El Mont o la Mare de Déu del Mont (1.124 m)

Matinal del dia 4 d’abril de 2015
El nom El Mont designa el cim rocallós al damunt del qual hi ha el santuari de la Mare de Déu del Mont, per això és fàcil referir-se al cim amb el nom del Santuari. Nosaltres hem fet una volta circular, pujant al Mont des de Falgars i baixant pel monestir de Sous i la font de Roca Pastora.
Aproximació: Anem per la carretera asfaltada que puja de Cabanelles, fins que trobem, a mà dreta, la pista que va a Falgars. Al costat de la carretera hi ha prou espai per aparcar tres o quatre cotxes sense que facin nosa.
Itinerari: Comencem a caminar seguint la pista que va a la casa de Falgars; passem pel costat de la masia de la qual cal esmentar la privilegiada situació amb una fantàstica vista cap a llevant, la plana de l’Empordà amb el mar de fons, i l’espectacularitat i les dimensions del casal. Uns metres més enllà trobem la capella de l’Anunciació. Seguim la pista i passem per la font de Falgars, equipada amb uns grans abeuradors.
Més enllà, la pista es bifurca; seguim la de l’esquerra, després de travessar uns camps abandonats -els camps d’en Bac-, trobem, a la dreta, el camí que puja al cim; uns metres més amunt travessa una pista de bosc i s’enfila cap a la muntanya del Mont per la seva cara Nord. Entre els arbres veiem el Soler, el pantà de Boadella, les Salines... Es tracta d’un camí que puja decididament fins que, després d’unes ziga-zagues amb restes de camí empedrat i d’algun escaler, quan ja som prop del cim [pal Itinerannia G115], troba el camí que puja de Beuda i junts acaben d’arribar al Santuari, deixant una mica abans de la pista, el camí que va cap al Coll de Joncanat. Nosaltres sortim a la carretera asfaltada quan ja som a tocar del santuari i del cim.
El Mont és un excel·lent mirador a 360º: La Vall del Fluvià, l’Alta Garrotxa, el Pirineu, el Canigó, l’Alt Empordà... Les nuvolades d’avui ens han limitat la visió cap a muntanya, però ens han permès veure les planes garrotxines i empordaneses.
Comencem a baixar, pel mateix camí per on hem pujat, fins a la cruïlla esmentada on deixem a la nostra esquerra el camí que va a Falgars per seguir pel de la dreta que va cap a Beuda. Sortim en un revolt de la carretera, la seguim uns metres i en tornem a sortir cap a l’esquerra i avall; passem pel Coll de Sorreres i continuem baixant fins a tornar a trobar la carretera ja a tocar del Monestir de Sous.
Sant Llorenç de Sous o del Mont, és un antic monestir esmentat ja l’any 871. Després de la restauració que s’hi ha dut a terme, gràcies als plafons informatius, s’hi distingeixen les parts que el formaven.
Des de Sous, ens queda tornar al punt de sortida. La tornada la fem per la carretera asfaltada, passant per sota els imponents cingles de Roca Pastora i per l’arranjada font que porta el mateix nom. Poc després de la font, a mà dreta, comença el camí que porta a Beuda per Can Oliveres. Nosaltres continuem per la pista que volta per sota el Puig del Far i el Castellot de Falgars fins que arribem on hem deixat el cotxe.

Falgars, balcó de l'Empordà

Les Salines amb el Canigó al fons

Camí de pujada a la Mare de Déu del Mont

Vista cap al Pantà de Boadella

Des del cim, vista cap a Beuda

Espinau i la Tossa

Església de la Mare de Déu del Mont

Monestir de Sous

Monestir de Sous amb els cingles
de Roca Pastora al darrere

La font de Roca Pastora
Vull fer una observació: hem vist que s’ha tallat el bosc d’alzina d’una bona superfície del vessant solell del Mont. Diria que han fet una tallada selectiva i una bona aclarida. M’ha sorprès molt, però que tota la petita brancada és al terra del bosc. Penso que a les alçades de l’any que estem, si no la treuen, pot suposar un gran risc d’incendi.
En el recorregut d’avui hem pogut veure alguns arbres grans i força espectaculars que tenen nom i tot: el Roure Socablanc; l’Aulina de la Santíssima Trinitat o de les Tres Branques; el Faig Gros, i el Roure de la Sort. No acabo de trobar gaire sentit a batejar els arbres amb aquests noms, però els esmento perquè així és com consten al mapa de l’Alpina i en algunes ressenyes que he pogut llegir.
Trencant de Falgars – Mare de Déu del Mont:............................................. 1h 15 minuts
El Mont – Monestir de Sous: .............................................................................  25 minuts
Sous – Trencant de Falgars: .............................................................................. 40 minuts
Total temps de marxa efectiva: ..............................................................  2h 20 minuts

Itinerari en temps real i detallat:
Trencant pista de Falgars (10.00) – Casal de Falgars (10.08) – Camps d’en Bac (10.24) – Enllaç camí de Beuda (11.10) – El Mont (11.15 / 12.30) – Cruïlla camins, enllaç camí a Falgars (12.34) – Monestir de Sous (12.55 / 13.15) – Font de Roca Pastora (13.25 / 13.30) – Camí a Beuda per Can Oliveres (13.35) – Trencant pista de Falgars (14.00).