pera, el Talló, Coll Sagordi, el Saguer...
Tornem al punt de sortida pel mateix camí per on hem vingut. Deixem per un altre dia tornar des de coll de Galters fins a coll de Toralloles pel Passant Nou.
Collet de Colldecarrera – Montmajor: ..........................................................  1h 20 minuts
Montmajor – Collet de Colldecarrera: ........................................................... 1h 00 minuts
Total temps de marxa efectiva: ......................................................  2 hores 20 minuts

Colldecarrera

Collet de Reverter

En aquest punt, agafem el camí de la dreta

El Talló treu el cap darrere el collet de Toralloles

El camí transcorre per un alzinar i es van trobant fites

Vista de la Vall del Bac: Llongarriu, el Bagatell, el Coll,
el Tomàs, el Xaravitx i el Pagès.

Vista del Comanegra, arribant al cim de Montmajor

El Talló

Polígala catalana o Polygala Vayredae

Detall de la flor de Polygala Vayredae
Collet de Colldecarrera (8.30) – Collet de Reverter (8.53) – Coll de Galters (9.27) – Montmajor (9.50 / 10.30) – Coll de Galters (10.43) – Coll de Reverter (11.05) – Collet de Colldecarrera (11.30)