Volta al Bestrecà

Excursió del dia 22 de febrer de 2015
Es tracta d’una volta circular a la muntanya de Bestrecà o Mestrecà, sense pujar al cim, passant pel Peirer, la font de Bestrecà, la Portella, la Campassa, les Feixanes, Coll Joell, Hortmoier, Romegueres, Clot de Romegueres i el Peirer.
Aproximació: Des d’Oix, per la carretera que va a Beget, fins al punt on l’antiga pista que puja d’Oix al Peirer, travessa la nova pista. En aquest punt deixem el cotxe.
Itinerari: Comencem a caminar seguint la pista que, puja pel quintà del Peirer, passa a tocar de la casa i continua cap a la casa i església de Bestrecà; abans d’arribar-hi, però ja a les envistes, al coll de Bestrecà deixem la pista i agafem el camí que surt en un revolt i en direcció NO i anem a la font de Bestrecà.

Camí del Peirer: les fortes ventades dificulten el caminar

Després de la font, deixem el camí més marcat que seguíem (Itinerannia) per agafar un camí secundari, però ben fresat que segueix voltant el Bestrecà i puja una mica fins arribar a la Portella on trobem (a la nostra dreta) el camí que baixa de Bestrecà per la tartera de la seva cara N.
A partir de la Portella, el camí que seguim avui, comença a baixar, tot girant cap a llevant, i arriba a una clariana ample, la Campassa, des d’on s’incorpora a una pista que baixa decididament fins a la casa de les Feixanes. Ens trobem just a l’altra banda del Bestrecà que el Peirer.
La casa de les Feixanes es troba força malmesa, però la seva situació, arrecerada i orientada a llevant, fa que, malgrat el fort vent d’avui, esmorzar a l’era sigui tot un plaer. Des d’aquest punt tenim molt bona vista de la Vall d’Hortmoier, amb els contraforts de la Serra de Monars, Talaixà, el Ferran i, al seu darrere, el Bassegoda, la Serra d’Entreperes i la Calma. Damunt nostre ens hi queden els darreres del Bestrecà i la Cresta del Gall.

Des de l'era de les Feixanes, la cara N del Bestrecà

El solet compensa el vent que fa

La vista des de l'era de les Feixanes és espectacular

Des de la casa, deixem enrere el camí que va al coll de Muls, la riera de Beget i el Barrancot. Nosaltres anem a trobar la pista (GR-11 i PR-186) que, travessant un alzinar i fent unes quantes ziga-zagues, surt a les feixes de Coll Joell, una altra casa esfotrassada que es troba situada en un turonet davant per davant del Torrent de les Valls, el Tossal Gros i el Torrent del Toll. De la casa estant és veu el Comanegra.

Coll Joell, el Comanegra, el Torrent de les Valls,
el Tossal Gros i el Toll

La pista continua baixant sense perdre de vista els contraforts de la Serra de Monars. A mida que avancem, veurem Cabeces, Sant Miquel d’Hortmoier, el Ripoll i els roures de Plansesilles. Arribem al fons de la vall d’Hortmoier, a tocar la riera de Beget, passem pel costat de la barraca de fusta dels caçadors, la font, els prats del Samsó (aquí deixem el GR11 que va cap a Talaixà) i, seguint per la pista, pugem una mica per anar a passar l’estret del Grau d’Escales, presidit per l’espectacular pas dels Lliberals, a l’altra banda de la riera.

Cabeces, el Toll i Sant Miquel d'Hortmoier

La riera de Beget, a la Vall d'Hortmoier,
tancada pel Ferran

Uns metres més enllà, arribem a una cruïlla, d’on surt, a mà dreta i cap amunt, la pista de Romegueres, que avui seguirem, deixant la que baixa cap al pont Trencat i Oix (PR-186). Ara toca guanyar desnivell i ho fem per unes ziga-zagues ben traçades per aquesta pista. A mida que anem pujant, se’ns va ampliant la vista sobre el Ferran, imponentment alçat entre Talaixà i coll de Terres. Quan som un xic més amunt, arribem a veure l’ermita d’Escales, que es distingeix tímidament del seu entorn. Després de les ziga-zagues, el camí s’aplana i, seguint direcció O, passa per la casa de Romegueres, també molt malmesa.

La cresta del Ferran, sobresurt entre Talaixà i el coll de Terres

Romegueres

Poc després de la casa, a mà dreta, sobre la pista que seguim, surt el camí del Solei, que ens portaria a la casa de Bestrecà. Nosaltres continuem per la pista que volta el Tossalets de la Font Vella i va a sortir a la carretera de Beget, a l’alçada de Pla Galí. Des d’aquest punt, ens resta seguir uns metres carretera amunt per arribar on hem deixat el cotxe.

Pista (sota el Peirer) – Les Feixanes:........................................................... 1h 15 minuts
Les Feixanes - Romegueres: ........................................................................ 1h 55 minuts
Romegueres – pista (sota el Peirer): ................................................................. 30 minuts
Total temps de marxa efectiva: ..............................................................  3h 40 minuts

Itinerari en temps real i detallat:
Carretera (8.30) – El Peirer (8.37) – Font de Bestrecà (9.00) – La Portella (9.15) – La Campassa (9.30) – Les Feixanes (9.45 / 10.45) – Coll Joell (11.05) – Hortmoier, portella carretera (11.25) – La Plantada (11.45) – Camí a Romegueres (11.55) – Romegueres (12.40) – Camí del Solei (12.52) – Carretera de Beget (13.10)